"ommeldte tvende barns farfar" og betydning av utt
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
"ommeldte tvende barns farfar" og betydning av utt
På høstting 1693 fremstår unge Ole Olsen Berg fra Fanne otting som på salig Hans Mogensen Stensås’ umyndige frende Børges vegne innkalt soldat Anders Ingebrigtsen Hammervoll til å gjøre forklaring om en halv våg jordskyld, og dem med deres medarvinger i ermeldte Hammervoll skal være tilfunden og han i bruk ha, Anders møtte, forega, at han vel er vitende, at salig Mogens Stensås som var ommeldte tvende barns farfar var eiende i sin påboende gård Hammervoll en halv våg uten bygsel, av hvilken gårdpart, han sa årlig landskyld til salig Mogens Stensås mens han levde å ha svart, men siden hans død, sagde landskyld til hans sønner å ha betalt, på hvilken forklaring unge Ole Olsen Berg begjærte tingsvitne.
I frende ligger vel betydningen skyldfolk, slektning eller i familie med.
Hva ligger i det neste som er uthevet? Hvem viser dem til?
Hvem er ommeldte tvende barn?
Jeg vet at Hans Mogensen Stenså, 1624-1689, var gift 1655 med Ingrid Olsdatter Horsgård, og 1682 med Marit Knudsdatter og med henne to døtre. Hans hadde broren Nils Mogensen, 1622-ca 1690, gift og hadde to sønner.
Mogens Knudsen Stenså, Hans og Nils sin far levde fra 1589-1666.
Anders Ingebrigtsen, 1633-1708, er bruker på Hammervold etter faren, Ingebrigt Andersen, ca 1600-62.
I frende ligger vel betydningen skyldfolk, slektning eller i familie med.
Hva ligger i det neste som er uthevet? Hvem viser dem til?
Hvem er ommeldte tvende barn?
Jeg vet at Hans Mogensen Stenså, 1624-1689, var gift 1655 med Ingrid Olsdatter Horsgård, og 1682 med Marit Knudsdatter og med henne to døtre. Hans hadde broren Nils Mogensen, 1622-ca 1690, gift og hadde to sønner.
Mogens Knudsen Stenså, Hans og Nils sin far levde fra 1589-1666.
Anders Ingebrigtsen, 1633-1708, er bruker på Hammervold etter faren, Ingebrigt Andersen, ca 1600-62.
- Paul Johan Hals
Re: "ommeldte tvende barns farfar" og betydning av
Hei Osvald.
Det hadde gjort seg med en link til dette.
Uten å ha sett orginalen sitter jeg med en følelse at det muligens står "salig Hans Mogensen Stensås’ umyndige tvende Børns vegne ". Spesielt ettersom du senere har sitert "som var ommeldte tvende barns farfar".
Men dette er bare en tanke fra min side.
Mvh Paul
Det hadde gjort seg med en link til dette.
Uten å ha sett orginalen sitter jeg med en følelse at det muligens står "salig Hans Mogensen Stensås’ umyndige tvende Børns vegne ". Spesielt ettersom du senere har sitert "som var ommeldte tvende barns farfar".
Men dette er bare en tanke fra min side.
Mvh Paul
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Skal se om jeg finner det, Paul, sitatet er nemlig fra en epost jeg fikk. Det rimer med at Hans sine døtre, Inger og Mali var født i henholdsvis 1682 og 1684.
Jeg må nok sende en epost for å høre om det finnes et bilde av siden, og da kan dagene gå.
Mvh
Osvald
Jeg må nok sende en epost for å høre om det finnes et bilde av siden, og da kan dagene gå.
Mvh
Osvald
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Her omlag midt på venstre side står det visst noe om Ole Olsen Berg fra Fanne otting.
Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Tingbok nr. 2 (1690-1693), Rettsprotokollside, Side 87b-88a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090514650554
Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Tingbok nr. 2 (1690-1693), Rettsprotokollside, Side 87b-88a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090514650554
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk Helge, er ikke dette (om) samme sak? Jeg er ikke i stand til å lese alt, men ser jo det er de samme navnene.
Jeg tror ogsp Paul Johans forslag har mye for seg for da stemmer også salig Mogens Stensås som var ommeldte tvende barns farfar
Men her trenger jeg hjelp til tolking av inførselen.
Mvh
Osvld
Jeg tror ogsp Paul Johans forslag har mye for seg for da stemmer også salig Mogens Stensås som var ommeldte tvende barns farfar
Men her trenger jeg hjelp til tolking av inførselen.
Mvh
Osvld
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Det må være denne teksten som er referert.
Ikke min sterke side dette, men ser at det må ha fallt ut et ord i teksten i første innlegg.
Mener det står omtrent som dette: ... som her ommmeldte 2 de: u-myndige Børns fader fader
Men dette og resten av teksten kan sikkert Paul Johan eller andre bekrefte
Ikke min sterke side dette, men ser at det må ha fallt ut et ord i teksten i første innlegg.
Mener det står omtrent som dette: ... som her ommmeldte 2 de: u-myndige Børns fader fader
Men dette og resten av teksten kan sikkert Paul Johan eller andre bekrefte

- Paul Johan Hals
Jeg har gjort et forsøk med teksten, men det er desverre fortsatt alt for mange spørsmålstegn.
Legger den likevel ut her, så kanskje andre kan fylle inn i "hullene" og rette eventuelle feiltolkinger.
???? Ole Olsøn Berg fra fanne Otting, paa Sl. Hans Magnussøn(?) Steensaaes eftterlatte u-myndige tvende Børns Veigne, kalde(?) ind Soldat Anders Ingebretsen Hammervold til at giøre forklaring om Een half veg ????? jordbyxel ??????? ???? ???? med arvingene i overmelte Hammervold ??? ????? tilhørende ?? hand i Brug have, Anders ???? foregav, at hand vel er vidende, at Sl. Magnus(?) Steensaaes, som her ovenmelte(?) 2de u-myndige Børns fader fader, har ????? i sin paaboende gaard Hammervold Een hver ??? ????, under Bøxel, af ????? gaardepart, hand sagde(?) aarlig Land skyld til den sl. mand Magnus(?) Steensaaes, mens hand Levede, at hefde ?????, ???? siden hands død, sagde, Landskyld till ???? Sønner at hver Betalt, paa ?????? forklaring ???? Ole Olsen Berg, ??? ???????? begierende.
Mvh Paul
Legger den likevel ut her, så kanskje andre kan fylle inn i "hullene" og rette eventuelle feiltolkinger.
???? Ole Olsøn Berg fra fanne Otting, paa Sl. Hans Magnussøn(?) Steensaaes eftterlatte u-myndige tvende Børns Veigne, kalde(?) ind Soldat Anders Ingebretsen Hammervold til at giøre forklaring om Een half veg ????? jordbyxel ??????? ???? ???? med arvingene i overmelte Hammervold ??? ????? tilhørende ?? hand i Brug have, Anders ???? foregav, at hand vel er vidende, at Sl. Magnus(?) Steensaaes, som her ovenmelte(?) 2de u-myndige Børns fader fader, har ????? i sin paaboende gaard Hammervold Een hver ??? ????, under Bøxel, af ????? gaardepart, hand sagde(?) aarlig Land skyld til den sl. mand Magnus(?) Steensaaes, mens hand Levede, at hefde ?????, ???? siden hands død, sagde, Landskyld till ???? Sønner at hver Betalt, paa ?????? forklaring ???? Ole Olsen Berg, ??? ???????? begierende.
Mvh Paul
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Om lag sånn:
"Vnge Ole Olsøn Berg fra Fanne Otting, paa Sl. Hans Mogen
sen Steensaaens eftterlatte u-myndige tvende Børns
Veigne, hafde indkaldet Anders Ingebretsen Hammervold
til at giøre Forklaring om Een half Vog Fiskes Jordegodz
dennem med deris medarvinger i ermelte Hammervold schal
verre tilhørende oc Hand i Brug have, Anders møtte
foregav, at hand vel er vidende, at Sl. Mogens Steens
aaen, som var ovenmelte 2de u-myndige Børns
fader fader, var ejende i sin paaboende gaard Ham-
mervold Een halv Vog fish, uden Bøxel, af hvilchen
gaardepart, hand sagde aarlig Landschyld til den sl. Mand
Mogens Steens aaen, mens hand Levede, at hafde
svaret, men siden hans død, sagde, Landschyld till
Hans Sønner at have Betalt, paa hvilchen Forklaring
Vnge Ole Olsen Berg, var Thingsvidne begierende."
"Vnge Ole Olsøn Berg fra Fanne Otting, paa Sl. Hans Mogen
sen Steensaaens eftterlatte u-myndige tvende Børns
Veigne, hafde indkaldet Anders Ingebretsen Hammervold
til at giøre Forklaring om Een half Vog Fiskes Jordegodz
dennem med deris medarvinger i ermelte Hammervold schal
verre tilhørende oc Hand i Brug have, Anders møtte
foregav, at hand vel er vidende, at Sl. Mogens Steens
aaen, som var ovenmelte 2de u-myndige Børns
fader fader, var ejende i sin paaboende gaard Ham-
mervold Een halv Vog fish, uden Bøxel, af hvilchen
gaardepart, hand sagde aarlig Landschyld til den sl. Mand
Mogens Steens aaen, mens hand Levede, at hafde
svaret, men siden hans død, sagde, Landschyld till
Hans Sønner at have Betalt, paa hvilchen Forklaring
Vnge Ole Olsen Berg, var Thingsvidne begierende."
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Mange takk Paul Johan for godt forsøk, og særlig Ivar som har tatt seg tid og gitt oss hele teksten, slik at den ble forståelig for oss som har problemer med disse gamle, men interessante, protokollinnførslene.
Mvh
Osvald
Mvh
Osvald
- Paul Johan Hals
En takk til Ivar fra meg også.
Det er alltid noe å lære av ham - og andre
Mvh Paul

Det er alltid noe å lære av ham - og andre

Mvh Paul