Vedr. Gjertrud Gundersdatter Birkenes, Tvede, A-A f. ca1777

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
78565
Sted: Danmark

Vedr. Gjertrud Gundersdatter Birkenes, Tvede, A-A f. ca1777

Legg inn av 78565 » 21. august 2017 kl. 11.05

Jeg leder efter en Gjertrue/Gertrud Gundersdatter (F. ca. 1777), der i 1803 bor på Haabesland, Birkenes sogn. Hun får en søn, Elias, der døbes 11. marts 1803 i Birkenes kirke (Opsl. 73 Ministerialbok for Tveit Prestegjeld 1794-1819). Barnefaderen er national soldat Ole Andersen Hesthaven af Vestre Molands sogn (F. 1782). Faddere er Niels Salvesen Haabesland (Haabesland- Nedre ses ved Folketællingen af 1801), Lars Joensen Bakken, Anne Sørensdatter Birkeland, Berthe Christensdatter Senumstad, Grethe Olsdatter Bakken.

Ved folketællingen i 1801 bor og arbejder Gertrud Gundersdatter på Abel, Birkenes sogn, Tvede Prestegjeld hos Todne Gundersdatter (F. ca. 1745), der er datter af Guttorm Gundersen på Tvede. Todne Gundersdatter er grandkusine til Ole Andersen Hesthaven.

Ved folketællingen 1801 bor og arbejder Ole Andersen (Hesthaven) på Tvede, Birkenes sogn, Tvede Prestegjeld hos lensmand Guttorm Gundersen, der er fætter til Ole Andersen Hesthavens mor, der hedder Marthe Rasmusdatter Hesthaven gift Falchorsen.

D. 15. november 1802 døbes i Birkenes kirke Tønnes, der er søn af Jon Andersen fra Slogedahl. Gjertrue Gundersdatter fra Tvede er fadder. Om det er den Gjertrue Gundersdatter, jeg søger anerne til, ved jeg ikke.

I så fald er Gjertrue Gundersdatter placeret på tre destinationer indenfor tre år:

Folketællingen 1801 på Abel.

Dåb, som fadder i Birkenes kirke i 1802 på Tvede.

Dåb af egen søn, Elias, boende i Haabesland i 1803.

Den eneste "far" jeg kan "finde" til Gjertrue Gundersdatter kunne være Gunder Svendsen Østerhus (1726-1786 ca.) gift med Mali Svendsdatter Haabesland (1736 -?). Men det er kun gisninger og jeg vil gerne have facts.

Lige til sidst, sønnen Elias konfirmeres i Kragerø i 1817. Faderen opgives til at være nævnte Ole Andersen, der da bor i Birkenes (På dåbsattesten står faderen opgivet som Ole Andersen Hesthaven, Vestre Moland sogn). Elias arver i 1837 et hus efter en Gunder Olsen fra Kragerø. Gunder er født i 1789 på Kragerø men er i en kilde/en bog opgivet som værende far til Elias Olsen (!). Hvordan Elias ender på Kragerø, ved jeg ikke.

Gjertrue Gundersdatter er det helt store spørgsmål. Hvem var hendes forældre, hvor var hun født og hvad skete der videre i hendes liv?
Kirkebøgerne i Birkenes sogn har mangler og det er svært at efterforske f.eks. vielser i en periode.

Jeg hører gerne fra dig, hvis du har oplysninger om hende.

Med venlig hilsen

Birgitte

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Vedr. Gjertrud Gundersdatter Birkenes, Tvede, A-A f. ca1

Legg inn av dn23027 » 23. august 2017 kl. 23.37

Ikke så mye hjelp, men Giertrud er ikke nevnt som datter av Gunder Svendsen Østerhus og Mali Svendsdatter. Det skal være skifte i 1786 etter Gunder, og barna er Svend, Guri, Niels, Kirstine og Anne.
Opplysningene over er fra Birkenes II Ætt og odel, side 145 ( forfatter Johan Tveite)

Mvh
Linda

78565

Legg inn av 78565 » 25. august 2017 kl. 20.43

Kære Linda

Mange tak for respons på mit spørgsmål.

Jeg har netop set de samme oplysninger, som du opgiver, da jeg har lånt den nævnte bog. Jeg vil se, hvor jeg kan få fat i primærkilder vedr. familien. Vil vende tilbage, når og hvis jeg finder noget, der taler for eller imod oplysningerne i Johan Tveites bog.

De bedste hilsner

Birgitte

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 25. august 2017 kl. 21.37

Det er en Giertrud døpt 11. mars 1775 i Vegusdal med foreldre Gunder Watnestrøm og Siri.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N75M-L5P

Antar dette er Gunder Andersen og Siri Johnsdatter som gifter seg i Evje 27. des. 1771 i følge Familysearch.
Vegusdal er slått sammen med Birkenes nå ( fra 1967), men før lå det under Evje. Dette er såpass nærme at hun kan være en kandidat ( om hun vokste opp ) Det var mange som tjente på gårdene i Birkenes/Tveit.
Hun bor ikke sammen med foreldre og søsken i 1801tellingen, og ser ikke ut til å befinne seg i Evje/Vegusdal. Men hun kan jo være død som barn,- jeg har ikke sjekket.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8330000188

Mvh
Linda

78565

Vedr. Gjertrud Gundersdatter Haabesland, Birkenes sogn A-A

Legg inn av 78565 » 26. august 2017 kl. 11.17

Kære Linda

Mange tak for dine links og oplysninger.
Jeg arbejder videre med teorien om, at Gjertrud Gundersdatter på en eller anden måde er fra Haabesland/Østerhuus. Men jeg har kigget på dine links og har dem i baghovedet. Jeg er meget taknemmelig for din indsats.

Gjertrud ser ud til at figurere under to navne henhv. Gjertrud og Grethe Gundersdatter og fra Østerhus/Haabesland (Svend Gundersen Østerhuus skrives som "Svend Gundersen Haabesland" da hans søn, Niels, døbes samme dag som Gjertrud Gundersdatter Haabeslands søn, Elias, d. 11. marts 1803. Jeg har netop lagt mærke til, at der var to gange dåb samme dag af børn fra Haabesland.

Johan Tveite kalder hende ved begge navne. I Bog nr. 1 om Birkenes hedder hun "Grethe", da hun omtales i Vinsland slægten, efter hun er blevet gift. I bog nr. II kaldes hun Gjertrud under samme slægt og med samme ægtemand.

Hun har tre søskende af Gundersfamilien på Østerhuus som faddere til sine børn, efter hun gifter sig ind i Vinsland slægten ca. i 1807 (Svend, Niels og Anne). Hun er selv fadder til Niels' ældste barn, Gunder, i 1806, hvor hun kaldes Grethe. I folketællingen 1801 hedder hun Grethe Gundersen (Født 1769) og bor på Østerhuus, mens hun som fadder i 1799 til Anders Andersens Østerhuus og Grethe Olsens datter, Ingeborg, hedder Gjertrud Gundersdatter og bor på Østerhuus. Samme Grethe Olsen er fadder til Elias i 1803.

https://media.digitalarkivet.no/view/9847/23?indexing=

Jeg er flere gange i slægtsforskning stødt på at enkelte personer figurerer under to - tre meget forskellige navne. Både i kirkebøger og i skifteskrifter. Derfor må jeg nødvendigvis finde alle tilgængelige primærkilder, der eksisterer. Det kan tage tid. Særligt når jeg befinder mig i Danmark og kilderne er i Norge.

Jeg tror ikke længere, at Gjertrud Gundersdatter, der figurerer i Folketællingen for Aabel i 1801 omhandler den Gjertrud, jeg søger.
Jeg tror, hun er den Grethe/Gjertrud, der er i kirkebogen som fadder til børn født på Østerhuus / Haabesland.

Om hun er den Guri Gundersdatter f. 1769, der i sekundærkilden af Johan Tveite, som du omtaler, kan jeg ikke fastslå. Årstallet passer med G.G.'s alder i folketællingen. Navnet "Guri" finder jeg ingen steder. Hun kan være død tidligt, eller det kan have været kælenavnet på vedkommende. Jeg finder kun Anne af de søstre som Niels og Svend Gundersen siges at have i skiftet efter faderen, Gunder Svendsen, i 1786. Jeg har ikke set primærkilden endnu.

Er der læsere, der kender til Kirsten - og Guri Gundersdatters videre skæbne, hører jeg gerne fra jer.

Det var et langt indlæg, men nødvendigt, hvis du eller andre skal have en chance for at byde ind.

De bedste hilsner

Birgitte

Svar

Gå tilbake til «Aust-Agder - ukjent sted»