Oversikt over immigranter, Antwerpen, Belgia 1915
Moderator: MOD_tydehjelp
Oversikt over immigranter, Antwerpen, Belgia 1915
Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde/oversette det som står ved siden av navnet til Theodoor Steinhauses. Kan det ha vært personen han har bodd hos da han var i Belgia eller kanskje konen? Jeg tolker de to siste ordene til å være navnet "Anna Dorothie." Foran kan det kanskje stå "man auf Shierhorn", uten at det sier meg så mye.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Oversikt over immigranter, Antwerpen, Belgia 1915
Det skal vel være "Man uit Schierhorn" mann fra Schierhorn, et sted sør for Hamburg?
Tusen takk for hjelpen, Per.
Mannen var i alle fall født og konfirmert i Dusseldorf, så den kommentaren fra den belgiske oppføringen forvirrer meg litt.
Mannen var i alle fall født og konfirmert i Dusseldorf, så den kommentaren fra den belgiske oppføringen forvirrer meg litt.
Det er ikke det at jeg har fått kalde føtter mht tolkningen, men jeg burde selvfølgelig brukt ordet "kan" og ikke "skal". Jeg har gått ut fra at man i området rundt Antwerpen snakker nokså likt nederlandsk, derfor "uit" = fra. Men det kan sikkert være andre og for meg ukjente betydninger av u/. Av og til gjetter jeg rett, av og til helt feil (drev for mye med "brainstorming" i unge år
)
Kan vel også bety "und" = og, dvs. at har er sammen med ei som heter Schierhorn, Anna Dorothie ??

Kan vel også bety "und" = og, dvs. at har er sammen med ei som heter Schierhorn, Anna Dorothie ??
Tusen takk for god brainstorming, nå ga du meg mange tolkningsmuligheter. Jeg får se om jeg kan spore meg fram til hva som er riktig 

- Else Berit Rustad
Jeg leser det slik:
Steinhanses, Theodoor, man u/ Schierhorn Anna, Dorothée | Dusseldorf
uten at jeg kan si så meget om hva de forskjellige rubrikkene skal inneholde!
Mvh
Else B.
Steinhanses, Theodoor, man u/ Schierhorn Anna, Dorothée | Dusseldorf
uten at jeg kan si så meget om hva de forskjellige rubrikkene skal inneholde!
Mvh
Else B.
Tusen takk for innspill, Else. Jeg er faktisk ikke helt sikker selv, for det stod ingen forklaring på siden med oppføringen, hvis jeg finner side 1 står det nok sikkert der.
Så langt har jeg tolket det slik: 1. registeringsnr. på personen, 2. navn, 3. kom fra 4. (som ikke er på bildet) årstallet personen ble født.
Jeg fant forøvrig en Anna Schierhorn på Ancestry, født i Tyskland i 1890 med en mor som het Dorette. Sikkert mest en tilfeldighet, men jeg noterer meg det bak øret. Sånn i tilfelle disse skulle ha en kobling til mannen jeg leter etter.
Så langt har jeg tolket det slik: 1. registeringsnr. på personen, 2. navn, 3. kom fra 4. (som ikke er på bildet) årstallet personen ble født.
Jeg fant forøvrig en Anna Schierhorn på Ancestry, født i Tyskland i 1890 med en mor som het Dorette. Sikkert mest en tilfeldighet, men jeg noterer meg det bak øret. Sånn i tilfelle disse skulle ha en kobling til mannen jeg leter etter.