Bind 01/side 492 Heggem - Midtgarden

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Bind 01/side 492 Heggem - Midtgarden

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. april 2016 kl. 12.57

Lenke til sida i skannet bok av Nasjonalbiblioteket.

Om de to første brukerne; Jakob fram til ca. 1660 og Peder Rasmussen etter det, er det et skifte fra 1682 som forteller om kona deres, og barna til Jakob. Dette skiftet står ikke i registret.

Folio 47b i skifteprotokollen 1681-1689 (eller permanent bildelenke) holdt arvingene etter mora et forlikelsesmål på Frei 16. januar 1682 med stefaren:
indgaaen En wenlig Forligelsse Maal med deris Kiere Steffader Erlig oeg welacht danneMand Peder Rasmussen Hegem, belangede deris arfue Efter deris Sahl. Moder Marit Andersdaatter som om Mortens møs Tider afwigt Aar wed døeden waar afgangen

Barna til Jakob og Marit var:
  • Jon Jakobsen som bor på Slienen i Sælbos Fogderi. Den eneste garden jeg finner i Selbo fogderi (Byneset, Buvika, Børsa, Klæbu, Leinstrand, Malvik, Skaun, Selbu og Strinda) som starter på Sli- i 1886-matrikkelen er Slindan. Garden står omtalt i Selbu i nåtid og fortid bind 7, men det er bare de 6 første bindene som ligger på Nasjonalbiblioteket. Nå har imidlertid Selbuboka.no lagt ut alt sammen på nett.

Der står det ikke sidetall, men under garden Slindan søndre tror jeg at jeg kan ha funnet Jon Jakobsen. På alle de andre brukene på Slindan har jeg ikke funnet noen Jon, eller Jon Jakobsen, som var brukar i 1681 og som passer med at han kom fra Nordmøre. Det står noen avsnitt, og jeg har tatt med litt foran og bak slik at sammenhengen kommer fram. De som sannsynligvis handler om Jon Jakobsen har jeg uthevet:

Denne Jon døde i løpet av 1670-tallet, for i 1680 deler Helke bruket med Mathias.
      Mathias er et uvanlig navn i Selbu. Det er naturlig å sette mannen i forbindelse med det sagbruket Opdahl bygde på Slinds grunn på 1670-tallet. Trolig var han en innflyttet sagmester. Selbygger som hadde slik kunnskap fantes trolig ikke dengang.

I 1682 er Mathias avløst av Jon som sambruker ved siden av enken. Han var i hvertfall sagmester, idet han kalles det i en kilde (1690). Enken Helke døde før 1689 og Gunder kom isteden. I 1690 er det en ny enke som deler bruket med Jon sagmester.

Guttorm Haftorsen ble sagmester på »Nålum Saug« senest fra 1699 og overtok bruket her.
    Skifteprotokollene for Strinda og Selbu sorenskriveri starter dessverre først i 1700, og hvis Jon sagmester døde før dette, er ikke skiftet bevart. Men han kan jo ha flyttet på seg også.
  • Synnøve Jakobsdatter Sletnes gift med Jon Nilsen. De bodde i Oppistua, Sletnes, Gjemnesboka bind 1, side 52 (lenke til skannet bokside av Nasjonalbiblioteket)
  • Berte Jakobsdatter gift med Elling Arenssen Nedal. Berte står ikke omtalt i Averøyboka bind 1, side 376, men hun står i rettingene i bind 4, side 568. Hun står omtalt to ganger på samme side, men med litt forskjellige opplysninger om hun fikk barn med Elling Arntsen.
    Det var skifte etter Berte eller Beret (som hun kalles i 1674) Jakobsdatters første mann, Ole Arntsen Nedal, 3. november 1674, folio 205a i skifteprotokollen 1668-1676.
  • Gunner Jakobsen som var død for 7 år siden og hadde vært gift med Gurå Sveinsdatter. Etterlatt seg 3 sønner; Jakob, Svein og Anders. Da skal han være død cirka 1675. Skiftet etter ham står ikke i registret i skifteprotokollen 1668-1676 for Nordmøre. Han kan ha bodd i Romsdal; i Kleive eller deromkring, men skifteprotokollene for Romsdal sorenskriveri starter dessverre først i 1677. Gunder Jacobsen Heggum står som soldat fra Gjemnes tinglag i Kaptein Balles kompani i 1670 (nederst på venstresida, side 31) i Trondhjemske regiment.
:) Tore

gj12185
Sted: OSLO

Re: Bind 01/side 492 Heggem - Midtgarden

Legg inn av gj12185 » 26. april 2016 kl. 2.46

Hei Tore. Så vidt jeg vet var sagene en skattekilde, og derfor registrert med eier og mengden trevirke. Jeg har tidligere sett igjennom lister over sager, men jeg vet ikke om dette er til noen hjelp for deg annet enn som et tips om mulig kilde, for jeg husker ikke hvor jeg fant dem, og det meste av arkivene mine forsvant i et datakræsj ifjor.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes: Gards- og ættesoge for Gjemnes»