Etterkommere etter Knut Rasmussen Silsets søstre.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj25781
Sted: BERGEN

Etterkommere etter Knut Rasmussen Silsets søstre.

Legg inn av gj25781 » 8. mai 2017 kl. 23.09

I dette temaet under Fræna kom jeg inn på skiftet etter Guri Pedersdatter Uttem fra 1753: https://www.disnorge.no/slektsforum/vie ... p?t=140846

Lenke til skiftet: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202660567

Skiftet er egentlig ganske interessant og sånn jeg tolker det må arvingene være hennes halvsøsken på begge sider, selv om det ikke står det spesifisert i skiftet.

Enkemanden Erik Eriksen Uttem
Broderen Peder Pedersen, myndig
Broderen Henrik Pedersen, 16 år
Broderen Ole Pedersen, 12 år
Søsteren Kari Pedersdatter(?), gift med Ole Kongshaug
Søsteren Eli Olsdatter, gift med Tore Wasgaard
Søsteren Synnøv Olsdatter, gift med Salamon Sandhaugen i Romsdals fogderi

Kari Pedersdatter er enten feilskrift for Olsdatter, eller så var hennes mor gift med to menn ved navn Peder, se skiftet etter Peder Pedersen Skotten fra 1750: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202660326

Enken Kirstina Olsdatter
Sønnen Peder Pedersen, 20 år. Formynder Erik Pedersen Skotten
Sønnen Hendrick Pedersen, 13 år. Formynder Tron Pedersen Hustad(?)
Sønnen Ole Pedersen, 10 år. Formynder Ole Andersen Wassenden
Datteren Guru Pedersdatter, gift med Erich Uttem.

Når Ole blir døpt i Kornstad i 1737 heter moren Christi, og en Christi Olsdatter bor også i Peder Pedersen juniors hus på Skotten i 1762, så jeg antar at det er samme moren til alle tre sønnene.

Guris halvsøster Eli Olsdstter er nevnt i Eideboka bind 1 side 42 som andre kona til Tore Vassgård. Lyngstad skriver at hun var søster av Kari Olsdatter som ble gift med Ole Gundersen fra Finnsetra, bosatt på Konghaugen, og at de to var barn var Ole Joensen og Eli Rasmusdatter på Skotten, som var søster av Knut Rasmussen Silset. Dette stemmer bra med skiftet etter Guri, men forutsetter at Eli Rasmusdatter som enke ble gift med Peder Pedersen Skotten, som igjen gifta seg med ei Kirstina eller Christi Olsdatter. Det finnes kanskje også en skiftedesignasjon etter Eli Rasmusdatter som bekrefter denne sammenhengen?

Så langt stemmer kildene jeg har funnet bra med Eidebøkene, men jeg stusser litt over opplysningen i bind 5 side 70 om at Ole Danielsen Breiviks første kone het Anne Olsdatter og hører til denne søskenflokken. Hvis det stemmer må deres barn være død før 1753, siden hverken hun eller hennes barn er nevnt i skiftet etter Guri Pedersdatter. I skiftet etter Ole Danielsen Breivik fra 1750 har vi følgende arvinger:

Enken Christi Hovers(?)datter
Datteren Mari Olsdatter (fra et ekteskap)
Barna Daniel Olsen, Christopher Olsen, Marit Olsdatter og Bereth Olsdatter (fra et annet ekteskap).

Formynder for Mari Olsdatter ble hennes moders moderbroder(?) Knut Rasmussen Silset.

Lenke til skiftet: https://media.digitalarkivet.no/sk20090129650583

Ved hjelp av skiftet etter Beret Christophersdatter Breivik fra 1749 kan vi slå fast at hun var mor til fire av barna til Ole Danielsen. Men hvem var mor til Mari? Formynderen stemmer bra med opplysninga til Lyngstad om at det var Anne Olsdatter fra Skotten, men dette blir feil ifølge skiftet etter Guri Pedersdatter Uttem i 1753 (med mindre Mari døde på de fire årene).

Jeg tror vi kan finne Maris mor ved å se på Skiftedesignasjoner for Romsdal 1731-34. Lenke: https://get.google.com/u/0/albumarchive ... hu74-lLEYO

Skiftet etter Mari Hansdatter Breviig den 9. januar 1734. Arvinger: Gunnild Olsdatter, Mari Olsdatter. Formynder faderen Ole Danielsen Brevig.

Blir dette rett? Og betyr dette at opplysninga i Eideboka bind 5 side 70 om Anne Olsdatter Skotten er feil? I så fall må det være Mari Hansdatter som har en mor som er søster til Knut Rasmussen Silset. Men hvem var hun?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Etterkommere etter Knut Rasmussen Silsets søstre.

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. mai 2017 kl. 13.28

Ruben skrev:Kari Pedersdatter er enten feilskrift for Olsdatter, eller så var hennes mor gift med to menn ved navn Peder, se skiftet etter Peder Pedersen Skotten fra 1750: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202660326

I skiftet etter Guru Pedersdtr Uttem står det ved utdelinga av midlene Søsteren Karen Olsd.
Pedersd. ved innledninga var nok bare en skrivefeil. :)
:) Tore

gj25781

Legg inn av gj25781 » 11. mai 2017 kl. 0.26

Takk for innspillet, Tore. Da har vi hvertfall fått bekreftet at Guris mor kun var gift med én Peder.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. mai 2017 kl. 15.16

Sjøl om jeg stammer fra Ole Danielsen Breivik, har jeg ikke notert mer om denne familien enn det som står i Eidebøkene, og jeg har ikke registrert andre enn Eli Rasmusdatter som søster av Knut Rasmussen Silset. Men det har jeg funnet på side 70 i Eideboka bind 5.

Siden du har funnet skiftedesignasjonen til den første kona til Ole Danielsen Breivik, har vi fått et annet navn på henne enn det Lyngstad har gitt oss.

Det finnes ingen skifter etter ei Rasmusdatter i Nordmøre som passer. Den nærmeste geografisk var ei Synnøve Rasmusdatter på Ullaland i Batnfjorden i 1737, Nordmøre skifteprotokoll 1736-1741, side 84b. Hun var gift med en Ingebrigt og barna hennes var i alderen 22-35 år. Sønnene ble formyndere for søstrene sine, så det står ingen opplysninger om slektskap til andre.

Hans var heller ikke det mest vanlige fornavnet på Nordmøre, ser det ut til av det jeg har registrert av skifter på Nordmøre fram til 1760.

gj25781

Legg inn av gj25781 » 11. mai 2017 kl. 22.32

Knut hadde faktisk ei søster som var gift med en Hans, Kari Rasmusdatter, men det er ingen Mari nevnt i skiftet etter henne. Det var uvanlig mange søsken i den søskenflokken, og de bekrefter hverandre gjennom diverse skifter. Dette er det jeg har om Knuts søsken:

Rasmus Eriksen Vassendens barn:

*Knut Rasmussen Silset, født cirka 1691. Moderbroderen Knut Silset formynder for barna i skiftet etter Ole Joensen Skotten i 1719. Knut Silset er også formynder i skiftet etter Peder Rasmussen Rokset i 1742.
*Eli Rasmusdatter Skotten. Gift med Ole Joensen og Peder Pedersen(?). Barn født fra ca 1709 til ca 1720.
*Ole Rasmussen Vassenden, født cirka 1675. Moderbroderen Ole Rasmussen Vassenden formynder for barna i skiftet etter Ole Joensen Skotten i 1719.
*NN Rasmusdatter Mork, gift med Ole Pedersen Mork. Mostermanden Ole Peersen Morck formynder for barna i skiftet etter Ole Joensen Skotten i 1719.
*Kari Rasmusdatter Sandvik. Gift med Hans Larsen Sandvik. Dømt for leiermål med Hans Larsen Farstad i 1714, straffa ble redusert fordi de gifta seg samme året. Broren Ole Rasmussen Vassenden møtte på hennes vegne. (Kilde: S.A. Bjørndal) Skiftedesignasjonen etter Kari i 1734 er på samme side som Mari Hansdatter Brevig, arvingene var hennes fem sønner.
*Erik Rasmussen Vassenden, født cirka 1668. Ved skiftet etter ham i 1709 er barnas farbroder Ole Rasmussen Vassenden formynder.
*Peder Rasmussen Rokset. Formynder ved skiftet etter Ole Joensen Skotten i 1719. Knut Rasmussen Silset er formynder ved skiftet etter Peder i 1742.
*NN Rasmusdatter, gift med Hans NN. Mor til Mari Hansdatter, gift med Ole Danielsen Brevik. Hennes datter Mari hadde "hennes moders moderbroder Knut Rasmussen Silset" som formynder i 1750.

Jeg har ikke klart å finne ut hvem "mostermand Ole Peersen Morck" er, men kanskje hans kone også var gift med en Hans?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. mai 2017 kl. 13.01

Ruben skrev:Jeg har ikke klart å finne ut hvem "mostermand Ole Peersen Morck" er,
Jeg finner ingen som passer på noen av Morkgardene på Averøya, og jeg tror han kan ha vært på en av Morkgardene i Romsdalen.

Det var en Ole Pedersen Mork der nemlig:
I 1703, Reserverulle for kaptein Bruns kompani i Trondheimske nasjonale infanteriregiment står på nummer 37 (i Rødven otting) en Ole Pedersen Mork, 24 år gammel.
I 1701-manntallet for Veøy prestegjeld side 201 er det nok samme som står som sønnen til Peder under garden Mork som Reserv. Ole Pedersen 22 år gammel.

Og øverst på sida i 1724-matrikkelen fra den offentlig oppnevnte kommisjonen, står det at det var en Ole på Mork: Matrikkel nr. 153 (1724-1724), side 53b-54a. Det var kanskje Ole Pedersen?

gj25781

Legg inn av gj25781 » 16. mai 2017 kl. 14.22

Ja, vi skal ikke se bort ifra at denne Ole Mork kan ha vært fra Romsdalen, i det skiftet hvor han er nevnt står ikke at Ole Rasmussen Vassenden var "fra Romsdalen", som det ofte står i skifter på Nordmøre. Derfor kan jo Ole Mork også være romsdaling.

Den Ole Pedersen Mork i Veøy er vel den samme som er nevnt i Bygdebok for Holm sokn 1 side 499. Det eneste som står om ham er at han fikk leiermålsbot med ei Siri Baltzersdatter i 1701. Den Ole som er bruker i 1721 har Solemdal plassert som en "ukjent" Ole Olsen, se side 519, som var bruker fra 1720-33. Det kan jo riktignok hende at Solemdal tar feil her, og at den Ole er broren til Iver (Pedersen) på nabobruket.

Svar

Gå tilbake til «Eide»