Hvorfor egen kirkebok for Åssiden sokn 1878-1916, når det ikke var kirke der?

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Hvorfor egen kirkebok for Åssiden sokn 1878-1916, når det ikke var kirke der?

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 19. oktober 2022 kl. 21.37

Det finnes skannede kirkebøker fra Åssiden sokn i Bragernes prestegjeld fra 1878-1916:
https://media.digitalarkivet.no/kb/brow ... ear=&text=

Av hva jeg forstår var det ikke kirke på Åssiden, før nåværende Åssiden kirke ble bygget i 1967. 
Kan ikke forstå annet enn at handlingene som er ført i kirkeboka for Åssiden sogn i denne perioden ble utført i Bragernes kirke.
For meg er det naturlig å tenke at jeg vil finne samme handling ført i kirkeboka for Bragernes, men det er ikke tilfelle. 

Noen som forstår logikken i dette? Hvorfor egen kirkebok for Åssiden sokn, når det ikke var kirke der?
  :roll:

Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Hvorfor egen kirkebok for Åssiden sokn 1878-1916, når det ikke var kirke der?

Legg inn av Steinar Olsen » 25. oktober 2022 kl. 1.33

har før søkt etter personer i Drammensområdet og måtte derfor finne ut hvor de forskjellige sogn var, du finner kanskje en logisk forklaring her på denne side.
https://byleksikon.drmk.no/assiden/
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hvorfor egen kirkebok for Åssiden sokn 1878-1916, når det ikke var kirke der?

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 15. november 2022 kl. 17.33

Tusen takk for tilbakemelding Steinar :) Har dessverre ikke sett svaret ditt før nå, da jeg ikke har fått e-post om at noen har svart meg. Det pleier jeg å få, så får sjekke innstillinga mi :)

Har lest i Byleksikon, og forstår tankene dine :) Men nå er det jo så at det var først i 1870 at disse eiendommene på Åssiden ble innlemmet i Drammen. Før det var det heller ikke kirke på Åssiden, så da ble hendelsene ført i Frogner sogn Lier, hvor de hørte til.

Forstår fortsatt ikke hvorfor hendelsene etter 1878 er ført i kirkebok for Åssiden, når det ikke var kirke der. De burde da stått i kirkeboka for Bragernes sogn hvor de tilhørte  :roll:

:D

Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Anne Merete Bergane
Sted: KROKSTADELVA

Legg inn av Anne Merete Bergane » 20. november 2022 kl. 20.58

Landfalløya kapell var ferdig i desember 1878.  Landfalløya kapell – Wikipedia  Håper dette oppklarer litt for deg.

Mvh Anne

Svar

Gå tilbake til «Drammen»