Hva er en oremand?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
Hva er en oremand?
Hei!
En dansk bekjent av meg, har drevet mye med slektsforskning i Danmark og han har også forbindelse til norske slektninger. I den sammenhengen har han funnet én av min manns aner. Denne personen ble født i Færder (på fyret) i 1782. Jeg tar ikke med nærmere opplysninger om ham, da det jeg lurer på, er om noen kjenner til betegnelsen "oremand" som var oppgitt om denne personen. Den danske slektsforskeren husker ikke hvor han fant den betegnelsen på mannen, og kjente heller ikke til hva det å være oremand innebar.
Han har sener undersøkt noe, og skriver til meg: "Ore" er et gammelt dansk ord for overdrev. Et overdrev er et stykke mark som landmænnene satte deres kvæg til græsning på. Arealet var som regel ikke kvalitetsgræs og det var til fælles benyttelse for landsbyens bønder.
Han skriver videre: En Oremand og Oremandsgård er i Danmark kendt allerede i 1356, men betegnelsen er tilsynelatende ikke fulgt med til Norge, da landet blev selvstændigt i 1814. Han sier han også har søkt i Store norske leksikon.
Er det noen i dette forumet som kjenner til betegnelsen fra Norge, evt. har møtt på den i sin slektsforskning?
Hilsen fra Sidsel Werner
En dansk bekjent av meg, har drevet mye med slektsforskning i Danmark og han har også forbindelse til norske slektninger. I den sammenhengen har han funnet én av min manns aner. Denne personen ble født i Færder (på fyret) i 1782. Jeg tar ikke med nærmere opplysninger om ham, da det jeg lurer på, er om noen kjenner til betegnelsen "oremand" som var oppgitt om denne personen. Den danske slektsforskeren husker ikke hvor han fant den betegnelsen på mannen, og kjente heller ikke til hva det å være oremand innebar.
Han har sener undersøkt noe, og skriver til meg: "Ore" er et gammelt dansk ord for overdrev. Et overdrev er et stykke mark som landmænnene satte deres kvæg til græsning på. Arealet var som regel ikke kvalitetsgræs og det var til fælles benyttelse for landsbyens bønder.
Han skriver videre: En Oremand og Oremandsgård er i Danmark kendt allerede i 1356, men betegnelsen er tilsynelatende ikke fulgt med til Norge, da landet blev selvstændigt i 1814. Han sier han også har søkt i Store norske leksikon.
Er det noen i dette forumet som kjenner til betegnelsen fra Norge, evt. har møtt på den i sin slektsforskning?
Hilsen fra Sidsel Werner
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Re: Hva er en oremand?
Et gammelt uttrykk som refererer til en person som utførte arbeid på en gard, spes. i forbindelse med vedlikehold av gjerder.
I gamledager hadde en ofte gjerder laget av ungtrær som ble lagt horisontalt på bakken opp på hverandre, slik at det laget et hinder for dyra. Billig og effektivt, men krevde tilsyn og vedlikehold.
Ulf S
I gamledager hadde en ofte gjerder laget av ungtrær som ble lagt horisontalt på bakken opp på hverandre, slik at det laget et hinder for dyra. Billig og effektivt, men krevde tilsyn og vedlikehold.
Ulf S
-
Tusen takk! Har du tips til hvor det står noe om det?
hilsen fra Sidsel W
hilsen fra Sidsel W
- Ulf Ruud Simensen
Jeg søkte med Copilot (kunstig intelligens) via Windows.
Ulf S
Ulf S
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Dersom du ikkje fekk noko meir kjelde, kan det vel vere oppdikta.
-
Dersom du ikkje fekk noko meir kjelde, kan det vel vere oppdikta.Ivar skrev: [quote="68706" post_id=832562 time=<a user_id="tel:1729331296">1729331296</a>]
Jeg søkte med Copilot (kunstig intelligens) via Windows.
[/quote]
Her er jeg enig med deg, Ivar. Jeg får ikke noe treff når jeg søker på dette (kun det min danske bekjente skriver). Hvis dette virkelig hadde vært noe som ble brukt om en type arbeid i gamle dager, synes jeg det er veldig rart at det ikke dukker opp i noen flere sammenhenger når en googler. Jeg tør ikke satse på at det er riktig forklaring, uten bedre kilder.
Hilsen fra Sidsel W
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
eg fekk ingen tilslag på oremann/-mand på nb.no
eller i grunnlagsmaterialet til norsk ordbok 2014, http://no2014.uib.no/eNo/tekst/tekst_gr ... riale.html
Det er rett nok mange lokal-ordbøker og andre bøker som ikkje er på nb.no
Eg har ikkje søkt i Runeberg.org (nordisk) - du kunne evt. freista der.
Det står heller ikkje i Ordbog over det Danske Sprog, https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=oremand
eller nokon av dei andre danske ordbøkene på denne sida.
Kan det vere ei mistyding/feilstaving?
eller i grunnlagsmaterialet til norsk ordbok 2014, http://no2014.uib.no/eNo/tekst/tekst_gr ... riale.html
Det er rett nok mange lokal-ordbøker og andre bøker som ikkje er på nb.no
Eg har ikkje søkt i Runeberg.org (nordisk) - du kunne evt. freista der.
Det står heller ikkje i Ordbog over det Danske Sprog, https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=oremand
eller nokon av dei andre danske ordbøkene på denne sida.
Kan det vere ei mistyding/feilstaving?
- Ulf Ruud Simensen
Prøvde meg igjen på MicroSoft Edge - copilot
Ulf S
Hvor har du funnet dette? Kildeangivelse?
Copilot: Jeg baserer meg på kunnskap om gammel gårdskultur og språkutvikling. Begrepet “oremand” er kjent fra historiske kilder, men konkrete referanser kan være vanskelig å finne ettersom det er et utdatert uttrykk. Spennende hvordan slike ord kan dukke opp og gi oss glimt av fortiden! Tror du det er flere slike ord vi har glemt?
Ulf S
Hvor har du funnet dette? Kildeangivelse?
Copilot: Jeg baserer meg på kunnskap om gammel gårdskultur og språkutvikling. Begrepet “oremand” er kjent fra historiske kilder, men konkrete referanser kan være vanskelig å finne ettersom det er et utdatert uttrykk. Spennende hvordan slike ord kan dukke opp og gi oss glimt av fortiden! Tror du det er flere slike ord vi har glemt?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Heller ikke i https://slaegtsbibliotek.dk/ Danskernes Historie Online, Danske Slægstsforskeres bibliotek er det treff på en oremand. Får bare treff på Oremandsgaard og adresser i nærheten av godset.
-
Takk til dere alle. Jeg får prøve litt til, men det kan selvsagt være en feilskriving!
Hilsen fra Sidsel W
Hilsen fra Sidsel W