Gravminner må få varig lenke

Moderator: MOD_multimedia

Svar
dn28733
Sted: BERGEN
Kontakt:

Gravminner må få varig lenke

Legg inn av dn28733 » 13. januar 2016 kl. 15.13

Jeg ser i dag til min store forundring at alle? mine lenker til DIS gravminner er forandret slik at all jobb med lenking har vært forgjeves.

Hvor finnes informasjonen om at dette skulle skje og at det har skjedd?`

Det første gravminner nå må få gjort er å få lagt inn varig lenke på alle gravminner. Det andre er at gravminner må ha en side pr grav og ikke bare ha side når det finnes bilde.

Det er sikkert mer men dette burde få prioritet.
med vennlig hilsen

Mathias Beyer

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Gravminner må få varig lenke

Legg inn av dn18596 » 13. januar 2016 kl. 20.42

Når jeg begynte å registrere slekta på PC tok jeg det sikre for det usikre og gjorde PDF filer på alle kilder jeg fant. Selvfølgelig tungvindt og tidskrevende. Det ble ikke så bra i utskrevne rapporter heller.

Neste trinn var når Digitalarkivet introduserte "permanente lenker". Litt skeptisk var jeg, men til slutt så ble det permanente lenker som jeg la inn. Ja, vi vet alle hvor "permanente" disse lenkene er.

Om en leser Digitalarkivets blogg om flytt av metadata og indeksering så forstår jeg att dette med "permanent" ikke betyr "i all framtid". Jeg tolker det nå så som "så lenge som mulig". Og det er teknikkskifte som styrer når det ikke lenger går. Dette kommer selvfølgelig også å gjelle DIS gravminner.

Det jeg gjør nå, og har gjort en stund, er å registrere så mye om kilden att den kan finnes igjen, uavhengig av den tekniske løsning som vi har om xx år. For en del har jeg gått tilbake til min første metode. PDF filer og til og med for en del viktige, utskrifter i permer ;-).

Jeg ønsker heller att DIS legger ned de knappe resurser man har på å få modernisert DIS-treff og dette så lenge umoderne DIS-forum. Jeg klipper inn "Her kan du legge inn korreksjoner til feil du har funnet i bygdebøker. Foreløpig er bare Møre og Romsdal åpnet, flere fylker vil komme etterhvert." hvor lenge har dette "etterhvert" stått her? Det har lenge blitt sagt att nye DIS-treff er på gang i ett samnordisk prosjekt. I Sverige har dette prosjektet vært i gang en tid nå.

Vennlig hilsen
Niels

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 14. januar 2016 kl. 11.16

Jeg kan ikke huske at DIS-Gravminner noen gang har levert unike ID på personer som ikke har bilde.
Jeg er helt enig i at dette er ønskelig, men i mellomtiden løser jeg problemet ved å legge inn "ID=xxxxxx" i kildereferansen. Da kan man alltids finne den igjen uten å søke den opp på nytt vha navn/data.
Bilde er veldig nyttig, og en av fordelene det gir er at man da kan se eventuelle flere navn som er på samme steinen. Det hadde vært nyttig om man ved de gravene som mangler bilde også kunne se om det ligger flere i samme grav.

Som en generell regel ved kildehenvisninger på nett så pleier jeg alltid å angi info om kilden, i tillegg til evnt URL (som kan forsvinne). Står det "SAB, Domkirken Sokneprestembete, Ministerialbok nr. D 1, 1841-1853, s. 94" f.eks så vil man alltids enkelt kunne finne den fram igjen, også selv om hele Digitalarkivet skulle forsvinne. Så selv om URL'en er angitt som "brukslenke" så bruker jeg den som referanse, fordi om denne endrer seg så har man fortsatt ref til selve boka.
Samme med digitaliserte bøker fra bokhylla.no ; bok/side + URL, og man er sikret..

Kilder mottatt pr email, snailmail etc lagrer jeg i en mappe og henviser til filnavnet og navn på kilde. I skjult/privat referanse legger jeg email og annen adresse til personen som kom med opplysningene.

Funker for meg..

Kirsti Helene Arctander
Sted: BALLSTAD

Legg inn av Kirsti Helene Arctander » 1. april 2016 kl. 14.29

Id nummer på en person hos Gravminner er ikke konstant! Hvis hele kirkegården oppdateres får alle på kirkegården nye id-nr så det er ikke gunstig å bruke det som henvisning.
Ellers så har jo alle personer hos Gravminner sin id, enten de har bilde eller ikke.
Skal man kunne se om det ligger flere i samme grav er vi helt avhengige av at kirkevergene gir oss slike opplysninger, og det vil nok ikke skje i nær fremtid.
På en del kirkegårder har heller kirkevergen ikke rad og gravnummer, særlig da eldre og små kirkegårder.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 27. mai 2016 kl. 9.04

Det er da absolutt ingen grunn for Gravminner til å bruke hver enkelt gravlunds Id-nr som som hoved-ID i databasen, og som kan brukes som permanent lenke.

Det er faktisk helt hårreisende galt hvis ikke databasen bruker unike, permanente ID'er. Det er dømt til å bli kaos. Tenk om våre personnummer skulle bli delt ut på samme måten, eller bankkontonummer, bilskilt osv?

Jeg har bedt om å få litt innblikk i hvordan databasen er bygd opp, med tabeller og indekser etc, men ikke fått noe svar på dette. Når det samtidig sies at man pr idag ikke har noen som kan drifte systemet så synes jeg det er veldig god grunn til å rope varsko. Hvem er det egentlig som har styringa her?

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»