Kilder på nettet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn36237
Sted: RØRVIK

Kilder på nettet

Legg inn av dn36237 » 17. januar 2017 kl. 17.50

Siden sist jeg gransket på slekta mi (før google's tid) ser jeg det er dukket opp mange flere "kilder" enn de tradisjonelle kirkebøkene og folketellingene.
Hva mener dere om myheritage, geni.com, familysearch ++? Jeg har sett noen som har rost disse opp i skyene, mens andre betviler seriøsiteten på dem. Er det bortkastet tid å benytte seg av disse?

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Kilder på nettet

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 17. januar 2017 kl. 18.59

Jeg startet faktisk opp og fant min interesse for slektsøk, via MyHeritages. Det var raskt å finne slekt da en fikk masse hjelp av såkalte "smart match", andre personer som også hadde "din" person i sitt tre.
Etterhvert som mengden økte, økte også ønske om mer seriøsitet og en lærte seg å bruke kirkebøkene. Da ble det en del endringer å slettinger i systemet.
En kan få skrevet ut flere typer slektstrær og disse er egentlig veldig bra, om grunnlaget en har lagt er riktig.
En får også skrevet ut forskjellige slektsbøker.
Så kommer en dag da en vurderer om en vil fortsette eller ta en pause. Skriv da ut det du har i en av slektsbok typene. Da har du i hvert fall tatt vare på alt du har gjort.
Jeg tok en pause i nesten 3 år mens jeg skrev en egen slektsbok over den nære familie. Da jeg kom tilbake var alt jeg hadde lat inn som notater, merknader slettet og det irriterer!

Jeg har også brukt MyHeritages som en startdel på venners slekststrær, nettopp for å komme raskere i gang. Bruker du MyHeritages som et enkelt hjelpemiddel til søk, og bruker din gen seriøsitet på kontroll, så vil jeg si det er et greit verktøy.
Geni og MyHeritages samarbeider og er vel nesten det samme.

Mange kritiserer disse systemene for mangel på seriøsitet. Da må en huske at det er mange "slektforskere" som har dette kun som en morsom hobby og benytter snarveier og alt annet for å få slekt med konger og keisere. Andre er til gjengjeld dønn seriøse og noterer ikke et navn eller årstall om det ikke har stått klart i kirkebøker eller andre "hellige/godkjente" skrifter.
Omtrent som masseidrettet i Norga. Noen vil/skal/ og blir verdensmestere, mens mange andre har det mer eller mindre morro mens de deltar.

Ulf S

gj25675
Sted: DRØBAK

Legg inn av gj25675 » 17. januar 2017 kl. 19.07

Myheritage og geni kan være nyttig for å finne forslag til slektninger, men kan aldri tas for god fisk uten å sjekke originalkildene. Men det kan være gode ledetråder hvis datoene er riktige.

Familysearch er basert på direkte transkripsjon av de aller fleste kirkebøkene i Norge, og andre land, og er ofte den beste måten for å finne fødsler og vielser i Norge, men også her må man dobbeltsjekke med originalkildene. Siden det stort sett er transkribert av amerikanere har de ofte rotet det litt til med patronymene. Familisearch har også i svært liten grad tatt seg bryet med å legge ut begravelser.

En langt mer detaljert søkefunksjon for transkriberte kirkebøker finnes på digitalarkivet, men muligheten er fortsatt bare tilgjengelig for et begrenset utvalg av kirkebøker.

Hilsen
Matthias

dn36237
Sted: RØRVIK

Legg inn av dn36237 » 18. januar 2017 kl. 11.28

Takk for svar. Da tror jeg at god, gammeldags leting i kirkebøker og folketellinger er veien min videre. I forhold til sist jeg holdt på med dette, er det digitalisert mange flere kilder og jeg har allerede funnet flere hundre slektninger på kort tid, datert tilbake til 1500-tallet.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»