Hvorfor var Ales Knudsdatter, født på 1790-tallet i Flesberg, fengslet i Kongsberg?

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Hvorfor var Ales Knudsdatter, født på 1790-tallet i Flesberg, fengslet i Kongsberg?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 19. oktober 2021 kl. 14.13

Hei!

Ifølge Flesbergboka døde Ales Knudsdatter i arresten i Kongsberg i 1850. Se vedlegg.

Og hun finnes død i kirkeboken i Kongsberg i 1850 også. Og her står det noe om at hun hengte seg i arresten, men ble likevel gravlagt med jordspåkastelse ifl. amtets bevilling.
SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. I 9, 1839-1858, s. 552-553
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116010334
Begravelse nummer 14

Videre er hun funnet i Norsk Rigstidende fra 1828 på Nasjonalbiblioteket. Se vedlegg.
Dette er et referat av en stadfestelsesdom i amtsretten av en tidligere dom fra retten i  Numedal.

Denne rettsaken i Numedal er funnet i tingboken for Numedal ved Statsarkivet i Kongsberg. Vedlagt med filnavnet Ales!
Denne tingbok er desverre ikke tilgjengelig på nettet, så derfor disse halvdårlige bilder.

Ales hadde fått to uektefødte barn i hhv 1823 og 1826 og hadde ifølge rettsaken oppgitt falsk far til disse. Hun ble derfor - sammen med den rette faren - straffet for sine synder!
Faren var att på til en gift mann, så han ble i tillegg straffet for hor og for å ha lokket Ales til å angi og avlegge ed på en falsk far.
Ales fikk da så vidt jeg har forstått 6 år i fengsel - altså må hun være løslatt i 1833.

Og så fikk hun da i 1833 nok et uekte barn - med samme gifte mann! Barnet døde etter kun noen få måneder.
Ved denne barnedåp er det anført at det var hennes 4. leiermål, men jeg har ikke klart å finne mer enn disse 3 barna. Og de i 1823 og 1826 må være de to første. Om jeg har forstått det rett, så står det også der, hvilket nummer i rekken av leiermål som barna er blitt resultat av!

Og så til spørsmålet:

Hvor finner jeg hvorfor Ales var i fengsel igjen i 1850, hvor lenge hadde hun vært der, og hvorfor hengte hun seg?

Er det noen som vet noe - eller føler seg fristet til å undersøke noe?

Ivan Kristensen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Re: Hvorfor var Ales Knudsdatter, født på 1790-tallet i Flesberg, fengslet i Kongsberg?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 19. oktober 2021 kl. 14.21

Det ble noe feil. Saken fra Numedal ble ikke lastet opp som vedlegg, så jeg prøver igjen.
Funket ikke nå heller, så vi må klare oss uten.

Ivan

Svar

Gå tilbake til «Flesberg»