FÆGTE- og DANSEMESTER HANSEN fra FREDRIKSVÆRN
Moderator: MOD_Emigranter
FÆGTE- og DANSEMESTER HANSEN fra FREDRIKSVÆRN
Hallo !
Jeg håper noen kan hjelpe meg litt med å finne ut hvem denne Fægte- og Dansemester Hansen fra Fredriksværn var. Sammen med sin familie;... kone, 5 døtre og 3 sønner, ankom de i en slup, New York i 1840. Familien skal etterhvert ha bosatt seg i Waukesha fylke i Wisconsin.
Den eldste datteren, Anna Caspara Hansen ( sett skrevet Hensen ) giftet seg med den norsk fødte James Denoon Reymert. Han døde i Alhambra, Los Angeles i 1896.
Hvem var denne Hansen ??
Når ble familiens medlemmer født ??
Kom familien virkelig fra Fredriksværn ?
Hva var de andres navn ?
Når ankom de Wisconsin, og hvor bodde de der ??
Kan noen fortelle meg litt om hva en "Fægte- og Dansemester" var ???
Hilsen
Jan Einar Bredal
Larvik
Jeg håper noen kan hjelpe meg litt med å finne ut hvem denne Fægte- og Dansemester Hansen fra Fredriksværn var. Sammen med sin familie;... kone, 5 døtre og 3 sønner, ankom de i en slup, New York i 1840. Familien skal etterhvert ha bosatt seg i Waukesha fylke i Wisconsin.
Den eldste datteren, Anna Caspara Hansen ( sett skrevet Hensen ) giftet seg med den norsk fødte James Denoon Reymert. Han døde i Alhambra, Los Angeles i 1896.
Hvem var denne Hansen ??
Når ble familiens medlemmer født ??
Kom familien virkelig fra Fredriksværn ?
Hva var de andres navn ?
Når ankom de Wisconsin, og hvor bodde de der ??
Kan noen fortelle meg litt om hva en "Fægte- og Dansemester" var ???
Hilsen
Jan Einar Bredal
Larvik
Re: FÆGTE- og DANSEMESTER HANSEN fra FREDRIKSVÆRN
Hei igjen, Jan Einar!
Jeg fant en artikkel hvor fægte og dansemester er nevnt på Holbergs tid. Prøver med en lenke til artikkelen:
http://66.249.93.104/search?q=cache:ZKC ... ansemester
Denne fægter og dansemester Hansen kan nok ha hatt en tilknytning til marinen og
flåtestasjonen i Fredriksværn i den tiden.
Jeg mener jeg har støtt på navnet i historien fra Gamle Fredriksværn, men husker ikke i hvilke kilder, dessverre.
Mvh. Gunn Huglen
Jeg fant en artikkel hvor fægte og dansemester er nevnt på Holbergs tid. Prøver med en lenke til artikkelen:
http://66.249.93.104/search?q=cache:ZKC ... ansemester

Denne fægter og dansemester Hansen kan nok ha hatt en tilknytning til marinen og
flåtestasjonen i Fredriksværn i den tiden.
Jeg mener jeg har støtt på navnet i historien fra Gamle Fredriksværn, men husker ikke i hvilke kilder, dessverre.
Mvh. Gunn Huglen
Her er jeg igjen med litt lesestoff fra Gamle Fredriksvrn, om lenken går inn.
http://www.istavern.no/index/sak/hele/f ... 1750_2002/
Mvh. Gunn
http://www.istavern.no/index/sak/hele/f ... 1750_2002/
Mvh. Gunn
-
- Sted: OSLO
På "Nordmenn i 1850-tellingen i Amerika" (på Digitalarkivet) er James D. Reymert (28 år) å finne i Muskego, Waukesha county, Wisconsin. Det står at han utvandret i 1842. Så vidt jeg kan lese ut av tellingen så er han gift med Caltare (24 år, født i Norge) og har en liten datter Amanda D. på 1 år. Navnet Caltare så litt underlig ut. Med litt fantasi så kunne det jo kanskje bli Caspara.
På 1880 United States Census finner jeg Anna C. Reymert (60) registrert hos sin datter Cassa D. Kindberg (26) og svigersønn i El Paso, Colorado.
James D. Reymert var en kjent norsk-amerikaner, her er opplysninger om han fra basen "Nordmenn i Amerika. Thor M. Andersens bibliografi":
Forfatter: Reymert, James Denoon 1821-96
Biografi: B. Farsund, Vest-Agder; business school in Oslo 1836-38; in a business office in Leith, Scotland 1838-40; law office in Edinburgh 1840-42; imm. 1842; teacher and newspaper publisher and editor in Wisconsin 1842-61; admitted to the bar 1861; lawyer in New York City 1861-76; in San Francisco 1876-96; ed. "Norsk-Nord-Amerikansk Almanak for 1848," Racine, Wis.; ed. "Democraten," Norway, Racine Co., Wis., 1848; ed. "Pinall Drill," magazine in Pinall, Arizona 187?-188?. Nordstjernen 26/7 1859 by H. Borchsenius, 10/10 1860 by Ole Heg. Phrenological Journal Feb. 1872. Nordisk Tidende 21/3 1896. Repr. in Ulvestad, M.: Nordmændene i Amerika, deres Historie og Rekord. Minneap. 1907-13, I, 22-23. Norsk-Amerikanernes Festskrift 1914. Decorah, Iowa 1914, 10-12. Anderson, R.B.: Life Story of Rasmus B. Anderson. Madison, Wis. 1915, 19-22. Skandinaven 27/10 1939 by M.L. Reymert. Norwegian American Studies (and Records) 12. 1941, 79-90 by M.L. Reymert.
På 1880 United States Census finner jeg Anna C. Reymert (60) registrert hos sin datter Cassa D. Kindberg (26) og svigersønn i El Paso, Colorado.
James D. Reymert var en kjent norsk-amerikaner, her er opplysninger om han fra basen "Nordmenn i Amerika. Thor M. Andersens bibliografi":
Forfatter: Reymert, James Denoon 1821-96
Biografi: B. Farsund, Vest-Agder; business school in Oslo 1836-38; in a business office in Leith, Scotland 1838-40; law office in Edinburgh 1840-42; imm. 1842; teacher and newspaper publisher and editor in Wisconsin 1842-61; admitted to the bar 1861; lawyer in New York City 1861-76; in San Francisco 1876-96; ed. "Norsk-Nord-Amerikansk Almanak for 1848," Racine, Wis.; ed. "Democraten," Norway, Racine Co., Wis., 1848; ed. "Pinall Drill," magazine in Pinall, Arizona 187?-188?. Nordstjernen 26/7 1859 by H. Borchsenius, 10/10 1860 by Ole Heg. Phrenological Journal Feb. 1872. Nordisk Tidende 21/3 1896. Repr. in Ulvestad, M.: Nordmændene i Amerika, deres Historie og Rekord. Minneap. 1907-13, I, 22-23. Norsk-Amerikanernes Festskrift 1914. Decorah, Iowa 1914, 10-12. Anderson, R.B.: Life Story of Rasmus B. Anderson. Madison, Wis. 1915, 19-22. Skandinaven 27/10 1939 by M.L. Reymert. Norwegian American Studies (and Records) 12. 1941, 79-90 by M.L. Reymert.
Her fant jeg en sønn av ekteparet døpt i Følge f.S. her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Her er begge foreldres navn oppgitt, om morens navn litt omskrevet, men ikke så galt likevel?
Mvh. Gunn

Her er begge foreldres navn oppgitt, om morens navn litt omskrevet, men ikke så galt likevel?
Mvh. Gunn
Hei Jenter !
Dere er så flinke, og det spenende å følge utviklingen videre.
Håper inderlig dere og andre med tilgang, kan komme opp med noe om HANSEN og hans families historie.
Undres på hvem denne Hansen var !
GUNN; det var artig å lese om de danske Fægtemesterne, som hadde høyere status enn professorene ved Universitetet ! Kanskje de beste havnet på militærets lønningsliste ?
Og var du god til fotarbeidet ved fektingen, var det kanskje ikke unaturlig at dansing var en nærliggende profesjon !
Nå har vi 3 navn på eldste datteren; CASPARA, CALTARE og CASHARD !
FAR, hvor er du ????
Jan Einar
Dere er så flinke, og det spenende å følge utviklingen videre.
Håper inderlig dere og andre med tilgang, kan komme opp med noe om HANSEN og hans families historie.
Undres på hvem denne Hansen var !
GUNN; det var artig å lese om de danske Fægtemesterne, som hadde høyere status enn professorene ved Universitetet ! Kanskje de beste havnet på militærets lønningsliste ?
Og var du god til fotarbeidet ved fektingen, var det kanskje ikke unaturlig at dansing var en nærliggende profesjon !
Nå har vi 3 navn på eldste datteren; CASPARA, CALTARE og CASHARD !
FAR, hvor er du ????
Jan Einar

Noe utfyllende svar om familien Hansen fra Fredriksværn kan jeg dessverre ikke gi deg - foreløpig. Men jeg kan bekrefte at det ble en driftig og allsidig svigersønn som danse-mesteren fikk inn i familien. Han ble jo som det er opplyst før, en meget kjent mann i USA på siste halvdel av 1800-tallet. Han var jurist, avisredaktør, forretningsmann, landeier, osv.osv. James og Caspara fikk flere barn fra 1851 og utover. Jeg regner med at du har oversikt over disse, hvis ikke kan de finnes. Om du ikke har prøvet før, så gjør et søk på Google på James D. Reymert så har du lesestoff hele helga, og her tror jeg nok at du muligens også finner mer om familien Hansen fra Fredriksværn. Dersom du kan få lånt inn denne boka på biblioteket, så burde du være sikret mer stoff om familien Hansen:
Name: Reymert, James DeNoon // Birth - Death: 1821-1896 // Source Citation: Biography Index. A cumulative index to biographical material in books and magazines. Volume 5: September, 1958-August, 1961. New York: H.W. Wilson Co., 1962. (BioIn 5)
For å gi en liten smakebit, legger jeg ut noen detaljer fra James D. Reymert og Caspara Hansens første romantiske møte, og om forholdene ellers i nybyggerlandet Wiconsin rundt 1850:
Waukesha & Racine County, Wisconsin
The Muskego settlement, that we will deal with here, stretches over the southern part of the former and the northern (the adjoining) part of the latter county.
While some settled in Muskego (Waukesha County), others settled in Yorkville Prairie (Racine County). Then, as people came, they spread out through the woods and across the prairie. The settlement came to cover a large area and it was rather far between neighbors.
I shall cite something from a letter from Mr. J. W. Johnson (of Racine), whose father was one of the first Norwegians to set foot on Wisconsin soil. He writes:
"In 1839 came John Nelson Luraas†, John Evensen Molee†, Halvor Thompson†, Ole Hellicksen† and others from Tinn, Telemarken as well as Anders Flørand† and my father Nils Johnson† from Hitterdal. My father and Ole Hellicksen settled in Yorkville Prairie, the others in Muskego. As mentioned, this was in 1839. Mons K. Aadland from Samnanger near Bergen, came here from Calumet, Ill. in 1840. About the same time came Hermond Nilsen from Hallingdal and some others, some direct from Norway, some from Illinois. The majority were family people - mainly from Telemarken, Stavanger and Voss. Father, who then was a bachelor, was later married to Anna Nilsdatter Selem† who came to Racine in 1841, together with Anders Kløve†, Tollef Grane† and others from Voss.
Ole Johnson Lansverk, one of the very first settlers, lived on his farm until 1901 when he died at an age of 94. This spring (1905) the last of the first settlers died, namely Goute Gundersen Midbøn, who came here with his father Gunder Midbøn in the 40s."
From other sources I have obtained the names of a number of the other pioneers in this area, namely, Even Heg† and ? Skosstad† from Lier near Drammen, James Reymert† from Farsund, Søren Backe† and Johannes Johannesen from Drammen as well as Germund Johnson†, Helge Helgesen†, Gunerius P. Ducleth†, Ole Larson†, Rolf Rolfsen Flaten†, Mr. Danielsen†, Aslak Simonsen†, Elling Spillum†, Tyge Hendriksen†, Hans Barlien†, former parliamentarian Hans Gasman† and N. Tufte†. The two last ones and others settled at Pine Lake.
Ole Nilsen, who also came to this area early but now lives in New Centerville, Wis. writes that in the first years at Pine Lake, he drove to Milwaukee (40 miles) with oxen, he had to go there to deliver his farm products and there he bought life's necessities. It was, however, the road's length that was worst, the worst was that there was no road!
These settlers experienced a rather sad existence. That they were poor, that their life style was frugal and that they had undergo all the struggles the new pioneer life normally brought, was not their problem. They could withstand the Indians, even though they were terribly close and annoying. But what they could not easily avoid was - disease. There was too much of it in the Muskego settlement. It robbed men of their spirit and strength and took many lives As an example of how common it was, it can be mentioned that, in the fall of 1843, there was only one family in the whole settlement that had avoided it. All the other families had been visited by it, either ague or bilious fever. (One will find more about this in letters from those who moved from here to other places. These letters are included under the counties where these persons now live)
I have been sent a newspaper clipping - without author's name - from New York, in which the adventurous side of the aforementioned James Reymert's life is described. The article contains many truths. Although, as most readers will understand, it is colored a bit. I will make these comments, since it is my duty. In a historical work one should not include anything other than that which is fully trustworthy, unless one points out the possible exceptions. The article reads so:
"The some years ago deceased Norwegian-born lawyer, James D. Reymert of Los Angeles, an uncle to the lawyer August Reymert of New York, had many adventures in his younger years. Here in New York he belonged to one of the judicial profession's best firms and August received his first training at the brilliant lawyer's office in New York.
About the manner in which James D. Reymert found his first bride is recounted: In 1840 a sloop entered New York harbor after 16 day's sailing. Aboard the sloop was Fencing and Dance Master Hansen from Fredriksværn and his wife, five daughters and three sons. In the 1840s, Wisconsin was the emigrant's Mecca. It was still a territory, the primeval forest's sons and daughters slipped through the quiet, wild forest on soft moccasins, but the land was given free to those who would accept it. And Fencing and Dance Master Hansen from Fredriksværn rented a river boat and set off up the Hudson River to Albany with his wife, his three blossoming daughters and three strong sons. From Albany they went in a caravan westwards and found the richest piece of land and built a blockhouse.
One day, Fencing Master Hansen from Fredriksværn and his three sons were busily occupied with taming a pair of recently captured horses when they saw five riders galloping here. Hansen toward them. Hansen and his sons went into the blockhouse and prepared for any eventuality, loaded their guns with double loads. But the five riders shot their guns in the air far away and stopped in front of the blockhouse, and the five young, blossoming daughters fought over the gun ports to peek at the five riders outside, who were handsome, tanned young men, when the youngest of them waved his hat and called out in good Norwegian if this was not Waukeshon and did this blockhouse not belong to Fencing and Dancing Master Hansen from Fredriksværn? Yes, came the answer from inside the house and the doors opened wide. The young men sprang from their horses and asked if they could see his five daughters. They came from the other side of the forest and it was rumored that five young Norwegian girls lived invited the boys in, they were all of an age of 20 to 25 and anxious to get married. And the girls were young and lively. The eldest, Caspara, was 21 years old and she agreed to the eldest of the young men, James D. Reymert, brother of the deceased Brigade Surgeon Reymert of Kristiania. And the other four quickly united with their own young man. And Fencing and Dance Master Hansen, in one day, acquired five sons-in-law, the Norwegian Reymert and the Americans John M. Watson, Charles E. Jenkins, William Hilles and Johnes.
The young men took up land around their father-in-law, they helped each other in building blockhouses and clearing the land. The years passed and the land and wives were very fruitful and young strength drew riches out of the land. The government wished to build a road through the primitive forest. Reymert took on the job. He sent word to all the new, young Norwegian emigrants to come, built a sawmill with his brothers-in-law, cleared a path through the forest and laid a plank road over the morass through it. When the government wished to build a railroad through Wisconsin, Reymert took on the building. Now, Wisconsin became a populous territory and Hansen's sons-in-law agreed that it should become a State.
Now, they are all dead. But large families, many generations of descendants, handsome, healthy people took hold, where their tired hands let go.
And today the State of Wisconsin has more than 200,000 inhabitants of Norwegian origin - according to 'Norge i Amerika."
The first Norwegian to settle in Racine City was Torbjørn Gunleiksen. He started a little boarding house there in the 40s. Racine was a very small town at that time.
The first Norwegian congregation in Wisconsin was established at Norway (in the Muskego settlement) in the fall of 1843 by Pastor C. L. Clausen. And they built the first Norwegian church in America the following year (1844). A short time ago they moved it to St Anthony Park, Minn., where the United Church Seminary is and where the little log church stands as an antiquity.
Now there are 10 Norwegian congregations and 8 churches in these two (Waukesha and Racine) counties, 7 belong to The United Church, 2 to The Methodist Church and 1 to The Norwegian Synod.
'Nordlyset', the first Norwegian newspaper in America started in Norway, Racine Co. in 1847. For detailed information of this and 'Demokraten', 'Maanedstidende for den norsk lutherske Kirke i Amerika' etc, see the section, 'Norwegian-American newspapers and periodicals.'
James Reymert, who at that time lived in Norway, Racine Co., was elected a Member of Wisconsin's Legislative Assembly in 1847 and is obviously the first Norwegian that held public office here, he was the first in the County and the first in the State. For detailed information about him and others who were honored with positions of trust of a political nature, see the section, 'Norwegians in public positions in America'.
Norwegian place names: as mentioned above in the first Norwegian pioneers' days, there was a post office called Norway, later the name was changed to Wind Lake. Norway Ridge is also gone. But Norway Township still exists. And there is a post office called North Cape (Nordkap), that refuses to die. It was raised in 1860 on a suggestion by Editor Knud Langeland, who was a Member of the State Legislature. Knud Adland was named the postmaster of the same. After that many post offices have been raised with Norwegian names - they are found spread out over all of North America - but are collected in this book with proper regard for the memory for the emigrated part of the Nordic people.
It will also be seen that a great number of Norwegians over here were installed in the same office as Knud Adland in 1860, and like him, served long and well.
Alt er sakset fra Hedrum Historielags arkivtilganger på Bygdetunet i Kvelde.
Hilsen
Kolbjørn
Hei igjen, Kolbjørn!
Dette var kjempeartig! Der siterer du nettopp den kilden jeg har lett etter i mine papirer.
Jeg har arbeidet mye med utvandrere til USA og Canada. Fra en fjern slektning i Canada, Mike Bridge har jeg fått mye stoff om pionerene som slo seg ned i dette området.
Husket vagt at jeg hadde lest historien om Fægtemester og Danselærer Hansen og
hans døtre og svigersønner. Her kommer du med historien fra Hedrum- arkivet.
Har stadig kontakt med emigrant-etterkommere og jeg skal sende Mike Bridge melding om
denne artige historien. Vi utveksler stadig familieopplysninger, og det artige er at Mike også etter hvert har lært seg en god del norsk.
Mike og jeg har fellesslekt fra Brunlanes.
Også Jan Einar har hatt kontakt med Mike, så dette skal bli ekstra hyggelig å vise fram.
Håper at Jan Einar har mulighet til å låne boka hvor sitatet er hentet fra.
Flott julehilsen!
Mvh. Gunn
Dette var kjempeartig! Der siterer du nettopp den kilden jeg har lett etter i mine papirer.
Jeg har arbeidet mye med utvandrere til USA og Canada. Fra en fjern slektning i Canada, Mike Bridge har jeg fått mye stoff om pionerene som slo seg ned i dette området.
Husket vagt at jeg hadde lest historien om Fægtemester og Danselærer Hansen og
hans døtre og svigersønner. Her kommer du med historien fra Hedrum- arkivet.

Har stadig kontakt med emigrant-etterkommere og jeg skal sende Mike Bridge melding om
denne artige historien. Vi utveksler stadig familieopplysninger, og det artige er at Mike også etter hvert har lært seg en god del norsk.
Mike og jeg har fellesslekt fra Brunlanes.
Også Jan Einar har hatt kontakt med Mike, så dette skal bli ekstra hyggelig å vise fram.
Håper at Jan Einar har mulighet til å låne boka hvor sitatet er hentet fra.
Flott julehilsen!

Mvh. Gunn
-
Har funnet familien Hansen i Gerhard B. Naeseth: "Norwegian immigrants to the United States. A biographical directory" volume 1. Familien utvandret fra Fredriksvern i 1843 på båten "Hercules" (arrived in New York from Drammen July 1st 1843)
Anund Hansen (født 1793) var sønn av Hans Gundvaldsen og Maren Nielsdatter. Gift 22.november 1817 i Vestby med Marie Caspersen Rogstad (født 1792), datter av Casper Olsen Rogstad og Anne Marie Levorsdatter Bjørnstad.
Barn: Olava Marie Hansen født 31.august 1823 i Tanum, Hanna Martine Hansen født 21.juli 1818 i Vestby, Anna Caspara Hansen født 29.desember 1819 i Stavern, gift i 1844 med James Denoon Reymert, Hans Martin Hansen født 3.august 1821, Sally Hansen født 4.desember 1824, Magnus Hansen født 1826?, Amboline Maria Hansen født 24.august 1826 i Vestby, Harald Hansen født 15.august 1828 i Vestby, flyttet på 1860-tallet til California, i 1867 til Alpha Prairie, Wash.
Det er ikke oppgitt hvor Anund Hansen er født, men ved søk på folketellingen 1801 mener jeg å ha funnet rett person i Fredrikstad: Amund Hansen (8), far: musketer Hans Gundvaldsen (46)
Jeg kan evt. sende deg en kopi fra boka hvis du vil
Anund Hansen (født 1793) var sønn av Hans Gundvaldsen og Maren Nielsdatter. Gift 22.november 1817 i Vestby med Marie Caspersen Rogstad (født 1792), datter av Casper Olsen Rogstad og Anne Marie Levorsdatter Bjørnstad.
Barn: Olava Marie Hansen født 31.august 1823 i Tanum, Hanna Martine Hansen født 21.juli 1818 i Vestby, Anna Caspara Hansen født 29.desember 1819 i Stavern, gift i 1844 med James Denoon Reymert, Hans Martin Hansen født 3.august 1821, Sally Hansen født 4.desember 1824, Magnus Hansen født 1826?, Amboline Maria Hansen født 24.august 1826 i Vestby, Harald Hansen født 15.august 1828 i Vestby, flyttet på 1860-tallet til California, i 1867 til Alpha Prairie, Wash.
Det er ikke oppgitt hvor Anund Hansen er født, men ved søk på folketellingen 1801 mener jeg å ha funnet rett person i Fredrikstad: Amund Hansen (8), far: musketer Hans Gundvaldsen (46)
Jeg kan evt. sende deg en kopi fra boka hvis du vil
Dette var jo kjempeflott!
Jeg har funnet Anne Caspara Amundsdatter på I.G Mormonerdatabasen.
Foreldre Amund Hansen og Marie Rogstad:
Finner en rekke barn listet opp under foreldresøk.
Mors etternavn varierer mye , Casparsdatter, Rogstad, Levorsdatter, pluss Hansen.
( Her ser ut til å være et virvar, og ikke alle datoene stemmer etter opplysningen,
noe som vel ikke er så helt uvanlig i denne kilden?)
Mvh. Gunn
Jeg har funnet Anne Caspara Amundsdatter på I.G Mormonerdatabasen.
Foreldre Amund Hansen og Marie Rogstad:

Finner en rekke barn listet opp under foreldresøk.
Mors etternavn varierer mye , Casparsdatter, Rogstad, Levorsdatter, pluss Hansen.
( Her ser ut til å være et virvar, og ikke alle datoene stemmer etter opplysningen,
noe som vel ikke er så helt uvanlig i denne kilden?)

Mvh. Gunn
Hei igjen!
Har nettopp hatt en telefonsamtale med Jan Einar. Han har hatt trøbbel med PC`n sin i dag. Vil nok svare her så snart han er tilbake på nettet.
Han hadde lett etter avreisen til Hansen familien i 1843, med Hercules fra Drammen og ikke funnet noe av interesse der.
Jeg har søkt litt i samme forum Norway- Heritage. Der fant jeg omsider Familiens avreise
1843 med brig Washington , Fra langesund 2. may til New York 5 July.
Navn : A Hansen , artist, 49 år
Maria Hansen, 49 år
Hanna Hansen , 23 år
Caspara Hansen. 23 år
Hans M. Hansen , 22år
Olava Hansen 20 år
Sally Hansen , 18 år
Magnus Hansen 17 år
Amboline Hansen , 15 år
Harald Hansen , 14 år
Jeg prøver med en lenke til passasjerlista:
http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=2056
Ikke lett å finne om man søker på båtnavn , eller på fars fornavn, Amund.
Dette var vel bra, Jan Einar!
Mvh. Gunn
Har nettopp hatt en telefonsamtale med Jan Einar. Han har hatt trøbbel med PC`n sin i dag. Vil nok svare her så snart han er tilbake på nettet.
Han hadde lett etter avreisen til Hansen familien i 1843, med Hercules fra Drammen og ikke funnet noe av interesse der.
Jeg har søkt litt i samme forum Norway- Heritage. Der fant jeg omsider Familiens avreise
1843 med brig Washington , Fra langesund 2. may til New York 5 July.
Navn : A Hansen , artist, 49 år
Maria Hansen, 49 år
Hanna Hansen , 23 år
Caspara Hansen. 23 år
Hans M. Hansen , 22år
Olava Hansen 20 år
Sally Hansen , 18 år
Magnus Hansen 17 år
Amboline Hansen , 15 år
Harald Hansen , 14 år

Jeg prøver med en lenke til passasjerlista:
http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=2056
Ikke lett å finne om man søker på båtnavn , eller på fars fornavn, Amund.

Dette var vel bra, Jan Einar!

Mvh. Gunn
Her fant jeg omsider det rette paret Amund Hansen og Marie Caspersdatter gift
Det var riktig med vielse i Vestby. Jeg fant først en annen Amund Hansen gift omtrent samtidig i Onsøy med en Mari Ellefsen. ( Dette forvirret meg en del)
Mvh. Gunn

Det var riktig med vielse i Vestby. Jeg fant først en annen Amund Hansen gift omtrent samtidig i Onsøy med en Mari Ellefsen. ( Dette forvirret meg en del)

Mvh. Gunn
Det ser ut til at fægter og dansesmesteren også har vært en stund i Skien , Telemark.
Her ser det ut til at en sønn er døpt. 1821.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Mvh. Gunn
Her ser det ut til at en sønn er døpt. 1821.

Mvh. Gunn
-
Gerhard Naeseths "Norwegian immigrants ...." pleier å være pålitelig, men her har han tydeligvis sendt familien med feil båt!
-
NB NB - Sjekket Gerhard Naeseth på nytt og ser at det var jeg som hadde "blingset". Han har familien på riktig båt!
Hei dere !
Endelig er jeg tilbake,om enn noe haltende foreløpig ! Skal etterhvert prøve å kommentere disse flotte innslagene deres, men må først få si TUSEN TAKK for engasjementet !
Tusen takk KOLBJØRN, for ditt store innlegg, her ligger det mye info som jeg kan bruke. Ellers skulle du vel ha lagt inn ett aldri så lite innslag om HEDRUM bygdetun utenfor Larvik. Her har Hedrum Historielag gjort en kjempejobb. Her treffes historieinteresserte i mange aldre for historieutveksling, og her har jeg truffet mange som har hjulpet meg med mine posthistoriske artikler !! Om leserne skulle være i Larvik en sommersøndag, burde dette bygdetunet være vel vært et besøk !!
Hei TOVE ! Jo dette med HERCULES forvirret meg litt, men rett før maskinen klappet sammen, hadde jeg, etter å ha søkt igjennom skipene fra 1838 og framover, endelig kommet til samme svar som du, båten måtte være WASHINGTON. Rakk aldri å si dette, før vår kjære GUNN allerede var på plass ! Takk til dere begge.
Neste lille problem for meg er;...HVEM giftet de andre søstrene seg med ?? og NÅR ?? Skjedde dette også i 1844 ??
Haltende hilsner fra Jan Einar
PS
Fikk just nu i posten en hyggelig anonym hilsen. Det var Naeseth`s notater om " The Hansen family" ! Tusen takk til anonym avsender !
Endelig er jeg tilbake,om enn noe haltende foreløpig ! Skal etterhvert prøve å kommentere disse flotte innslagene deres, men må først få si TUSEN TAKK for engasjementet !
Tusen takk KOLBJØRN, for ditt store innlegg, her ligger det mye info som jeg kan bruke. Ellers skulle du vel ha lagt inn ett aldri så lite innslag om HEDRUM bygdetun utenfor Larvik. Her har Hedrum Historielag gjort en kjempejobb. Her treffes historieinteresserte i mange aldre for historieutveksling, og her har jeg truffet mange som har hjulpet meg med mine posthistoriske artikler !! Om leserne skulle være i Larvik en sommersøndag, burde dette bygdetunet være vel vært et besøk !!
Hei TOVE ! Jo dette med HERCULES forvirret meg litt, men rett før maskinen klappet sammen, hadde jeg, etter å ha søkt igjennom skipene fra 1838 og framover, endelig kommet til samme svar som du, båten måtte være WASHINGTON. Rakk aldri å si dette, før vår kjære GUNN allerede var på plass ! Takk til dere begge.
Neste lille problem for meg er;...HVEM giftet de andre søstrene seg med ?? og NÅR ?? Skjedde dette også i 1844 ??
Haltende hilsner fra Jan Einar
PS
Fikk just nu i posten en hyggelig anonym hilsen. Det var Naeseth`s notater om " The Hansen family" ! Tusen takk til anonym avsender !
-
Hei igjen
Bare så du ikke skal lure - det var jeg som sendte deg kopiene fra Gerhard Naeseths bok, glemte i farten å legge noen hilsen ved!
Jeg sitter ellers med Vestby bygdebok her foran meg og kan finne Amund Hansen nevnt i bind II, side 315 (gården Rogsti):
To av Caspers døtre giftet seg her på Rogsti: Anniken 9/10 1813 med ungkar Botolf Bertelsen, Topper, og Marie, født 1793 med "gymnastikklærer og dansemester" Amund Hansen, født 1794, og som fikk datteren Hanna Martine her på Rogsti 21/7 1818.
Hilsen Tove D. Johansen
Bare så du ikke skal lure - det var jeg som sendte deg kopiene fra Gerhard Naeseths bok, glemte i farten å legge noen hilsen ved!
Jeg sitter ellers med Vestby bygdebok her foran meg og kan finne Amund Hansen nevnt i bind II, side 315 (gården Rogsti):
To av Caspers døtre giftet seg her på Rogsti: Anniken 9/10 1813 med ungkar Botolf Bertelsen, Topper, og Marie, født 1793 med "gymnastikklærer og dansemester" Amund Hansen, født 1794, og som fikk datteren Hanna Martine her på Rogsti 21/7 1818.
Hilsen Tove D. Johansen
Takk, Tove. Det ante meg at jeg kan takke deg for innspillet. Meget bra å kunne se det på trykk. liksom.
Og nå har Anund blitt gymnastikk lærer i tillegg. Men har han hatt noe med forsvaret/militæret å gjøre tro ?? Eller reiste han bare rundt for å undervise sine medsøstre og brødre i vuggende rytmiskebevegelser ??? Kanskje var det grunnen til de stadige forflytningene ??
---
Har noen navner på mulige svigersønner av Anund og Marie, kan dette hjelpe på eventuelle tidspunkter for ekteskap ???
John M. Watson
Charles G(?) Jensins
William Hilles
... Johnes
Håper navnene ble riktig skrevet.
Er det noen hjelp å finne her ??
Jan Einar
Og nå har Anund blitt gymnastikk lærer i tillegg. Men har han hatt noe med forsvaret/militæret å gjøre tro ?? Eller reiste han bare rundt for å undervise sine medsøstre og brødre i vuggende rytmiskebevegelser ??? Kanskje var det grunnen til de stadige forflytningene ??
---
Har noen navner på mulige svigersønner av Anund og Marie, kan dette hjelpe på eventuelle tidspunkter for ekteskap ???
John M. Watson
Charles G(?) Jensins
William Hilles
... Johnes
Håper navnene ble riktig skrevet.
Er det noen hjelp å finne her ??
Jan Einar
Her tror jeg at jeg fant Salie Hansen gift med en av de nevnte herrer?
Skal se om jeg kan finne de andre døtres ekteskap også.
Mvh. Gunn

Skal se om jeg kan finne de andre døtres ekteskap også.
Mvh. Gunn
-
Hei
Og jeg tror jeg har funnet Harald (Harold) på en 1870 census for Lewis county, Washington som ligger på nettet, page 153 B:
Harold Hanson (40) farmer, født i Norge
Ingra Hanson (35) hans kone, født i Norge
Orublina (17) datter, født i Wisconsin
Luva (13) datter, født i Wisconsin
Magnus (8) sønn, født i Wisconsin
Hattie (6) datter, født i California
Harold (4 måneder), født i Washington territory (Washington var ennå ikke blitt en stat)
http://www.drizzle.com/~jtenlen/walewis/1870el.html
Tove
Og jeg tror jeg har funnet Harald (Harold) på en 1870 census for Lewis county, Washington som ligger på nettet, page 153 B:
Harold Hanson (40) farmer, født i Norge
Ingra Hanson (35) hans kone, født i Norge
Orublina (17) datter, født i Wisconsin
Luva (13) datter, født i Wisconsin
Magnus (8) sønn, født i Wisconsin
Hattie (6) datter, født i California
Harold (4 måneder), født i Washington territory (Washington var ennå ikke blitt en stat)
http://www.drizzle.com/~jtenlen/walewis/1870el.html
Tove
Hei Jan Einar.
Da er vel Ambolina neste !
Fant i farten noe om Ambolina, gift med Kiler Kent Jones. Paret bosatte seg i Illinois. Kiler Jones var en aktiv mann. Han var bl.a.med i borgerkrigen og var en stund n.k. i den norske oberst Hegs Skandinaviske regiment.
--------------------------------------------------------------------------------
Starter med disse 2 klippene fra Family Search:
Ambolline Maria <AMUNDSDATTER> Sex: F
Event(s):
Birth: 24 Aug 1826 Place: <Vestby, Akershus, Norway>
Christening: 14 Oct 1826 Place: Vestby, Akershus, Norway
Parents:
Father: Amund HANSEN
Mother: Maria HANSEN
------------------------------------------------------------------------------
KILER KENT JONES Male
Event(s): Birth: 13 APR 1825 Forestville, Chautauqua, New York
Death: 1886
Father: WILLIAM JONES Mother: ANNA GREGORY
------------------------------------------------------------------------------------
Milwaukee County Genealogical Society, Inc.:
Groom's Last Name Groom's First Name /// Bride's Last Name Bride's First Name /// Year
Jones Kiles Kent /// Hansen Ambolina Maria /// 1851
--------------------------------------------------------------------------------
MANITOWOC COUNTY MARRIAGES:
JONES: Kyler Kent (age 26 at marr.)(also spelled Kiler) b: 1825 res: Manitowoc m: 30
Oct. 1851 at 6:30 a.m. at Milwaukee (co. mar. index v.1 p.185)
to: Ambolina Maria Hansen (age 24 at marr.) (also spelled Amboline)
b: 1827 in Norway
children: William Harrison (b. 1852 in Manitowoc from record of St. James Episc. ch., Manitowoc)
----------------------------------------------------------------------------------
1870 United States Federal Census Record
about Ambolina Jones:
Ellington, Adams, Illinois
Ambolina bor sammen med Kiler Jones, real estate dealer og 6 barn fra 2mnd til 13 år
---------------------------------------------------------------------------------------
1880 United States Federal Census Record
about Ambolina Jones:
Name: Ambolina Jones, bor sammen med mann Mr. Jones og 4 barn/10-18 år.
Estimated birth year: <1827>
Birthplace: NORWAY
Occupation: Keeps House
Relationship to head-of-household: Wife
Home in 1880: Ellington, Adams, Illinois
Marital status: Married
Race: White
Spouse's name: Kiler Jones
Father's birthplace: NORWAY
Mother's birthplace: NORWAY
---------------------------------------------------------------------------------------
Quincy, Illinois Directories, 1887-90 Record (Telefonkatagen ?)
about Mrs. Ambolina M. Jones
Name: Mrs. Ambolina M. Jones
City: Quincy
State: IL
Year: 1887, 1888
Location 2: boards Ross House
------------------------------------------------------------------------------------------
Dette kan muligens være vår Amboline som dør I Chicago i 1897:
JONES, AMBOLENA 10/01/1897 CHICAGO 71 YR U 00009006 COOK
-------------------------------------------------------------------------------------------
Litt mer om Kiler K. Jones fra div. kilder:
Kiler K. Jones served as the 15th's first Lieutenant Colonel (the person who was second-in-command of the regiment). Jones was from Chicago and married to a Norwegian. Unfortunately, Jones became intensely disliked by many of the 15th's officers and men and was forced out of the Army after only a few months.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Company F called itself "K.K.'s Protector's" after the regiment's first Lieutenant Colonel, Kiler K. Jones. It was also known as the "Valdres Company" because of the large number of its members who were from that region of Norway. Company F was recruited by Captain Gustafson from the Scandinavian communities in the Towns of Manitowoc and Two Rivers in Manitowoc County, and from Door County -- all from along Lake Michigan in the State of Wisconsin. The 15th was known as the "Scandinavian Regiment" because its officers and enlisted men were almost all immigrants, predominantly from Norway, but also from Denmark and Sweden. While men from these countries served in many different Civil War units, Federal and Confederate, the 15th was the only 'all Scandinavian' regiment on either side.
-----------------------------------------------------------------------------------------
The officers who initially served with Colonel Heg in the regiment's Field & Staff included: the second-in-command, Lieutenant Colonel Kiler K. Jones (an native-born American who was married to a Norwegian); the third-in-command, Major Charles M. Reese (a Dane); the Adjutant, 1st Lieutenant Hans Borchsenius (a Dane); the Quartermaster, Lieutenant Ole Heg (the Colonel's brother); and the 15th's Surgeon, Dr. Stephen O. Himoe (a Norwegian who was the Colonel's brother-in-law). Within 9 months all of them except Colonel Heg and Surgeon Himoe had either resigned or been discharged from the Army.
-------------------------------------------------------------
Fra Westerheim Museum:
JONES, Kiler K.
WI 15th Inf. Residence: Illinois. Born in United States. Civil War: Age 37. Enrolled for three years on 26 Sep 1861 at Quincy, Illinois. Commissioned Lieutenant Colonel, Wisconsin 15th, on 21 Dec 1861. He was not Norwegian; his wife was. He recruited Company A in Chicago. Commission revoked 1 Mar 1862. Mustered out of service on 2 Mar 1862 per order of the War Department, but General Halleck would not recognize the muster out until 5 Mar 1862. Post war: Lived at Manitowoc, Manitowoc County, Wisconsin. Sources: (WHS Series 1200 boxes 76-2, 78-1; red book vol 20 p 2) (Buslett p317) (Lonn p136) (Quiner p 91,614) (Gjertveit) (TAR) (Hedberg)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Delegates to the Illinois state republican nominating convention in 1860:
LIST OF DELEGATES TO THE REPUBLICAN NOMINATING CONVENTION AT DECATUR IN MAY OF 1860
ADAMS COUNTY, 16 votes. Orville Hickman Browning, John Tillson, Henry Asbury, Jacob Dick, Frederic W. Jansen, Jackson Grimshaw, Benjamin Mayberry Prentiss, John E Morton, Lewis Braddee, Joseph Turner, Thomas Bailey, James J. Graham, William Booth, Pardon B. Grover, Kiler K. Jones, and Nathaniel Pease.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dette var bare utdrag og det finnes mye mer stoff om Kiler Jones. Ønsker noen navn på barn eller henvisninger til kilder, så vennligst gi beskjed. Til deg Jan Einar – og til alle andre - vil jeg si tusen takk for pene ord om Hedrum Historielag/Bygdetunet i Kvelde. Dette materialet er også innhentet med Historielagets tilganger på div. arkiver, og jeg ønsker deg Jan Einar og alle andre velkommen til Slektsgruppas møter mandager 17-21. Siste møte før jul er mandag f.k. 12. des.
Hilsen
Kolbjørn
Da er vel Ambolina neste !
Fant i farten noe om Ambolina, gift med Kiler Kent Jones. Paret bosatte seg i Illinois. Kiler Jones var en aktiv mann. Han var bl.a.med i borgerkrigen og var en stund n.k. i den norske oberst Hegs Skandinaviske regiment.
Starter med disse 2 klippene fra Family Search:
Ambolline Maria <AMUNDSDATTER> Sex: F
Event(s):
Birth: 24 Aug 1826 Place: <Vestby, Akershus, Norway>
Christening: 14 Oct 1826 Place: Vestby, Akershus, Norway
Parents:
Father: Amund HANSEN
Mother: Maria HANSEN
------------------------------------------------------------------------------
KILER KENT JONES Male
Event(s): Birth: 13 APR 1825 Forestville, Chautauqua, New York
Death: 1886
Father: WILLIAM JONES Mother: ANNA GREGORY
------------------------------------------------------------------------------------
Milwaukee County Genealogical Society, Inc.:
Groom's Last Name Groom's First Name /// Bride's Last Name Bride's First Name /// Year
Jones Kiles Kent /// Hansen Ambolina Maria /// 1851
MANITOWOC COUNTY MARRIAGES:
JONES: Kyler Kent (age 26 at marr.)(also spelled Kiler) b: 1825 res: Manitowoc m: 30
Oct. 1851 at 6:30 a.m. at Milwaukee (co. mar. index v.1 p.185)
to: Ambolina Maria Hansen (age 24 at marr.) (also spelled Amboline)
b: 1827 in Norway
children: William Harrison (b. 1852 in Manitowoc from record of St. James Episc. ch., Manitowoc)
----------------------------------------------------------------------------------
1870 United States Federal Census Record
about Ambolina Jones:
Ellington, Adams, Illinois
Ambolina bor sammen med Kiler Jones, real estate dealer og 6 barn fra 2mnd til 13 år
1880 United States Federal Census Record
about Ambolina Jones:
Name: Ambolina Jones, bor sammen med mann Mr. Jones og 4 barn/10-18 år.
Estimated birth year: <1827>
Birthplace: NORWAY
Occupation: Keeps House
Relationship to head-of-household: Wife
Home in 1880: Ellington, Adams, Illinois
Marital status: Married
Race: White
Spouse's name: Kiler Jones
Father's birthplace: NORWAY
Mother's birthplace: NORWAY
Quincy, Illinois Directories, 1887-90 Record (Telefonkatagen ?)
about Mrs. Ambolina M. Jones
Name: Mrs. Ambolina M. Jones
City: Quincy
State: IL
Year: 1887, 1888
Location 2: boards Ross House
------------------------------------------------------------------------------------------
Dette kan muligens være vår Amboline som dør I Chicago i 1897:
JONES, AMBOLENA 10/01/1897 CHICAGO 71 YR U 00009006 COOK
-------------------------------------------------------------------------------------------
Litt mer om Kiler K. Jones fra div. kilder:
Kiler K. Jones served as the 15th's first Lieutenant Colonel (the person who was second-in-command of the regiment). Jones was from Chicago and married to a Norwegian. Unfortunately, Jones became intensely disliked by many of the 15th's officers and men and was forced out of the Army after only a few months.
Company F called itself "K.K.'s Protector's" after the regiment's first Lieutenant Colonel, Kiler K. Jones. It was also known as the "Valdres Company" because of the large number of its members who were from that region of Norway. Company F was recruited by Captain Gustafson from the Scandinavian communities in the Towns of Manitowoc and Two Rivers in Manitowoc County, and from Door County -- all from along Lake Michigan in the State of Wisconsin. The 15th was known as the "Scandinavian Regiment" because its officers and enlisted men were almost all immigrants, predominantly from Norway, but also from Denmark and Sweden. While men from these countries served in many different Civil War units, Federal and Confederate, the 15th was the only 'all Scandinavian' regiment on either side.
The officers who initially served with Colonel Heg in the regiment's Field & Staff included: the second-in-command, Lieutenant Colonel Kiler K. Jones (an native-born American who was married to a Norwegian); the third-in-command, Major Charles M. Reese (a Dane); the Adjutant, 1st Lieutenant Hans Borchsenius (a Dane); the Quartermaster, Lieutenant Ole Heg (the Colonel's brother); and the 15th's Surgeon, Dr. Stephen O. Himoe (a Norwegian who was the Colonel's brother-in-law). Within 9 months all of them except Colonel Heg and Surgeon Himoe had either resigned or been discharged from the Army.
-------------------------------------------------------------
Fra Westerheim Museum:
JONES, Kiler K.
WI 15th Inf. Residence: Illinois. Born in United States. Civil War: Age 37. Enrolled for three years on 26 Sep 1861 at Quincy, Illinois. Commissioned Lieutenant Colonel, Wisconsin 15th, on 21 Dec 1861. He was not Norwegian; his wife was. He recruited Company A in Chicago. Commission revoked 1 Mar 1862. Mustered out of service on 2 Mar 1862 per order of the War Department, but General Halleck would not recognize the muster out until 5 Mar 1862. Post war: Lived at Manitowoc, Manitowoc County, Wisconsin. Sources: (WHS Series 1200 boxes 76-2, 78-1; red book vol 20 p 2) (Buslett p317) (Lonn p136) (Quiner p 91,614) (Gjertveit) (TAR) (Hedberg)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Delegates to the Illinois state republican nominating convention in 1860:
LIST OF DELEGATES TO THE REPUBLICAN NOMINATING CONVENTION AT DECATUR IN MAY OF 1860
ADAMS COUNTY, 16 votes. Orville Hickman Browning, John Tillson, Henry Asbury, Jacob Dick, Frederic W. Jansen, Jackson Grimshaw, Benjamin Mayberry Prentiss, John E Morton, Lewis Braddee, Joseph Turner, Thomas Bailey, James J. Graham, William Booth, Pardon B. Grover, Kiler K. Jones, and Nathaniel Pease.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dette var bare utdrag og det finnes mye mer stoff om Kiler Jones. Ønsker noen navn på barn eller henvisninger til kilder, så vennligst gi beskjed. Til deg Jan Einar – og til alle andre - vil jeg si tusen takk for pene ord om Hedrum Historielag/Bygdetunet i Kvelde. Dette materialet er også innhentet med Historielagets tilganger på div. arkiver, og jeg ønsker deg Jan Einar og alle andre velkommen til Slektsgruppas møter mandager 17-21. Siste møte før jul er mandag f.k. 12. des.
Hilsen
Kolbjørn
Hei Jan Einar !
Slik ser situasjonen ut til å være for de 5 døtre Hansen i 1850:
Census 1850
Hana Martine, F.2107/1818 - H.M.Hanson bor i Manitowoc, Wis.
Sammen med Maly Hanson (mor ?) 58år
Sammen med 2 barn: Harold og John E.
Watson, 2 og 3 år gml. Barnas far ikke til stede.
Census 1850
Anne Caspara, F.2912/1819 - Anne bor i Muskego Waukesha Wis.
G.m.James D. Reymert, se tidl. innlegg
1 barn 1år.
Census 1850
Olava Mariane,F.3108/1823 - Olava bor i Peoria Illinois
G.m. John A. Hillis 32år, lawyer
1 barn 4år
Census 1850
Salie, F.0412/1824 - Sally bor i Milwaukee Wis.
G.m.Charles E. Jenkins 27år, lawyer
1 barn 2 år
Ambolina bor også her i 1850
Census 1850
Amboline Maria, F.2408/1826 - Amboline bor i Milwaukee Wis.
sammen med Sally og Charles
Se tidligere innlegg.
Dette ser da også ut til å stemme med ekteskapskandidatene nevnt tidligere i debatten !
Kolbjørn
Slik ser situasjonen ut til å være for de 5 døtre Hansen i 1850:
Census 1850
Hana Martine, F.2107/1818 - H.M.Hanson bor i Manitowoc, Wis.
Sammen med Maly Hanson (mor ?) 58år
Sammen med 2 barn: Harold og John E.
Watson, 2 og 3 år gml. Barnas far ikke til stede.
Census 1850
Anne Caspara, F.2912/1819 - Anne bor i Muskego Waukesha Wis.
G.m.James D. Reymert, se tidl. innlegg
1 barn 1år.
Census 1850
Olava Mariane,F.3108/1823 - Olava bor i Peoria Illinois
G.m. John A. Hillis 32år, lawyer
1 barn 4år
Census 1850
Salie, F.0412/1824 - Sally bor i Milwaukee Wis.
G.m.Charles E. Jenkins 27år, lawyer
1 barn 2 år
Ambolina bor også her i 1850
Census 1850
Amboline Maria, F.2408/1826 - Amboline bor i Milwaukee Wis.
sammen med Sally og Charles
Se tidligere innlegg.
Dette ser da også ut til å stemme med ekteskapskandidatene nevnt tidligere i debatten !
Kolbjørn
Hallo og GODT NYTT ÅR til dere flinke bidragsytere og andre lesere !
Julen har gått med til "gransking" av Brunlanes bygdebøker, i håp om å finne "bostedsspor" etter herr Fægtemesteren. Lorens Bergs gamle bok 530 siders bok ga først ingen spor. Så var det bare å ta fatt på Astri Jahnsens bøker. Etter studier til øynene krysset seg, fant jeg endelig en mulig ledetråd. På gården Halle østre bruk 3, skulle det ha vært en bruker, hvis navn var Amund Hansen i 1822 og 23. Mer sto det ikke.
Da var det bare å ta fatt på Berg om igjen. Men dette ble forvirrende. Berg hadde nemlig notert at brukeren het Amund Larssøn. Ett tillegg gjorde at jeg måtte gå videre. Her sto det at han var lærer ved sjøkadettskolen (i Fredriksværn).
Bibliotekets filmarkiv ble neste stopp. Kanskje ville kirkebøkene hjelpe. Og riktig nok.....
den 31 august 1823 står OLAVA MARIANE oppført, med AMUND HANSEN (far) og Marie Casper(datter?) som mor !!! Bosted kan umulig tydes til annet enn HALLE .
---
Dermed var vi svært så knyttet opp mot Fredriksværn og Brunlanes, nok en gang !!
---
og ikke å forglemme, en takk til Astri Jahnsens rettelse, uten den......
Julen har gått med til "gransking" av Brunlanes bygdebøker, i håp om å finne "bostedsspor" etter herr Fægtemesteren. Lorens Bergs gamle bok 530 siders bok ga først ingen spor. Så var det bare å ta fatt på Astri Jahnsens bøker. Etter studier til øynene krysset seg, fant jeg endelig en mulig ledetråd. På gården Halle østre bruk 3, skulle det ha vært en bruker, hvis navn var Amund Hansen i 1822 og 23. Mer sto det ikke.
Da var det bare å ta fatt på Berg om igjen. Men dette ble forvirrende. Berg hadde nemlig notert at brukeren het Amund Larssøn. Ett tillegg gjorde at jeg måtte gå videre. Her sto det at han var lærer ved sjøkadettskolen (i Fredriksværn).
Bibliotekets filmarkiv ble neste stopp. Kanskje ville kirkebøkene hjelpe. Og riktig nok.....
den 31 august 1823 står OLAVA MARIANE oppført, med AMUND HANSEN (far) og Marie Casper(datter?) som mor !!! Bosted kan umulig tydes til annet enn HALLE .
---
Dermed var vi svært så knyttet opp mot Fredriksværn og Brunlanes, nok en gang !!
---
og ikke å forglemme, en takk til Astri Jahnsens rettelse, uten den......
Veldig artig at du har funnet Fægtemesterens bosted i 1822/1823. På Halle ø. i Brunlanes.
For meg er det ekstra interessant å lese om at denne Fægte og dansemester og gymnastikk-lærer arbeidet ved skolen i Fredriksværn.
Han har da muligens vært lærer der for mine aner.
Min ene oldefar Hans Peder Olsen f. 26-9-1822 i Fredriksværn, fikk sin utdannelse til
marinemusiker på skolen der.
Hans far, Ole Voldsen f. 1780 , d. 1832 var knyttet til marinebasen i Fredriksvern som
båtsmand ved flottijen, og som skipstømmermand og matros.
Denne fægtemester må ha vært lærer i Fredriksværn i samme tid.
Historie er spennende lesing.
Gratulerer med funnet i kirkebøker som bekrefter at det var feil i den eldste bygdeboka.
Lykke til med slektsforsking og filatelist_emigrant-historie.
Mvh. Gunn.
For meg er det ekstra interessant å lese om at denne Fægte og dansemester og gymnastikk-lærer arbeidet ved skolen i Fredriksværn.
Han har da muligens vært lærer der for mine aner.
Min ene oldefar Hans Peder Olsen f. 26-9-1822 i Fredriksværn, fikk sin utdannelse til
marinemusiker på skolen der.
Hans far, Ole Voldsen f. 1780 , d. 1832 var knyttet til marinebasen i Fredriksvern som
båtsmand ved flottijen, og som skipstømmermand og matros.
Denne fægtemester må ha vært lærer i Fredriksværn i samme tid.

Historie er spennende lesing.
Gratulerer med funnet i kirkebøker som bekrefter at det var feil i den eldste bygdeboka.
Lykke til med slektsforsking og filatelist_emigrant-historie.
Mvh. Gunn.
Hallo alle dere lesere og bidragsytere, det er lenge siden det har duket opp noe nytt i denne følgetongen ! Men i dag har jeg en "hyggelig" nyhet, som jeg velger å la passe inn i min forespørsel !!
Kommandørkaptein Petter Oset, ved Marinemuseet i Horten fulgte opp en forspørsel med dette innlegget; ...
Hei
Vi har ikke mye tid til å fordype oss i dette nå, men jeg leser fort i K Kvams "Beretning om den norske sjøkrigsskoles virksomhet 1817 - 1967"
at man etter reglementet av 1816 hadde 46 timer undervisning per uke - herav 4 timer i "gymnastikk, dans, svømming, fektning, kanon- og geværeksersis.
Det er jo mulig at man fra den danske sjøkrigsskolen hadde en egen "fægte- og dansemester" men ut fra det jeg leser hadde man ikke det i Norge.
Av oversikten over lærere fremkommer det at ANDERS H Hansen, fra 16/9-1819 - 31/3 1823, og så igjen fra 1/9-1831 - 178-1843, VAR ANSATT SOM KORPORAL OG AT HAN VIRKET SOM LÆRER I GYMNASTIK, FEKTNING OG DANS. (og i perioder også som regnskapsfører. Jeg regner med at det må være samme mann - men om det er du eller boken som har feil fornavn er jo usikkert.
--- Ut fra alle tilgjengelige datoer, yrkesbefatning og deler av navnet kan det vel ikke overhodet være i tvil om at dette er rett mann;.. vår Fægte- og Dansemester Hansen fra Fredriksværn ! ...dog skal nok fornavnet være ANUND. --Andre kommenterer fra dere i DIS??? Er det noen som har kjennskap til en Anders H. Hansen i Fredriksværn under de angitt tidsperioder, 1819-23 og 1831-1843 ????
Kommandørkaptein Petter Oset, ved Marinemuseet i Horten fulgte opp en forspørsel med dette innlegget; ...
Hei
Vi har ikke mye tid til å fordype oss i dette nå, men jeg leser fort i K Kvams "Beretning om den norske sjøkrigsskoles virksomhet 1817 - 1967"
at man etter reglementet av 1816 hadde 46 timer undervisning per uke - herav 4 timer i "gymnastikk, dans, svømming, fektning, kanon- og geværeksersis.
Det er jo mulig at man fra den danske sjøkrigsskolen hadde en egen "fægte- og dansemester" men ut fra det jeg leser hadde man ikke det i Norge.
Av oversikten over lærere fremkommer det at ANDERS H Hansen, fra 16/9-1819 - 31/3 1823, og så igjen fra 1/9-1831 - 178-1843, VAR ANSATT SOM KORPORAL OG AT HAN VIRKET SOM LÆRER I GYMNASTIK, FEKTNING OG DANS. (og i perioder også som regnskapsfører. Jeg regner med at det må være samme mann - men om det er du eller boken som har feil fornavn er jo usikkert.
--- Ut fra alle tilgjengelige datoer, yrkesbefatning og deler av navnet kan det vel ikke overhodet være i tvil om at dette er rett mann;.. vår Fægte- og Dansemester Hansen fra Fredriksværn ! ...dog skal nok fornavnet være ANUND. --Andre kommenterer fra dere i DIS??? Er det noen som har kjennskap til en Anders H. Hansen i Fredriksværn under de angitt tidsperioder, 1819-23 og 1831-1843 ????

Her finner dere en fersk artikkel om "Fægte og Dansemester Hansen", skrevet av Jan Einar.
Her er nok en artikkel av samme forfatter, også om emigranter.
Godt nytt år til alle deltakere i denne trilleren.
God fornøyelse med hyggelig lesestoff.

Where can I find a translation of Fægte og Dansemester Hansen???? s
have you an english translation for your article????? sally