Andreas Amundsen født i Vinger 1846

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
John Ivar Leveraas
Sted: OSLO

Andreas Amundsen født i Vinger 1846

Legg inn av John Ivar Leveraas » 2. mars 2023 kl. 12.20

Jeg jobber med å identifisere en grovsteinarbeider som het Andreas Amundsen. Han ble gift, trolig i 1874, med Mathilde Johannessen som var født i Kristiania 1.4.1847. Som ektepar bodde de på Sandakerjordet i Vestre Aker. De fikk fem barn, men bare to av disse vokste opp. Mathilde døde 18.07.1880 og Andreas ble enkemann og satt igjen med ansvaret for to døtre, Konstanse Mathilde f. 1878 og Andrea Caroline f. 1880. Jeg har imidlertid ikke funnet registreringen av hans fødsel/dåp og dato og sted for deres vielse.
Ved folketellingen i 1875 sto det at Andreas var født i Kristiania, men der har jeg ikke funnet ham. 

I et hjemsvansregister har jeg funnet en mulig «kandidat»: Andreas Amundsen var født i Vinger 13.4.1846. Han ble døpt der 7.6.1846. I Kirkebok for Vinger, døpte 1846, side 187 nr.129 er han oppført som uegte sønn av Amund Amundsen Østgaardsmoen og pige (utydelig) Kari Larsdtr. Nevjen, Grønlien u Kjerstad. Begge første leiermål (uegte barn). Konf. Aker (utydelig). Lenken til denne siden er: https://media.digitalarkivet.no/view/9135/189

Er det noen som vet noe om denne Andreas Amundsen? Særlig er jeg opptatt av hans videre vei gjennom livet. Ble han værende i Vinger – eller flyttet han til Kristiania.Enhver opplysning kan være nyttig.
Ivar Leveraas
Oslo

Sist redigert av John Ivar Leveraas den 2. mars 2023 kl. 21.09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Re: Andreas Amundsen født i Vinger 1846

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. mars 2023 kl. 17.05

Her hadde det vært kjekt med noen linker til de opplysningene du oppgir, slik at vi " finner tråden ".
Vi må alltid begynne med bekreftede sikre kilder , og ikke " begynne å skjære midt i kaka " , da kan vi lett havne på villstrå.

Er det den familien vi finner her i Vestre Aker i  1875 det er snakk om ??
Nr 021-Andreas, nr 022- Mathilde og nr 023 - Amund  :
021 Andreas Amundsen - 0036 Sandakerjordet - 007 Græfsen, Storo, Sandaker m.fl. - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0218aP Vestre Aker prestegjeld - Digitalarkivet

Andreas Amundsens fødested er oppgitt til Kristiania.
Det samme for kona Mathilde.

Gutten Konrad Emanuel Alexander død 18.desember 1873, gravlagt 23.desember 1873, Vestre Aker
nr 285
https://www.digitalarkivet.no/kb20060829070066

Sønnen Amund f.8.mars 1875, Vestre Aker
nr 186
https://www.digitalarkivet.no/kb20060829070256

John Ivar Leveraas

Legg inn av John Ivar Leveraas » 2. mars 2023 kl. 21.24

Hei Marit
Takk for ditt svar og engasjement. Jrg forstår dine kritiske kommentarer. Men, hvis jeg skulle gjort det du etterlyser, ville det blitt en lang liste (for jeg vet ganske mye om den familien du også har funnet).

Problemet med Andreas er at han ved folketellingen i 1875 er ført opp som født i Kristiania.
Den personen jeg etterlyser er født i  Vinger. Selv tror jeg det er samme person, men mangler bevis. Hensikten med min etterlysning er snarere å finne ut om han må „sjekkes ut“
av saken. Derfor la jeg ut spørsmålet nærmest mulig der han var født.
Jeg har omredigert mitt opprinnelige innlegg for å prøve å tydliggjøre dette.
Hilsen
Ivar Leveraas

John Ivar Leveraas

Legg inn av John Ivar Leveraas » 3. mars 2023 kl. 10.32

Denne linken fører til et svar fra Oslo byarkiv. I det ene dokumentet er det en Andreas Amundsen f. 1846 i Vinger. Opplysningene samsvarer med de som står i kirkeboka for Vinger og som jeg har sitert.

https://mail.google.com/mail/u/0/#searc ... knGkCXQsvh

Det Byarkivet ikke kan bekrefte at dette er den Andreas som opptrer i den familien du også har funnet. Men de to jentene som er nevnt i  protokollen fra fattigstyret som ligger ved, er døtre av Andreas og hans kone. Døtrene heter Constanse Mathilde og Andrea Caroline. 

Det jeg forsøker er å bevise eller motbevise at Andreas Amundsen i familien på Sandakerjordet er den samme som den Andreas som ble født i Vinger i 1846. (Jeg tror han er det, men beviset mangler). Nøkkelen til positivt bevis er å finne ekteparets vielse og/eller dåpsregistreringen til deres første barn. De andre har jeg full kontroll på, både mht fødsel/fødested/dødstidspunkt/dødssted. 

Jeg har et arbeidsnotat om saken. Du kan gjerne få en kopi om du ønsker det. 

Vennlig hilsen
Ivar Leveraas

Svar

Gå tilbake til «Kongsvinger»