En utfordring: Kirsti Olsen Ramse f. 1829

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
Gunnar Homme
Sted: KRISTIANSAND S

En utfordring: Kirsti Olsen Ramse f. 1829

Legg inn av Gunnar Homme » 8. mars 2024 kl. 12.32

Jeg holder på med familien Olav Aslakson fra Øvre Ramse som tok med seg kona og 8 av deres 11 barn (med deres familier) og dro til Texas i 1846.  MEN i så er det vanskelig å finne noe som helst om et av barna.
Kirsti Olsdotter (Olsen) Ramse f. 1829, skal ifølge Odd Magne Syvertsens bok "Norge i Texas" ha utvandre til Amerika ifølge Tovdal bygdebok og at ingen bevis er funnet for hennes eksistens i Texas (som var den staten han skrev om).
I Åmli gard og ætt, bind 1 om Tovdal finner vi under gården Bujord at hun ble født 1829, og videre "Til Amerika".  Foreldrene er Olav Aslakson Bujord, og Kjersti Tjøstolvsdotter Tveit. 

Men jeg finner ikke noe mer, som med sikkerhet kan sies å være MIN Kirsti.

Håper noen kan hjelpe meg her,,,,døde hun enslig, fikk hun barn, hvor bodde hun, VAR hun virkelig med til Amerika (Texas) og mere til :-)

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: En utfordring: Kirsti Olsen Ramse f. 1829

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 9. mars 2024 kl. 11.26

I boka ”Åmli ætt og heim bind 1. side 270 og 271” fremgår det at Olav og Kirsti reiste til Amerika i 1846 sammen med 2 døtre og 1 sønn.
Iflg.oversikten i boka hadde de 6 sønner og 5 døtre i live på dette tidspunktet, hvorav de fleste skal ha utvandret på ett eller annet tidspunkt.
Det er ikke beskrevet navn på hvilke 2 døtre og hvilken sønn som utvandret sammen med dem i 1846.
Så bortsett fra Olav og kona Kirsti er det usikkert hvem som reiste over sammen med dem og når de andre utvandret.
https://www.nb.no/items/ce35496896048a8 ... kson%20%22

Gunnar som omtales i boka er vel GUNDER nederst venstre side, f.19.november 1869 og døpt 1.januar 1827 https://media.digitalarkivet.no/view/854/66

Olav som omtales i boka er vel OLE , innføring nr. 2 som er f. 29.juli 1929 og døpt 16. august 1929 https://media.digitalarkivet.no/view/16870/2. Med andre ord så må han være unnfanget ca. 29.oktober 1828.

Med andre ord så kan ikke Kirsti være f. 1829.

Jeg har ikke funnet noen dåp eller konfirmasjon på datteren Kirsti som skal være f. 1829. Har du noen lenker til dåp, konfirmasjon eller andre opplysninger enn boka ”Åmli ætt og heim som kan bekrefte at hun har eksistert?

Brukeravatar
Gunnar Homme

Legg inn av Gunnar Homme » 10. mars 2024 kl. 10.20

Nei jeg har ingenting mer. Og oversikten til Syvertsen over de som dro til Texas viser at mange av barna var med over og der er også Kirsti nevnt.  Men fødsels året du nevner er jo interessant. Takk så langt  :D

Brukeravatar
Gunnar Homme

Legg inn av Gunnar Homme » 10. mars 2024 kl. 10.38

I følge boka til Odd Magnar Syvertsen ble vel iallefall 5-6 barn med over og noen med familie.  Og denne Kirsti som er nr 10 i rekken som han beskriver på s. 222 i boken sin, er veldig usikker.  De andre finner jeg ut endel om både i USA og de som ble her hjemme....

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 10. mars 2024 kl. 13.32

Det er jo en del avvik i den boka du henviser til ift f.eks. navn og fødselsdatoer opp mot det kirkebøkene. Ref mitt forrige innlegg. Så det vil vel være en fordel å forsøke å få bekreftet at Kirsti er født, og virkelig har eksistert ved å finne henne i en ministrialbok eller klokkerbok før man går videre.

Vedlegget ditt er ikke leselig, du bør legge ut lenke til siden i stedet.

Jeg slo opp i boka "Norge i Texsas" som du henviser til og der står det også at det ikke er noe bevis for at hun har eksistert.

Brukeravatar
Gunnar Homme

Legg inn av Gunnar Homme » 11. mars 2024 kl. 9.38

I bygdeboka står hun oppført men finner henne ikke noe annet sted (enda). I boka til Syvertsen oppfatter jeg det som at hun ikke har eksistert i Texsas. Takk for hjelpen din så langt, så sjekker jeg videre😊

Svar

Gå tilbake til «Åmli»