Så langt alt vel. Men når jeg søker etter Bertine Johanne sitt opphav finner jeg noe som jeg ikke forstår.

Ingebrigt Andreas Jonsen, født 28.02.1835 og Janikke Knudsdatter Krabbestie, født 21.03.1868 får en datter ved navn Johanne Bertine den 05.05.1882. Johanne Bertine blir døpt i Selje 14.05.1882. Jeg er optimistisk og tenker at jeg her har funnet foreldrene til min oldemor. Selv om Bertine Johanne har blitt til Johanne Bertine. Fødested og fødselsår er jo det samme! Hvor sannsynlig er det at to jenter blir fødd på samme sted, i samme år og med nesten identiske navn? Men så finner jeg at Johanne Bertine Ingebrigtsdatter dør 16.05.1882. Og at hun begraves i Selje i Sogn og Fjodane den 28.05.1882.
Hvem er den 18 år gamle tjenestepiken i Bergen som utenfor ekteskap føder han som skal bli min farfar på Fødselsstiftelsen i Bergen denne våren i år 1900?
Jeg har også funnet ut at Johanne Bertine sin mor, Janikke Knudsdatter Krabbestie dør av tæring 30.07.1883, bare ett år etter at Johanne Bertine blir født. Kan spebarnet ha blitt sendt til Bergen på grunn av moren sin dårlige helsetilstand? Hvorfor er hun da i så fall skrevet inn i kirkeboken i Selje som død og begravet? Kan det være sånn at foreldrene har fått presten til å skrive henne inn i kirkebøkene selv om de f.eks. har sendt barnet til fosterforeldre i Bergen? Eller kan vi stole 100% på det som står i kirkebøkene?