Svend Aas - sent 1500-/tidlig 1600-tall
Moderator: MOD_Hedmark
Svend Aas - sent 1500-/tidlig 1600-tall
Hei!
Jeg prøver å lete etter mine aner bakover, for så å prøve å finne etterkommere av disse, men nå står jeg fast. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg prøver å starte på eldste person, og håper noen kan hjelpe meg litt etterhvert.
Den elste jeg har klart å finne fram til er ved navn
Svend Aas. Jeg vet ikke hvem han var gift med eller hvor i Østerdalen han levde, men jeg tror det skal ha vært i nærheten av Glåmma, og da har vi jo noen kilometer å gå på... Svend fikk en sønn:
Østen Svendsen Aas. Heller ikke Østen vet jeg noe mer om, kun at han fikk en sønn:
Tore Østensen Aas (1627-1692). Tore var gift med Dordi Østensdatter Vingelsgard. Disse to hadde en sønn:
Esten Toresen Vingelsåsen som ble gift med Helle Jakobsdatter (1668-1768). De fikk en sønn:
Tore Estensen Holte som ble gift med Kirsti Andersdatter (1706-1777). De fikk en sønn:
Esten Toresen (f. på Innset, Kvikne, i 1726-1805). Han giftet seg med Berit Evensdatter Sundset fra Rennebu (1755-1834). De fikk en sønn:
Ole Estensen Rødstad. Ole var født på Innset, Kvikne. Mer vet jeg ikke om han, annet enn at han fikk ei datter:
Anne Olsdatter Rødstad (f. på Strinda i 1831-1871). Hun ble gift med Kristoffer Andreassen Imsen (1818-1882). Disse er mine tipptippoldeforeldre.
Jeg har forsåvidt litt oversikt, men skulle så gjerne funnet ut mer om alle disse personene. Jeg regner med det var langt flere barn enn de som er i min anelinje. Kanskje det også var flere ektefeller? All informasjon er av interesse.
Om jeg tar utgangspunkt i Anne Olsdatter Rødstad og Kristoffer Andreassen Imsen har jeg også mange huller, men det får jeg ta senere.
mvh
Torill Aasegg
Jeg prøver å lete etter mine aner bakover, for så å prøve å finne etterkommere av disse, men nå står jeg fast. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg prøver å starte på eldste person, og håper noen kan hjelpe meg litt etterhvert.
Den elste jeg har klart å finne fram til er ved navn
Svend Aas. Jeg vet ikke hvem han var gift med eller hvor i Østerdalen han levde, men jeg tror det skal ha vært i nærheten av Glåmma, og da har vi jo noen kilometer å gå på... Svend fikk en sønn:
Østen Svendsen Aas. Heller ikke Østen vet jeg noe mer om, kun at han fikk en sønn:
Tore Østensen Aas (1627-1692). Tore var gift med Dordi Østensdatter Vingelsgard. Disse to hadde en sønn:
Esten Toresen Vingelsåsen som ble gift med Helle Jakobsdatter (1668-1768). De fikk en sønn:
Tore Estensen Holte som ble gift med Kirsti Andersdatter (1706-1777). De fikk en sønn:
Esten Toresen (f. på Innset, Kvikne, i 1726-1805). Han giftet seg med Berit Evensdatter Sundset fra Rennebu (1755-1834). De fikk en sønn:
Ole Estensen Rødstad. Ole var født på Innset, Kvikne. Mer vet jeg ikke om han, annet enn at han fikk ei datter:
Anne Olsdatter Rødstad (f. på Strinda i 1831-1871). Hun ble gift med Kristoffer Andreassen Imsen (1818-1882). Disse er mine tipptippoldeforeldre.
Jeg har forsåvidt litt oversikt, men skulle så gjerne funnet ut mer om alle disse personene. Jeg regner med det var langt flere barn enn de som er i min anelinje. Kanskje det også var flere ektefeller? All informasjon er av interesse.
Om jeg tar utgangspunkt i Anne Olsdatter Rødstad og Kristoffer Andreassen Imsen har jeg også mange huller, men det får jeg ta senere.
mvh
Torill Aasegg
-
- Sted: HAGAN
- Kontakt:
Re: Svend Aas - sent 1500-/tidlig 1600-tall
Det er i Vingelen, Tolga, Svend Aas bodde.
Glomma renner gjennom Tolga, men ikke gjennom Vingelen.
Glomma renner gjennom Tolga, men ikke gjennom Vingelen.
Det ville vært rart om Glomma rant i Vingelen ja... Er du sikker på at han bodde på Tolga, og ikke noe annet sted nedover (evt oppover) Østerdalen?
Ser at du også heter Aas. Kan jeg ha såpass flaks at dette dreier seg om dine slektninger også...? Må jo spørre vettu
mvh
Torill Aasegg
Ser at du også heter Aas. Kan jeg ha såpass flaks at dette dreier seg om dine slektninger også...? Må jo spørre vettu

mvh
Torill Aasegg
-
- Kontakt:
Etter tolking av Jon Krokmoens bok, folk og buplasser i Nord-Østerdalen, kildeutdrag 1528-1700, var Svend Aas bruker på Vingelsåsen, liggende i dagens grend, Vingelen, til 1630-åra, da Esten (Østen) overtok.
Nevner også at der er nevnt en Esten i gjengjerden for 1528.
At også jeg heter Aas er bare en tilfeldighet. Aas-navnet mitt stammer fra en forkortelse av husmannsplassen Midtaas i Trøgstad, der mine oldefars foreldre til slutt bodde da han kom til Christiania.
At også jeg heter Aas er bare en tilfeldighet. Aas-navnet mitt stammer fra en forkortelse av husmannsplassen Midtaas i Trøgstad, der mine oldefars foreldre til slutt bodde da han kom til Christiania.
Interessant!
Jeg har lykkes å finne endel etterslekt etter Svend Aas, men mangler fremdeles noe informasjon om han...
mvh
Torill Aasegg
Jeg har lykkes å finne endel etterslekt etter Svend Aas, men mangler fremdeles noe informasjon om han...
mvh
Torill Aasegg
-
- Kontakt:
Det skal mye til om du finner noe seriøst om Svend Aas’ opphav i bygdebøkene.
I den nevnte boka av Jon Krokmoen (1919-96), tidligere arkivar ved Riksarkivet, nevnes først i 1612, sett bort fra året 1528, brukerens navn på gården, som Svenn drev. I 1612 nevnes nettopp Svenn som ødegårdsmann.
I den nevnte boka av Jon Krokmoen (1919-96), tidligere arkivar ved Riksarkivet, nevnes først i 1612, sett bort fra året 1528, brukerens navn på gården, som Svenn drev. I 1612 nevnes nettopp Svenn som ødegårdsmann.
Skattemanntallet 1612 er, etter det jeg erindrer, det første bevarte for Østerdalen med personnavn. Det er dermed ikke mulig å finne ut mye mere om Sven Ås, ihvertfall ikke før 1612. Men en gjennomgåelse av de årlig bevarte lensregnskapene for årene 1612-1630-årene kan sikkert bringe frem en del opplysninger om ham. Kildene ligger i Riksarkivet, og er tatt inn i katalogen for Rentekammerets lensregnskaper.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Tore H. Vigerust skrev:Men en gjennomgåelse av de årlig bevarte lensregnskapene for årene 1612-1630-årene kan sikkert bringe frem en del opplysninger om ham. Kildene ligger i Riksarkivet, og er tatt inn i katalogen for Rentekammerets lensregnskaper.
Jeg regner med dette er en stor katalog, som det tar tid å gå gjennom. Det blir vel vanskelig å bestille fra Riksarkivet, når jeg ikke vet riktig hva jeg skal ha... Har noen noe forslag til hvordan jeg skal gå fram?
mvh
Torill Aasegg
Jan Erik Aas skrev:Etter tolking av Jon Krokmoens bok, folk og buplasser i Nord-Østerdalen, kildeutdrag 1528-1700, var Svend Aas bruker på Vingelsåsen, liggende i dagens grend, Vingelen, til 1630-åra, da Esten (Østen) overtok.
Denne Østen er antagelig bestefar til "min" Svend Aas. Jeg kom over ei slektsside på internett, hvor det var oppført to generasjoner bakover fra det jeg hadde. Anelinja blir da slik:
Østen Aas
|
Ola Østensen Aas
|
Svend Olsen Aas ("min" Svend)
Jeg får vel innse at det blir vanskelig å komme særlig lengre bakover, da jeg tviler på at det er snakk om noe adelsslekt...
Jan Erik:
Har du denne boka du henviser til? Når kom den ut? Tror du jeg finner den på biblioteket eller har du mulighet til å kopiere den/de siden(-e) som omhandler Vingelsåsen?
mvh
Torill Aasegg
-
- Kontakt:
Rekka Østen Aas - Ola Østensen Aas - Svend Olsen Aas ser jeg på som en spekulasjon, inntil jeg får se primærkilden som påviser dette. Dessuten virker tidsstrekket mellom Østen, nevnt i 1528 og Svend, bruker til 1630-åra, litt for langt.
Når det gjelder kopiering fra boka, så er den i en slik befatning at den ikke tåler det, ettersom arkene vil falle ut når den brettes ut for kopiering. Boka kan sikkert fjernlånes på biblioteket.
ISBN 82-90346-24-7.
Når det gjelder kopiering fra boka, så er den i en slik befatning at den ikke tåler det, ettersom arkene vil falle ut når den brettes ut for kopiering. Boka kan sikkert fjernlånes på biblioteket.
ISBN 82-90346-24-7.
Vet noen om Sven Aas i det hele tatt er omtalt med patronym, eller er "Olsen" bare et resultat av at han er ført inn som sønn av den forrige kjente brukeren?
Geir Aasmoe
Geir Aasmoe
Jan Erik Aas skrev:Rekka Østen Aas - Ola Østensen Aas - Svend Olsen Aas ser jeg på som en spekulasjon, inntil jeg får se primærkilden som påviser dette. Dessuten virker tidsstrekket mellom Østen, nevnt i 1528 og Svend, bruker til 1630-åra, litt for langt.
Jeg mener kilden som var oppført var Anders Fløistads bok "Skogstad og Staeættene fra Kvikne" (utgitt i 1945), men jeg har ikke lyktes å få tak i denne boka ennå. Kanskje det er noen av dere som har den og som kan sjekke denne saken for meg?
Jan Erik Aas skrev:Når det gjelder kopiering fra boka, så er den i en slik befatning at den ikke tåler det, ettersom arkene vil falle ut når den brettes ut for kopiering. Boka kan sikkert fjernlånes på biblioteket.
ISBN 82-90346-24-7.
Jeg skal høre med biblioteket. Takk skal du ha!

mvh
Torill Aasegg
Geir Aasmoe skrev:Vet noen om Sven Aas i det hele tatt er omtalt med patronym, eller er "Olsen" bare et resultat av at han er ført inn som sønn av den forrige kjente brukeren?
Jeg har patronymet kun fra den slektssida jeg fant på internett. Før den dukket opp hadde jeg bare Svend Aas som navn.
mvh
Torill
-
- Kontakt:
Nå har jeg kun gått ut fra Krokmoens bok, ettersom Vingelen ikke er mitt nedslagsfelt.
Så derfor har jeg ikke sett Svends patronym.
Dessuten hvordan kan man være sikker på at den forrige brukeren het Ola ?
Så derfor har jeg ikke sett Svends patronym.
Dessuten hvordan kan man være sikker på at den forrige brukeren het Ola ?
Jan Erik Aas skrev:Dessuten hvordan kan man være sikker på at den forrige brukeren het Ola ?
Hei Jan Erik.
Jeg ser Eggen i sin bok om Vingelen har nevnt en Olluff/Ola i 1650. Han er da den jeg tenkte på når jeg henviste til forrige kjente bruker. Hvor Eggen har dette fra vet jeg ikke, han er ikke nevnt i Krokmoens bok. Eggens brukerrekke blir da Esten 1528, Ola 1550, Svenn 1610-. Han kommenterer at Esten-navnet går igjen blant Svenns etterkommere, men sier ikke noe mer om at disse skulle være i slekt. Det er trolig ut fra dette innehaveren av nevnte hjemmeside har trukket sine konklusjoner.
Mvh
Geir Aasmoe
En del stoff om disse gåter pluss maleri fra Kvikne kirke av Estens (1528) fomodede etterkommer Esten Skogstad på http://home.online.no/~uf-skog/index.cfm
mvh
Eystein Eggen
mvh
Eystein Eggen
Jeg takker for nye innspill i denne saken
mvh
Torill

mvh
Torill
mvh Torill Aasegg, Byneset
Eystein Eggen skrev:En del stoff om disse gåter pluss maleri fra Kvikne kirke av Estens (1528) fomodede etterkommer Esten Skogstad på http://home.online.no/~uf-skog/index.cfm
Er dette den samme Esten Skogstad som ble født i 1713, gift med Kirsten Persd. Stae?
mvh
Torill
mvh Torill Aasegg, Byneset

mvh
Eystein Eggen