matrikkel kontra løpenr.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
matrikkel kontra løpenr.
jeg skriver om folk som har bodd og hvor de bodde på strekningem fra Ytre Kiberg til Kvalnes. (grense til vadsø kommune) fra 1855 til 1920. Matrikulering i dette område begynte ibegynnelsen på 1860 tallet. Det har vært helt greit med matr.nr. men senere så går det over til annen nummerering, løpenr. Hva er forskjellen og hvordan kan man få kryssreferanse mellom disse to?
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Re: matrikkel kontra løpenr.
Du trenger Matrikkelen for 1886. Da fikk eiendommene gards- og bruksnummer.
https://rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx
Hvis du ser nede på sida kan du laste ned Matrikkelen. Matrikkelen viser både gammelt nummer og løpenummer og det nye gards- og bruksnummeret.
https://rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx
Hvis du ser nede på sida kan du laste ned Matrikkelen. Matrikkelen viser både gammelt nummer og løpenummer og det nye gards- og bruksnummeret.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Arild: dette er i Finnmark - som ikkje var med i dei eldre matriklane.
Eg har ikkje sett meg inn i materien, men det ser ut til at heile Finnmark var matrifulert først i 1980-åra.
Svaret på spørsmålet kan vere ulikt i ulike delar av fylket.
Det er ein del tilslag om du søkjer på nettet med stikkord matrikkel Finnmark.
Eg har ikkje sett meg inn i materien, men det ser ut til at heile Finnmark var matrifulert først i 1980-åra.
Svaret på spørsmålet kan vere ulikt i ulike delar av fylket.
Det er ein del tilslag om du søkjer på nettet med stikkord matrikkel Finnmark.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Ja, når du minner meg på det er det noe jeg leste om for evigheter siden. Nå var det som blåst bort. Har heller aldri arbeidet med Finnmark så da har jeg ingen gode råd. Men trådstarter kan prøve å legge spørsmålet under - Etterlysninger Finnmark. Større sjanse for å finne noen der som kan bidra med hjelp.5051 skrev: 18. november 2024 kl. 8.08 Arild: dette er i Finnmark - som ikkje var med i dei eldre matriklane.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Men trådstarter spør jo om forskjellen mellom løpenummer og matrikkelnummer. Og det kan vi da svare på? 
Det står om løpenummer på lokalhistoriewiki, og der er det henvisning til artikkelen om Matrikkel i Norsk Historisk Leksikon.
Løpenummer forvirrer siden det i folketellingslistene i perioden (1838-1886) kan være oppgitt enten løpenummer eller matrikkelnummer. I Kristiansund by hvor jeg har jobbet mest med matrikkelnumre og løpenumre på 1800-tallet, har jeg og andre ikke helt skjønt hvordan løpenumrene er satt opp. Det har vært enklest å prøve å finne matrikkelnummeret på huset/eiendommen.

Det står om løpenummer på lokalhistoriewiki, og der er det henvisning til artikkelen om Matrikkel i Norsk Historisk Leksikon.
Løpenummer forvirrer siden det i folketellingslistene i perioden (1838-1886) kan være oppgitt enten løpenummer eller matrikkelnummer. I Kristiansund by hvor jeg har jobbet mest med matrikkelnumre og løpenumre på 1800-tallet, har jeg og andre ikke helt skjønt hvordan løpenumrene er satt opp. Det har vært enklest å prøve å finne matrikkelnummeret på huset/eiendommen.

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Det kan vi (du) sikkert. Hugs at spørsmålet gjeld Finnmark, og at svara (det er fleire) ikkje er som i resten av landet.11270 skrev: 19. november 2024 kl. 12.27 Men trådstarter spør jo om forskjellen mellom løpenummer og matrikkelnummer. Og det kan vi da svare på?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Dessverre er mi erfaring mest fra Sør-Varanger og Vadsø i Finnmark, og der mangler panteregistrene. Men området Ytre Kiberg - Kvalnes lå i Vardø landsogn, og da er det enklere å finne kilder. 
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg om løpenummer. I FT1865 står det ikke utfylt. Eksemplet er fra Ytre Kiberg i den skanna versjonen av FT1865, og der er kolonna for matrikkelnummer og løpenummer ikke fylt ut.
I FT1875 er det et nummer, men det virker som det er matrikkelnummeret. Eksempel fra Ytre Kiberg Og når jeg har sjekket med 5-6 tilfeldige lister i FT1875, har matrikkelnummeret stemt.
Matrikkelnumrene for Vardø landsogn finner du i panteregistret for Vardø tinglag: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?archive_key=&municipalities%5B%5D=2028&place= fra 1855 og framover. Men vær oppmerksom på artikkelen i Norsk Historisk Leksikon som jeg lenket til tidligere, og det som står om Finnmark: I de andre kommunene blir matrikkelnummer tildelt innafor hver kommune etter hvert som de blir registrert.
Trond Ballo har skrevet ei bok om Nord-Varangers eiendomshistorie gjennom 120 år (1830-1950), utgitt 2016, og sjøl om den ikke dekker ditt område, kan det være at det står noe generelt i boka som du kan ha nytte av.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg om løpenummer. I FT1865 står det ikke utfylt. Eksemplet er fra Ytre Kiberg i den skanna versjonen av FT1865, og der er kolonna for matrikkelnummer og løpenummer ikke fylt ut.
I FT1875 er det et nummer, men det virker som det er matrikkelnummeret. Eksempel fra Ytre Kiberg Og når jeg har sjekket med 5-6 tilfeldige lister i FT1875, har matrikkelnummeret stemt.
Matrikkelnumrene for Vardø landsogn finner du i panteregistret for Vardø tinglag: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?archive_key=&municipalities%5B%5D=2028&place= fra 1855 og framover. Men vær oppmerksom på artikkelen i Norsk Historisk Leksikon som jeg lenket til tidligere, og det som står om Finnmark: I de andre kommunene blir matrikkelnummer tildelt innafor hver kommune etter hvert som de blir registrert.
Trond Ballo har skrevet ei bok om Nord-Varangers eiendomshistorie gjennom 120 år (1830-1950), utgitt 2016, og sjøl om den ikke dekker ditt område, kan det være at det står noe generelt i boka som du kan ha nytte av.