Hvordan bruke avansert søk og "vanlig" søk på frase

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Grethe Boberg

Hvordan bruke avansert søk og "vanlig" søk på frase

Legg inn av Grethe Boberg » 23. april 2023 kl. 14.08

Hei!
Nå har jeg forsøkt å søke etter navn med fornavn, mellomnavn og etternavn, med +tegn foran mellom og etter, med hakeparanteser, "fnutter" and osv osv men resultatet er det samme: ett ord her og ett ord der.
F.eks. Karen Marie gir resultat Karen her og der og Marie her og der og ikke i sammenheng. 
Jeg gjør helt klar noe feil, og håper du kan forklare meg som ett eksempel:
Hvordan få resultat med frasen "Karen Marie Johannesen" evt "Karen Marie f. 1870"?
På forhånd tusen takk :-)
Mvh Grethe Boberg

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Hvordan bruke avansert søk og "vanlig" søk på frase

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 23. april 2023 kl. 15.14

Hei, Grethe.
Jeg bruker kun Avansert søk i DA og med få utfyllinger. 
Skal du søke etter en "Anne" og er usikker på om hun har tilleggsnavn, kan du i FORNAVN skrive inn de 3 første bokstavene og sette stjerne bak (Ann*). Da søker den etter alle varianter.

Etternavn er også godt å ta med i søket, du må ikke, men da vil du ende opp med flere Ann-personer enn det du kan takle.  Stjerne kan også brukes foran, om en er usikker på om en f.eks heter Berghagen eller Borghagen, på denne måten (*ghagen)

Så fyller jeg ut GEOGRAFI om du vet hvor vedkommende er født. Søker først på fylke og da kan du velge ALLE kommunene, eller velge en av kommunene. Vet du ikke hvilket fylke , så hopp over geografi.

FØDSELSÅR kan du velge med stort eller lite spenn. Er vedkommende født 1870, søker jeg 2 år før og 2 år etter - fra 1868 til 1872. 
Fødselsdato kan du hoppe over.

Noe mer trenger du ikke å skrive inn for å søke. 
Leter du etter en vielse, kan du legge Brud eller Brudgom inn under ROLLE:

Vet ikke om dette gir deg svar på spørsmålet ditt, men håper det.

Ulf S

Grethe Boberg

Re: Hvordan bruke avansert søk og "vanlig" søk på frase

Legg inn av Grethe Boberg » 23. april 2023 kl. 15.19

I DA er søk veldig greit, men her på Forumet ( https://slektogdata.no/slektsforum/ ) er der det ikke fungerer med det jeg har forsøkt.  Veldig ok å kunne sjekke om andre har søkt opp samme informasjon, men som skrevet:  Noe gjør jeg galt som ikk får søkt med frase...
Uansett - tusen takk for svar :-)

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»