Sesilia Rasmussdatter Haavik

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Tore Birger Langelandsvik Erland
Sted: FØRRESFJORDEN
Kontakt:

Sesilia Rasmussdatter Haavik

Legg inn av Tore Birger Langelandsvik Erland » 24. november 2024 kl. 21.26

Sesilia Rasmussdatter ble født 6. oktober 1879 på husmannsplassen Grønnemyr under Bjerga i Skjold. Hennes foreldre var Rasmus Andorson Haavik (1843-1938) og Brita Serina Guttormsdatter (1850-1934). Rasmus fikk skøyte på bruk 3 på Hatlastad i Skjold i 1880 og familien flyttet dit. Datteren Sesilia nevnes i folketellingen fra 1891. Men ikke i 1900 og har prøvd hele Norge. Hun gifter seg i 1906 med Kristian Adolf Lien-Anfinson (1881–1974) i Hamlin, South Dakota i USA. I følge en telling fra 1920 så kom hun til USA i 1901 og i følge en telling fra 1930 så kom hun til USA i 1902. Hun døde 13. desember 1976 i Pacific Grove, Monterey County, California, USA og gravlagt sammen med sin mann. Som nevnt er hun ikke oppført i tellingen fra 1900 i Norge og ingen i familien har reist tidligere så vidt jeg vet.
Det jeg trenger hjelp til her er informasjon om når hun reiste til USA. Så vidt jeg vet så reiste hun alene. Har ikke funnet noe emigrasjonen eller liknende på henne. Hun ble også kalt Silla og vet ikke om brukte etternavnet Haavik eller Hatlastad? Har ikke funnet noe angående reisen og håper på hjelp her. Takk på forhånd.
Med hilsen
Tore B. L. Erland
Lyngvegen 5a
5563 FØRRESFJORDEN
Nettside: http://www.tore-erland.com/
Facebook: https://www.facebook.com/erland

Roald Sjursen
Sted: LAKSEVÅG

Re: Sesilia Rasmussdatter Haavik

Legg inn av Roald Sjursen » 8. desember 2024 kl. 13.41

Litt av det som gjør det vanskelig er at emigrantlistene for Stavanger mangler frem til 1903. I min uoffisielle liste finner jeg bare 2 av søskene hennes Andreas og Guttorm. men bygdeboka har mange flere søsken som emigrerte. Det er mer enn 20 slektstre for Sesilia på Ancestry, men finner ikke innreise for henne. Slektstrærne viser til 1901 og 1903 som innreiseår. FamilySearch oppgir også de samme årene. 
Ene "lukkede" treet på Ancestry eies av Bjørn Grønhaug. Mulig han har info.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»