Varaldskogen, Mattis Johansen Soikkainen

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Ole Thyge Plannthin
Sted: Danmark

Varaldskogen, Mattis Johansen Soikkainen

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 18. mai 2020 kl. 11.46

Hej

Jeg søger oplysninger om mine aner i Varaldskogen i Vinger Sokn. Mattis Johansen Soikkainen er min 6*tip oldefar.
Jeg kan søge på MyHeritage og finde en række registreringer, men min tiltro til oplysninger på den tjeneste er ikke super stor. Jeg prøver altid at få oplysninger fra MyHeritage kvalificeret via andre kilder.
Mattis Johansen Soikkainen på min slægtsside: http://oleplannthin.dk/TNG/getperson.ph ... tree=tree1

Jeg har registreret Mattis Johansen Soikkainen begravet 15. maj 1698 i Varildskogen 52 år gammel. Jeg har registreret ham som født i Varaldskogen som søn af Johan Pedersen Soikkainen død i Fagernæs og begravet 13. februar 1707 100 år gammel og hustru Kari Klemetsdotter?

Jeg har Mattis Johansen Soikkainen registreret som gift med Marte Grellsdotter Kavalainen registreret som død 1742. Det sidste kan jeg dog ikke verificere i Vinger sogns kirkebog. Jeg har Marte Grellsdotter registreret som datter af Grell Olofsson Kavalainen død 19. oktober 1701 i Bogen, Gunnarskog Församling. Flyttet fra Varaldskogen til Bogen på et tidspunkt omkring 1670 (usikker datering).

Jeg har Marte Grellsdotter Kavalainen registreret som gift 2. gang 30. april 1699 i Vinger med Mathis Christophersen. Jeg har ikke fundet andre oplysninger om ham.

Jeg har registreret 10 børn af Mattis Johansen Soikkainen og Marte Grellsdotter Kavalainen født i perioden 1676 til 1692. Dette er oplysninger, som jeg har fundet via MyHeritage, og jeg er derfor usikker på kvaliteten af disse oplysninger. Jeg vil derfor gerne have flere oplysninger om børn, måske flere børn.

Jeg vil være meget glad, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig med at kvalificere og supplere disse oplysninger. Jeg er dansk og kan derfor i nogle tilfælde have problemer med at få adgang til oplysninger på norske hjemmesider. Specielt digitaliserede bøger i Nationalbiblioteket.

Med venlig hilsen
Ole Thyge Plannthin

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: Varaldskogen, Mattis Johansen Soikkainen

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 18. mai 2020 kl. 14.23

Jeg vil bare nevne at denne familien også omtales som PORRKA i en del bøker.
Legger inn en lenke, håper du kommer inn på den.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... ext=porrka

Ole Thyge Plannthin
Sted: Danmark

Re: Varaldskogen, Mattis Johansen Soikkainen

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 18. mai 2020 kl. 14.56

Tak for kommentar.
Jeg kan desværre ikke komme ind på den bog, som du henviser til. Den er ikke tilgængelig fra danske adresser :(
Også tak for bemærkningen om, at familien omtales Porkka. Jeg har valgt at omtale den som Soikkainen på grundlag af vedlagte note fra Jan Myhrvold.
Jeg tilføjer bemærkning om dette på min hjemmeside.
Hilsen
Ole
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Skogfinner»