Ole Knudsen Sultinvik fra Sunnmøre
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Ole Knudsen Sultinvik fra Sunnmøre
Hei!
Jeg sliter fælt med å finne opphavet til min 3.tippoldefar, Ole Knudsen Sultinvik. Ifølge militærrulle for Lenvik i Troms fra 1814, var han 32 år gammel og kom fra "Søndmør".
Ole Knudsen døde 19.mai 1846 på garden Sultindvik i Lenvik (62 år gammel). Han giftet seg med Maria Hansdatter fra Hollendernes i Lenvik. De giftet seg 8.sept. 1812 i Lenvik kirke. I 1820 fikk de sønnen, Hans, som er min 2.tippoldefar.
Ut fra dette så skal han være født omtrent 1784 et sted på Sunnmøre. I FT1801 er det mange alternative som kan passe, men hvem av disse er den riktige?
Jeg har krysspostet denne etterlysningen også til "Målselv i Troms".
Hilsen Espen
Jeg sliter fælt med å finne opphavet til min 3.tippoldefar, Ole Knudsen Sultinvik. Ifølge militærrulle for Lenvik i Troms fra 1814, var han 32 år gammel og kom fra "Søndmør".
Ole Knudsen døde 19.mai 1846 på garden Sultindvik i Lenvik (62 år gammel). Han giftet seg med Maria Hansdatter fra Hollendernes i Lenvik. De giftet seg 8.sept. 1812 i Lenvik kirke. I 1820 fikk de sønnen, Hans, som er min 2.tippoldefar.
Ut fra dette så skal han være født omtrent 1784 et sted på Sunnmøre. I FT1801 er det mange alternative som kan passe, men hvem av disse er den riktige?
Jeg har krysspostet denne etterlysningen også til "Målselv i Troms".
Hilsen Espen
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Ole Knudsen Sultinvik fra Sunnmøre
Espen Berg skrev:Ut fra dette så skal han være født omtrent 1784 et sted på Sunnmøre. I FT1801 er det mange alternative som kan passe, men hvem av disse er den riktige?
I FT1801 fann eg 7 å velje mellom (f.år 1784 +/- 2 år); 3 i Volda prg. (søner på Sandvik, Indre Hovden og Rødevand/Rotevatn), 2 i Hjørundfjord (son på Hanlykken/Håndlykken, Steenes/Stenes - vanfør og på legd), 1 i Stranda (son på ytre Sætre) og 1 i Haram (tenestekar på Fjørtoft søre). Fann du fleire?
Dei to første i Volda prg er frå Ørsta sokn, og kan eliminerast frå søket ditt: Ola K. Sandvik fall i 1808 i slaget ved Berby. Ola K. Hovden finn vi att på Sandvik bnr.6 i Herøy, Sunnmøre, frå 1817, d. 1847.
Voldasoga fortel ikkje noko meir om Ola K. Rotevatn. Han bur heime med mor og stefar. Mora Marte Eilivsd er d. 1824, men det er ikkje sagt noko om skifte.
Andre kan kanskje hjelpe deg med dei fire andre.
-
- Kontakt:
Takker for hjelp Ivar!
Da var ihvertfall to personer ute, så da gjenstår bare resten. Tenker jeg tar meg en tur ned på SA Gunnerusbiblioteket og blar i bygdebøker i håp om å kunne eliminere flere. Jeg vet at det er flere her i landet som sliter med akkurat samme person, så det hadde virkelig gjort seg om vi hadde kommet i mål!
Hilsen Espen
Da var ihvertfall to personer ute, så da gjenstår bare resten. Tenker jeg tar meg en tur ned på SA Gunnerusbiblioteket og blar i bygdebøker i håp om å kunne eliminere flere. Jeg vet at det er flere her i landet som sliter med akkurat samme person, så det hadde virkelig gjort seg om vi hadde kommet i mål!
Hilsen Espen
-
- Kontakt:
Jeg mener å ha funnet Ole Knudsen fra Sunnmøre i militærrulle for Nordre Sunnmørske kompani 15.06.1812. Der står det at han heter "Ole Knudsen Biørdahl". I FT1801 finner jeg en Ole Knudsen på garden Biørndahl i Norddal pgj. Ifølge FT1801 er han født omkring 1782. I militærrullen står det at fødselsdatoen er 27.01.1782. Han er oppgitt til å være 65" (1.65m) høy.
Grunnen til at jeg tror at det er rette person, er at det står i kommentarfeltet at han flyttet til Nordland og skal være gardbruker i Lenvigens prestegield. Garden Sultinnvik ligger i Lenvik.
Denne mannskapsrullen finnes ved Statsarkivet i Trondheim, og er merket med "25" på forsiden.
Hilsen Espen
Grunnen til at jeg tror at det er rette person, er at det står i kommentarfeltet at han flyttet til Nordland og skal være gardbruker i Lenvigens prestegield. Garden Sultinnvik ligger i Lenvik.
Denne mannskapsrullen finnes ved Statsarkivet i Trondheim, og er merket med "25" på forsiden.
Hilsen Espen
-
- Sted: RAKKESTAD
Hei
Vet du hvem som er hans foreldre ?
Vet du hvem som er hans foreldre ?
- Remi Trygve Pedersen
Dersom det er han som er på 1801-tellingen under Biørndal i Norddal så er foreldrene hans gårdbruker på Biørndal Knud Olesen og hustru Agnethe Knudsdtr. Han 55 år gammel og hun 49, begge gift i 1. ekteskap.
Remi
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Hei, du vil sikkert finne Ole Knudsen på Bjørndal i Sunnylven, nå i Stranda kommune. Tidligere var Sunnylven (frem til 1861) i Norddal prestegjeld. Bjørndal ligger i Frøysadalen ikke så langt fra Hellesylt.
Der er egen bygdebok for Sunnylven, "Sunnylven og Geiranger / P.A. Lillebø, (1949)", kom i revidert utgave for noen år siden ved Aamund Lillebø, Ingebrigt Karbø og Thorleif Hauso. - 2. Det anbefales å få tak i den reviderte utgaven, endel persondata er korrigert og lagt til. Det er band 2 som er gardssoge.
Der er egen bygdebok for Sunnylven, "Sunnylven og Geiranger / P.A. Lillebø, (1949)", kom i revidert utgave for noen år siden ved Aamund Lillebø, Ingebrigt Karbø og Thorleif Hauso. - 2. Det anbefales å få tak i den reviderte utgaven, endel persondata er korrigert og lagt til. Det er band 2 som er gardssoge.
Hilsen fra Marianne
-
- Sted: DAVIK
Knut Olsen og Agnete Knutsdtr. finn du under garden BJØRDAL (ikkje Bjørndal)(Gnr.8, br.nr 4 ) i bygdeboka for Sunnylven som nemd ovanfor.
I følge bb. var Knut f. 1748 og d. 1832 og Agnete f. 1752 og d. i 1830 -åra (Ukjent eksakt når). Desse er mine
4x Tippoldeforeldrer.
Dei er der oppførte med 7 barn:
Synnøve f. 1771 (eller 1775) gm. Lars Torson Dalebø, busett på Dalebø, Norddal.
Brite f.1780 d. 1847 gm. Rasmus Erikson Brendefur, busett på Brendefur, Hornindal, Sfj.
Ole f. 1781 registrert i bb. som utflytt til Helgeland
Kanutta f. 1782 gm.1819 enkemann Ole Andersson Kleiven, plassefolk på Kleivane under garden Korsbrekke, Sunnylven.
Desse er mine 3x Tippoldeforeldrer.
Olina f. 1788
Ingeborg f. 1791
Anders f. 1795 d. 1867 gm. Marte Olsdtr. Støverstein, busett på Støverstein,
Hornindal, Sfj
Med vennlig helsing
Harald L.
Retta 1 gong kl. 10.55 11/ 2
I følge bb. var Knut f. 1748 og d. 1832 og Agnete f. 1752 og d. i 1830 -åra (Ukjent eksakt når). Desse er mine
4x Tippoldeforeldrer.
Dei er der oppførte med 7 barn:
Synnøve f. 1771 (eller 1775) gm. Lars Torson Dalebø, busett på Dalebø, Norddal.
Brite f.1780 d. 1847 gm. Rasmus Erikson Brendefur, busett på Brendefur, Hornindal, Sfj.
Ole f. 1781 registrert i bb. som utflytt til Helgeland
Kanutta f. 1782 gm.1819 enkemann Ole Andersson Kleiven, plassefolk på Kleivane under garden Korsbrekke, Sunnylven.
Desse er mine 3x Tippoldeforeldrer.
Olina f. 1788
Ingeborg f. 1791
Anders f. 1795 d. 1867 gm. Marte Olsdtr. Støverstein, busett på Støverstein,
Hornindal, Sfj
Med vennlig helsing
Harald L.
Retta 1 gong kl. 10.55 11/ 2
Hei,
Bjørndal har da enten skiftet navn til Bjørdal, feilskriving i 1801-tellingen, eller det er snakk om en annen gard. ?
Kan være greit å ha i mente ved søk på garden.
Nå er det ikke så mange garder Bjørdal, og Ole Knudsen kunne kanskje bare være i arbeid/bodde på den garden, dvs. representerte bygda som soldat?
Harald, du har kanskje bygdebøkene, - om så - står der noe om gårdene i Frøysadalen mht navn og historisk tilhørighet? Jeg erindrer noe om at der var garder som i sin tid hørte til Indvig Skibreide, - dvs. i Sogn og Fjordane, trolig Opstryn sogn? I såfall blir det kirkebøker i S&F.
En annen ting, - står der noe om når bruket Bjørdal ble tatt i bruk? Kan ikke finne bruket i 1762 under Ekstraskatten i Norddal. Kan heller ikke finne Parr, Frøysa eller Helset, (garder i samme dalen). Om de lå under en annen gard, ikke var befolket eller tilhørte et annet skipreide?
Ellers, gardsnavnet Bjørdal forbinder jeg med Ørsta, - og navn som Knut og Ole var i bruk. Kanskje det kunne hjelpe å vite om navnene på barna til Ole Knudsen og kona?
Kan være særegne navn i slekta?
Bjørndal har da enten skiftet navn til Bjørdal, feilskriving i 1801-tellingen, eller det er snakk om en annen gard. ?

Nå er det ikke så mange garder Bjørdal, og Ole Knudsen kunne kanskje bare være i arbeid/bodde på den garden, dvs. representerte bygda som soldat?
Harald, du har kanskje bygdebøkene, - om så - står der noe om gårdene i Frøysadalen mht navn og historisk tilhørighet? Jeg erindrer noe om at der var garder som i sin tid hørte til Indvig Skibreide, - dvs. i Sogn og Fjordane, trolig Opstryn sogn? I såfall blir det kirkebøker i S&F.
En annen ting, - står der noe om når bruket Bjørdal ble tatt i bruk? Kan ikke finne bruket i 1762 under Ekstraskatten i Norddal. Kan heller ikke finne Parr, Frøysa eller Helset, (garder i samme dalen). Om de lå under en annen gard, ikke var befolket eller tilhørte et annet skipreide?
Ellers, gardsnavnet Bjørdal forbinder jeg med Ørsta, - og navn som Knut og Ole var i bruk. Kanskje det kunne hjelpe å vite om navnene på barna til Ole Knudsen og kona?

Hilsen fra Marianne
-
Nei eg har ikkje bygdeboka for Sunnylven.
Det eg refererte i forrige innlegg var avskrift av det eg har funne i bygdeboka for Sunnylven.
Det du spør om ang. dei andre gardane kan eg ikkje svare på her og no. Sikkert nokon som har tilgjengelig bb for Sunnylven som kan svare på det.
mvh Harald L.
Det eg refererte i forrige innlegg var avskrift av det eg har funne i bygdeboka for Sunnylven.
Det du spør om ang. dei andre gardane kan eg ikkje svare på her og no. Sikkert nokon som har tilgjengelig bb for Sunnylven som kan svare på det.
mvh Harald L.
-
Dette fant eg ved å søke på Bjørdal + Sunnylven.
Har ikkje fått tid å studere det sjølv, men det er samme familie som eg har skrive om .
Her ser eg at barna til Ole Knutsen er oppskrivne.
http://64.233.183.104/search?q=cache:k7 ... tad-p/p889.
mvh Harald L.
Har ikkje fått tid å studere det sjølv, men det er samme familie som eg har skrive om .
Her ser eg at barna til Ole Knutsen er oppskrivne.
http://64.233.183.104/search?q=cache:k7 ... tad-p/p889.
mvh Harald L.