Torjus kom til Aust-Agder og Sagene i Østre Moland, antakelig litt etter 1760. Der giftet han seg i 1765 med Mette Torkildsdatter (1743-1814) som var fra gården Nadsland ikke langt unna Sagene.
Jeg har funnet fram til bygdeboka Finsland 1: Ætt og gard, som er en svært krevende bok å lete i, må jeg si. Der har jeg funnet to kandidater, men trenger hjelp til identifisere Torjus foreldre.
Somund Sørenson Øvland (1684-1761) og Ingeborg Sørensdatter Øvland. Somund var sønn av Søren Somundson Queddan (d. 1714) og Tone Gunbjørnsdatter Apåsland (d. 1699).
Det er også nevnt en Somund Sørenson Finsland (1701-1771) gift med Berte Mortensdatter Esperås (f. 1708). Denne Somund er sønn av Søren Somundson Skjævesland i Øyslebø som gifter seg med Anna Knudsdatter Finsland. I følge bygdeboka fikk denne Somund og Berte en sønn Torjus i 1739 (side 336).
Jeg håper noen av slektssnuserne her på DISNORGE kan hjelpe meg med dette.
Jeg strever også med å finne opphavet til min tipp-tippoldefar Ole Aanonsen Gundersboe (1749-1814) , fødselsår er beregnet utfra alder ved FT1801 og begravelse i 1814. Han har forbindelser til Torjus Somundsens kone Mette Torkildsdatter Nadsland. Ole Aanonsen kjøpte gården Gundersbo i 1782, og gjorde på samme tid forretninger med Lars Torkildsen, bror til Mette. Gundersboe var opprinnelig utgått fra Nadsland. Dette for å pirre nysgjerrigheten, men denne saken må jeg komme tilbake til.
IngeB