Anene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum

Moderator: MOD_Akershus

Svar
John Kjoss
Sted: OSLO

Anene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum

Legg inn av John Kjoss » 31. juli 2016 kl. 13.56

ANENE TIL JON GULBRANDSEN GJERDRUM
Jon Gulbrandsen Gjerdrum jobbet som funksjonær ved Sølvverket på Kongsberg kort tid etter år 1700 ifølge Norsk Personalhistorisk Tidsskrift bind 2 utgitt i 1920. Ifølge artikkelen i tidsskriftet skal han komme fra en av gårdene i Gjerdrum i Gjerdrum prestegjeld. Hans kone er ukjent.
Hans sønn Gulbrand Jonsen Gjerdrum ble født på Kongsberg i 1717. Han ble etter hvert klokker i Strøm kirke i Sør-Odal fra 1744 til sin død i 1764. Han sønn Elias Gjerdrum (1747-1788) ble lensmann i Stange og Ringsaker. Elias datter Grethe ble gift med gårdbruker Ole Nilsen Kjos fra Ringsaker som jeg har mitt etternavn fra.
Jeg har sjekket bygdebøkene for Gjerdrum uten å finne foreldrene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum. På Søgarn Gjerdrum var Gudbrand Jonsen (1665-1736) og Dorte Gudbrandsdatter (1671-1734). Navnene tyder på at Gudbrand var far til Jon, men Gudbrand og Dorte hadde ingen sønner. Ifølge tillegg Gjerdrum bygdebok bind 2 side 490 står det rettelser til bind 1 side 188 som omhandler Søgarn Gjerdrum. Der er det nevnt at Gudbrand Jonsen hadde en søster Anne Jonsdatter som hadde sønnen Jon med Kristoffer Hansen.
Min teori er at Gudbrand Jonsen har blitt formynder/tatt over ansvaret for sin søster Anne`s sønn Jon. Dermed har han kunnet få navnet Jon Gudbrandsen Gjerdrum. Gården Søgarn Gjerdrum ble etter Gudbrand Jonsen tatt over av hans datter Goro som ble gift med kaptein Ole Håkensen. Jon Gulbrandsen Gjerdrum har siden fått jobb på Sølvverket på Kongsberg.
Et annet poeng er at Goro Gudbrandsdatter og Ole Håkonsen fikk en sønn Gudbrand som senere ble borger på Kongsberg. Gudbrand Gjerdrum finnes i generalmanntall 1762 på Sølvverket registrert som leverandør.
Et annet spørsmål: Faren til Gudbrand Jonsen og Anne Jonsdatter het trolig Jon Gulbrandsen. Hvis det er riktig, hvilken tilknytning hadde Jon til gårdene i Gjerdrum?
Er takknemlig for svar om det er noe hold i min teori eller slekter Jon Gulbrandsen Gjerdrum annensteds?
Hilsen John Kjoss

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Anene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum

Legg inn av Gunnar Østegården » 3. august 2016 kl. 10.45

Jeg kan legge til (kilde bygdebøkene for Sørum) at far til Gulbrand Jonsen (1655 - 1736) skal være Jon Gulbrandsen fra Hekseberg i Sørum, som var gift to ganger. Der er nevnt en rekke barn blant annet Gulbrand og Anne. Hans første hustru er ukjent og hun kan jo muligens være fra Gjerdrum i Gjerdrum.
Dorte Gulbrandsdatter (1671 - 1734) er datter til Gulbrand Jørgensen Åmot i Gjerdrum og hans første hustru Boel Jensdatter Rud i Gjerdrum.
Men dette sier jo ingenting om hvordan Gulbrand Jonsen og Dorte Gulbrandsdatter kom til Gjerdrum.
Dette sier heller ingenting om hvordan Jon Gulbrandsen Gjerdrum stemmer inn i dette bildet. Men jeg syns kanskje det er litt rart om han skulle ha tatt/fått patronymet Gulbrandsen om han bare var pleiesønn. Han kan jo også ha vært en illegitim sønn f. eks. eller han ha vært sønn til ei slekt som satt på Gjerdrum før Gulbrand Jonsen kom fra Hekseberg til Gjerdrum.

Mvh Gunnar.

John Kjoss

Legg inn av John Kjoss » 5. august 2016 kl. 22.11

Takk for svar. Jeg ser at det blir vanskelig å finne anene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum. Jeg har lett i kirkebøkene for Gjerdrum fra 1689 og framover og bygdebøkene for Gjerdrum bind 1 og 2. Jeg finner forlovelsen 9 desember 1692 og bryllupet 8 februar 1693 til Gulbrand Jonsen Rytter og Dorte Gudbrandsdatter Åmot i ministerialboka for Gjerdrum 1689-1736, side 105. Deres første datter Boel blir døpt 18 oktober 1693. Boel blir gift med Lars Gulbrandsen på Rogstad. Siden Gulbrand Jonsen er benevnt Rytter, tyder det på at han på den tiden har en funksjon i det norske kavaleriet. I bygdeboka bind 2 under Østigarn Åmot finner jeg at Gulbrand Jonsen i 1698 blir dømt for å ha misbrukt svigerfarens, Gulbrand Jørgensen, sitt segl. I 1699 bygsler Gulbrand Jonsen Søgarn Gjerdrum. Under Søgarn Gjerdrum står det at Gulbrand er bruker av gården fra 1699 til 1702. I 1702 kjøper han 2/3 av gården.
Men i ministerialboka for Gjerdrum 1689-1736, side 6, finner jeg en Gulbrand Jonsen Rogstad som døper sin sønn 14 desember 1690 med navn som er vanskelig å tyde, men navnet kan være Jons eller Jens. Så spørsmålet blir om denne Gulbrand Jonsen på Rogstad kan være samme person som Gulbrand Jonsen som senere ble gift med Dorte Gudbrandsdatter Åmot? I så fall har Gulbrand vært gift før, men det bryllupet finner jeg ikke i 1689 eller 1690.
Gulbrand Jonsen Gjerdrum ble i 1710 formynder for barna til broren Lars Jonsen på Nordgarn Fjelstad som døde det året. Gulbrand Jonsen Gjerdrums søster Anne Jonsdatter hadde som sagt en sønn Jon. Jeg vet ikke når Anne Jonsdatter døde. Men min teori er som sagt at Gulbrand Jonsen Gjerdrum også ble formynder for sønnen til Anne.
Så statusen er ikke forandret. Fortsatt er anene til Jon Gulbrandsen Gjerdrum ukjente. Jeg håper at du Gunnar eller andre kan komme med flere innspill.
Hilsen John Kjoss

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 7. august 2016 kl. 15.30

Jeg har notert i databasen min at det er skifte i 1754 etter Anne Jonsdatter eller en av hennes brødre - (på Gjerdrum, tror jeg - jeg har opplysningene fra en eller annen bygdebok.)
Jeg har notert navnene på hennes barn med Kristoffer Hansen: Jon, Kirsti (til Bjørke i Ullensaker), Goro (til Låvegg i Nannestad), og Ragne (til Brøstad i Nannestad)
Jeg har forsøkt å finne disse barna på Familysearch. Den eneste jeg finner er Ragne, som er døpt 19 april 1718 og dessuten en Hans som er døpt 10 jul 1712.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 7. august 2016 kl. 16.23

Name: Lars Kristoffersen
Baptism Date: 15 des 1715 (15 Dec 1715)
Baptism Place: , Gjerdrum, Akershus, Norway
Father: Christopher Hansen
Mother: Anna Jonsdr
FHL Film Number: 123315

Name: Hans Kristoffersen
Baptism Date: 10 jul 1712
Baptism Place: , Gjerdrum, Akershus, Norway
Father: Christofer Hansen
Mother: Anna Jonsdr
FHL Film Number: 123315
Astrid M

John Kjoss

Legg inn av John Kjoss » 9. august 2016 kl. 16.17

Takk for svar. Skifte som du nevner i 1754 Gunnar, gjelder trolig for Tosten Jonsen, broren til Anne Jonsdatter. Tosten døde i 1754. Det står om han under Arstun i Gjerdrum Bygdebok bind 1. Kristoffer Hansen og Anne Jonsdatter hadde minst 6 barn som dere nevner: Jon, Kirsti, Goro, Ragne (født 1718), Lars (født 1715) og Hans (født 1712). Ut i fra det du skriver Gunnar så ble ikke Jon gift i Gjerdrum eller nabokommunene. Det hadde vært interessant å vite når Jon Kristoffersen ble født.
Brødrene til Anne Jonsdatter, Gudbrand og Tosten, er født 1665 og 1666. Fødselsåret til Anne må være noen år senere siden hun får barn så sent som 1718.
Hilsen John

Svar

Gå tilbake til «Gjerdrum»