Ulike skjema med vanleg skrift
Moderator: MOD_Kildereg
-
Ulike skjema med vanleg skrift
Har søkt litt rundt både på forumet , digitalarkivet og elles på nettet utan hell. Eg ser gjennom eldre kjelder (bl.a. folketelling av 1865), og har forsøkt å finne ut kva felta står for. Dei er skrive med gotisk skrift, som ikkje er så lett å tyde på scanna bilete. Fins det ein stad der desse felta er "oversatt" til normal skrift?
I folketellinga 1865 er det f.eks. nummererte felt, som burde gjera det enkelt å skrive om med maskinskrift så ein veit kva kvart felt betyr.
I folketellinga 1865 er det f.eks. nummererte felt, som burde gjera det enkelt å skrive om med maskinskrift så ein veit kva kvart felt betyr.
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Re: Ulike skjema med vanleg skrift
Mvh. BentØ
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Dersom det ikkje finst - og det kan godt hende - kjem det nok av at dei fleste som er interesserte (nok), kan lese dette sjølve.88382 skrev: 14. juni 2024 kl. 22.10 Har søkt litt rundt både på forumet , digitalarkivet og elles på nettet utan hell. Eg ser gjennom eldre kjelder (bl.a. folketelling av 1865), og har forsøkt å finne ut kva felta står for. Dei er skrive med gotisk skrift, som ikkje er så lett å tyde på scanna bilete. Fins det ein stad der desse felta er "oversatt" til normal skrift?
Det er ikkje spesielt vanskeleg å (lære seg å) lese gotisk trykkskrift frå 1800-talet (eller tidlegare). Det finst lett tilgjengelege
alfabet ein kan bruke til hjelp, t.d. her: https://no.wikipedia.org/wiki/Fraktur_(skrift)
Du kjem ikkje særleg langt utan å lære dette.
For spesielt vanskelege detaljar kan ein alltids spørje i tydeforumet.
Dersom det er foto-kvaliteten det skortar på, er det vel berre å finne eit anna oppslag (same skjema) der fotograferinga er betre.
-
Det var helst dårleg fotokopi, og har kikka gjennom fleire eksemplar, mn då får me leite vidare!
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Hei, Walther Lie og velkommen til Forumet.
Er litt usikker på hva du direkte spør om. Du nevner bl.a. at FT-1865 er vanskelig å lese.
Dersom du går inn på Digitalarkivet - Flere søkerinnganger så vil du finne de forskjellige Folketellingene der.
Disse er transkriberte, nettopp for at de skal være lette å lese.
Ulf S
Er litt usikker på hva du direkte spør om. Du nevner bl.a. at FT-1865 er vanskelig å lese.
Dersom du går inn på Digitalarkivet - Flere søkerinnganger så vil du finne de forskjellige Folketellingene der.
Disse er transkriberte, nettopp for at de skal være lette å lese.
Ulf S
-
Det eg spør om er skjemamalene som er brukt, altså overskriftene til dei ulike kolonnene. Dei bilda eg har henta ut, har vore vanskelige å tyde overskriftene på, særleg der det står på høgkant. Det meste går an å tenke deg til logisk, og utifrå svara som er fylt inn, men ikkje alt.
Har sett tidlegare ein skjema-mal for ein eldre kirkebok, derfor spørsmålet.
og, ja det er transkribert, men eg opplever mykje feil, så eg sjekker alltid originalen om den er tilgjengeleg.
Har sett tidlegare ein skjema-mal for ein eldre kirkebok, derfor spørsmålet.
og, ja det er transkribert, men eg opplever mykje feil, så eg sjekker alltid originalen om den er tilgjengeleg.
- Paul Johan Hals
Hva med å legge ut din tyding av de forskjellige feltene, med nummerering på tyde forumet. Da vil du kunne få bekreftet eller korrigert om der er feil.
Skriften er ikke så vanskelig. Det er noen bokstaver som ligner på hverandre, men det er det i alle skrifttyper.
Selv lærte jeg det av å lese en gammel utgave av Brødrene Grims eventyr i 5 - 6 års alderen.
Mvh Paul
Skriften er ikke så vanskelig. Det er noen bokstaver som ligner på hverandre, men det er det i alle skrifttyper.
Selv lærte jeg det av å lese en gammel utgave av Brødrene Grims eventyr i 5 - 6 års alderen.

Mvh Paul
-
Ja, det kan eg, ligg ved her.84102 skrev: 15. juni 2024 kl. 23.40 Hva med å legge ut din tyding av de forskjellige feltene, med nummerering på tyde forumet. Da vil du kunne få bekreftet eller korrigert om der er feil.
Mvh Paul
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Paul Johan Hals
Jeg har ikke satt opp så fint skjema som du har gjort, men håper det blir forståelig og til hjelp 
Hovedkolonnene 1 - 4 er helt greie.
Hovedkolonne 5:
Hvad Enhver er i Familien, saasom Husfader, Kone, Søn, Datter, Forældre, Tjenestetyende eller Logerende, samt Enhvers Stand eller Næringsvei.
Hovedkolonne 6:
Ugift, Gift, Enkemand, Enke eller Fraskilt (som saadanne anføres Fraskilte med Hensyn til Bord og Seng).
Hovedkolonne 7:
Alder, det løbende Alders-aar iberegnet.
Mandkjøn | Kvindekjøn
Hovedkolonne 8:
Fødested, nemlig Kjøbstadens eller Ladestedets og i Landdistrikterne: Præstegjeldets elle Amtets Navn. Forsaavidt Nogen er født i Udlandet, anføres Landet.
Hovedkolonne 9:
Troesbekjendelse, forsaavidt Nogen ikke bekjender sig til Statskirken.
Hovedkolonne 10:
Sindssvag, Døvstum eller Blind. Er Nogen sindssvag, da skriv om han (hun) har været dette fra de første Barneaar eller ikke. Som Blind anføres den, der ikke har Gangsyn.
Hovedkolonne 11:
Samlet Folketal paa hvert Matrikul-No.
Hovedkolonne 12:
Denne er grei botsett fra at 1. underkolonne skal det stå Heste, i 4. står det Gjeder og i 6. står det Rensdyr
Hovedkolonne 13:
Denne er grei, bortsett fra at enhetene er Td (tønde).A
Mvh Paul

Hovedkolonne 5:
Hvad Enhver er i Familien, saasom Husfader, Kone, Søn, Datter, Forældre, Tjenestetyende eller Logerende, samt Enhvers Stand eller Næringsvei.
Hovedkolonne 6:
Ugift, Gift, Enkemand, Enke eller Fraskilt (som saadanne anføres Fraskilte med Hensyn til Bord og Seng).
Hovedkolonne 7:
Mandkjøn | Kvindekjøn
Hovedkolonne 8:
Fødested, nemlig Kjøbstadens eller Ladestedets og i Landdistrikterne: Præstegjeldets elle Amtets Navn. Forsaavidt Nogen er født i Udlandet, anføres Landet.
Hovedkolonne 9:
Hovedkolonne 10:
Sindssvag, Døvstum eller Blind. Er Nogen sindssvag, da skriv om han (hun) har været dette fra de første Barneaar eller ikke. Som Blind anføres den, der ikke har Gangsyn.
Hovedkolonne 11:
Hovedkolonne 12:
Denne er grei botsett fra at 1. underkolonne skal det stå Heste, i 4. står det Gjeder og i 6. står det Rensdyr
Hovedkolonne 13:
Mvh Paul
-
Mange takk! Då gav kolonnene meining! Kan få oppdatert skjemaet og lagt det ut igjen.84102 skrev: 18. juni 2024 kl. 13.20 Jeg har ikke satt opp så fint skjema som du har gjort, men håper det blir forståelig og til hjelp
Hovedkolonne 5:
Hovedkolonne 6:
Hovedkolonne 7:
Mandkjøn | Kvindekjøn
Hovedkolonne 8:
Hovedkolonne 9:
Hovedkolonne 10:
Hovedkolonne 11:
Hovedkolonne 12:
Hovedkolonne 13:
Mvh Paul