PDFer fra kirkebøker

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Benn Bolt
Sted: ELVERUM

PDFer fra kirkebøker

Legg inn av Benn Bolt » 30. mai 2016 kl. 14.52

Tidligere kunne man laste ned PDFer fra ministrerialboksider. Kan ikke se at det er mulig lenger. Mvh BB

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: PDFer fra kirkebøker

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mai 2016 kl. 14.57

Joda, faktisk mye bedre enn før også. :) Bare sjekk bruksanvisninga http://arkivverket.no/arkivverket/Digit ... utskrifter
:) Tore

Brukeravatar
Benn Bolt
Sted: ELVERUM

Legg inn av Benn Bolt » 30. mai 2016 kl. 18.27

Hm. Får det ikke til ... Har logget meg på med passord og det hele. Klikket på PDF-hefte men får beskjed om: Ingen sider. PDF-heftet har ingen sider enda. Hvordan i all verden velger man INTERVALL? Skal bare ha en side ... bare den siden jeg har oppe. Pleier ikke å ha vondt for IT-problematikk og tar det meste intuitivt, men dette. Funker det bare på PC og ikke på Mac?

Tore Fageraas
Sted: OSLO

Legg inn av Tore Fageraas » 2. juni 2016 kl. 22.27

Hei.

Du må klikke på ikonet i menylinja med 'Pil ned', og deretter 'Legg til bilde'. Da bil 'PDF-hefte(0)' bli til 'PDF-hefte(1)' helt øverst på websiden. :-)

Jeg har også forsøkt å opprette PDF av kildene jeg har funnet, men med den nye løsningen så er det et par savn fra den tidligere løsningen.

Jeg foretrekker å lagre hele 'bildet', altså begge arksidene som vises når boken er 'brettet ut'. Slik som den vises på skjermen, enkelt og greit. Men med den nye løsningen så blir dette dyttet inn på at arkformat i 'Profil', i stedet for 'Landskap'. Når man lagrer et bildet av en bredt oppslått bok så egner det seg best med Landskap-format. Det kom iallefall automagisk slik i den gamle løsningen. Har noen funnet ut hvordan styre dette i den nye løsningen?

Dessuten, når jeg oppretter en PDF så er det veldig bra med den kildespesifikke skriften som kommer med i headeren på fila. Spesielt når man printer ut, så man ser hvilken kilde man har hentet utprintet\PDF fra. Men her oppfatter jeg at det sto mer informasjon før enn nå, eksempel:

Før:
• Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 6 (1808-1814), Døde og begravede 1809, side 72-73.

Nå:
• SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr 6, 1808-1814, s. 72-73

For min del så hjelper den geografiske informajonen en hel del. 'Nes' finnes flere steder i Norge, så fylkesinformaskonen er her nyttig, i tillegg til sogn og prestegjeld, hadde håpet på heller mer enn mindre i ny løsning. Dessuten kjekt å vite om siden inneholder Ekteviede, Fødte og døpte eller Døde og begravede o.l.

Om dette er ting som er tilgjengelig i ny løsning allerede så er det kjempeflott, men jeg har ikke sett det, og kunne isåfall trenge et tips om hvodan jeg kan få det med i PDF'ene. :-)

Mvh
Tore

Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 3. juni 2016 kl. 11.40

Det å få lagret en dobbeltside i landskapsformat har ikke jeg funnet ut av heller.

Men å få tilbake kildeinformasjon som overskrift, i stedet for arkivreferansen, er kurant:
Man logger seg på DA øverst i høyre hjørne, og går deretter inn på innstillinger samme sted, og haker av i feltet for å få tilbake den gamle kildeinformasjonen.

I eksemplet (forrige post) blir overskriften da seende slik ut:

Buskerud fylke, Flå, Nes, Gol, Hemsedal i Nes, Ministerialbok nr. 6 (1808-1814), Døde og begravede 1809, Side 72-73

Ikke helt identisk, men ok.
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Tore Fageraas
Sted: OSLO

Legg inn av Tore Fageraas » 3. juni 2016 kl. 18.28

Hei.

Tusen takk, det var et flott tips. Fant innstillingen, og fikk huket av for visning av kildeinformasjonen og fikk visningen akkurat slik du beskrev!
Denne kildeinformasjonen er jo nå mer detaljert enn i den gamle løsningen, så det synes jeg er kjempeflott! Takker.

Da satser vi på at vi med tiden finner ut av det med lagring\utprint av PDF i landskapsformat også.

:-)
Tore

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»