Marit Samuelsdatter Langedal

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn30257
Sted: Lillehammer

Marit Samuelsdatter Langedal

Legg inn av dn30257 » 16. desember 2015 kl. 14.16

Det er mange som har leita etter hvem denne Marit Samuelsdatter var, og mange med meg har nok satt hennes foreldre som Samuel Eriksen og Helene Henriksdatters som kom til Verdal fra Trysil og som var i Verdalen i 1801, som hennes foreldre, og dette med bakgrunn i at da hun ble gift i 1822 med Lars Andersen Langedal så står det at hun kom fra Trysil.
Giftemålet her nr. 5:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A06 (1822-1830), Ekteviede 1822, side 251-252.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620036.jpg

Her står det at Marit var 31 år gammel og da født ca. 1791, men jeg begynner å tro at presten her skreiv helt feil alder på Marit? Det dør ei Marit "Olsdatter" på Langedal 19.07.1865, men noen Marit Olsdatter på Langedal er det vanskelig å finne. Flere slektsforskere jeg har kontakt med tror også at det her burde stått Samuelsdatter i stedet for Olsdatter. Dette underbygges også av at Johannes Kluken skerv i Amerika at Marit Samuelsdatter døde i 1865.
Begravelsen her nr. 77:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A10 (1860-1869), Døde og begravede 1865, side 392.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-349
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020740.jpg

Ved begravelsen står det at hun var 80 år gammel, og da født ca. 1785. I Djäkneliden, Dalby i Vermland ble det født ei Marit Samuelsdatter 06.05.1786 av foreldrene Samuel Pålson og Marit Olofsdotter. Denne datteren melder flytting i 1816 til Trysil (fødselsdato og fødested i innflyttingslisten bekrefter dette). Siden det står at hun var fra Trysil ved vielsen virker det mest sannsynelig at det er denne Marit som ble gift til Langedal i 1822. Hun forsvinner fra Trysil.

Er det noen i dette forumet som har funnet noen aldersangivelse på Marit andre steder enn ved vielse og ved begravelse?

Det blir også i Marits slektshistorie fortalt at hun var av "fremmed blod", og da muligens av skogfinsk opphav. Dette kan også bekreftes om det her er snakk om den Marit som var født i Djäkneliden, for da bør hun ha vært av dan finske slekten "Raatikainen", som hadde sitt opphav i Rotberget i Hof..

Håper det er noen som har noen innspill her som om mulig kan bekrefte eller avkrefte min misstanke om hvem Marit Samuelsdatter var.

Mvh, Morten Nasch Sandvold

gj04405
Sted: VERDAL

Re: Marit Samuelsdatter Langedal

Legg inn av gj04405 » 11. januar 2016 kl. 12.20

Hei Morten, og GODT NYTT ÅR 2016 !

Det er trolig at din teori om Marit Samuelsdtr. er riktig, men har ikke konkrete ting å anføre.

I folketelling 1825 er hun oppgitt å være 36 år, "fra Trysil".
Det er også en pike Marta på 8 år i Langdal, "f. i Trysil"

Mvh Trond

dn30257

Legg inn av dn30257 » 12. januar 2016 kl. 9.58

Tusen takk Trond!

Jeg veit ikke riktig hvor jeg kan finne Ft. 1825 for Verdalen, men står det at Marits datter, "Marthe", da var født i Trysil?

Oi, Oi - dette snur helt opp ned på alt som tidligere er skrevet om Marthe Olsdatter. Alle steder står det at hun var født i "Värmland" etter et misslykket kjærlighetsforhold mellom hennes mor og en "gårdmann" Olof. Jeg finner ingen dåp på Marthe i Trysil, men hun kan jo godt ha blitt døpt i "Norra Finnskoga" i Sverige, eller et annet sted i Østerdalen, uten at hennes dåp er funnet.

Da får en vel prøve å finne en Ole Olsen i trysiltrakten som kan være en kandidat, og leite i disse kirkebøkene etter en leiermålsak. Marthe blir flere ganger skrevet som "Marthe (Stikt/Sikt)" og da skulle det ikke forundre meg om dette er en "forenkling/forvanskning" av det finske slektnavnet "Siekkinen" som var representert i dette distriktet. Slike navn ble vel ofte skrevet ned av presten slik han tolket det som han ble fortalt.

Da er det bare å begynne å leite videre på norsk side av finnskogen.

gj04405

Legg inn av gj04405 » 13. januar 2016 kl. 18.47

Vi har 1815 og 1825 avskrevet på papir. Men den er ikke fullstendig, mange heimer mangler.
Det står slik som anført, men ta det med en klype salt! Kan ikke garantere for hva originalen har, og hva avskriveren kan ha føyd til for egen regning!

Lykke til med videre gransking.

Mvh Trond

gj04405

Legg inn av gj04405 » 20. mars 2016 kl. 7.49

Hei igjen Morten.

I Helgådalsnytt for 1988 skriver Reidar Prestmo om Marit: "Her om dagen kom det brev frå Inger Karin Olsen Varaahola, Trysil, med vedlagte opplysninger som kultursekretæren i Trysil, Randi Larsen, hadde kommet over frå Lilleelvdal: Samuel Halvorsen, 42 år, hyttearbeider, Berit Olsdotter, 34 år, hans kone, Marit Samuelsdtr. , 11 år, deres datter.
Alderen på Marit stemmer."

Dette er vel da i fra folketellingen 1801. Lykke til!!!

Mvh Trond Okkenhaug

dn30257

Legg inn av dn30257 » 20. mars 2016 kl. 8.40

Takk for den opplysningen,

Men for det første så heter denne jenta Mari og ikke Marit, og hun er de oppkalt etter sin bestemor, Mari Olsdatter:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8248002286

Her er det jo også snakk om Tynset, og ikke Trysil som det står da Marit ble gift i Vuku. Den eneste Marit Samuelsdatter som jeg har funnet i noen som helst skriftlige kilder er denne som var født i Djäkneliden og som kom til Trysil i 1816.

Skulle ha vært morro å fått vist hvor Inger Karin Olsen i Trysil har disse opplysningene fra? Jeg finner i alle fall ikke noen slike opplysninger. Jeg har nå leita alle tenkelige steder etter Marit Samuelsdatter Raatikainen, om hun kan ha flyttet et annet sted enn til Langedal, men jeg finner henne hverken andre steder i Norge eller i Sverige.

Jeg skal ikke ta knekken på denne teorien om hun i Tynset, men jeg tror mer på hun fra Djäkneliden siden vi der i alle fall har skriftlige bevis på at hun var i Trysil ei periode.

dn30257

Legg inn av dn30257 » 20. mars 2016 kl. 12.20

Jeg har lest litt på ArkivDigital i helga og nøstet litt i denne saken.

Den Marit i Djäkneliden som kom til Trysil i 1816 var i følge Husforhörene for Djekneliden 1794-1799 allerede da flyttet til Norge, men hun finnes ingen steder i Norge i 1801.

I Husforhöret for Säterberget 1806-1810 står det at hennes bror, Olof (født 1779) var innflyttet til Säterberget fra Westra Norrland i 1809, og flyttet videre til Kindsjön i Södra Finnskoga i 1810.

Videre står det i samme legden at hennes far, Samuel Pålson var utflyttet til Westra Norrland (merkelig det også siden jeg sitter med opplysninger om at Samuel døde i Säterberget i 1816?).

Ettersom både far og en bror samt flere fra distriktet var noen turer oppe i Norrland kan en begynne å fable om mulig også Marit var også var der ei periode? Kan hun ha fått denne datteren, Martha der oppe, siden det står at hun var født i Sverige da hun ble konfirmert i 1835?

Nei denne saken blir bare mer og mer komplisert dess mer en arbeider med den. Siden fødselsbøkene for Dalby ikke eksisterer mellom 1755 og 1778 så viser Husforhörene flere søsken til Marit - Karin f. 1769, Henrik f. 1772, Anna f. 1775 og Maria f. 1777.

dn30257

Legg inn av dn30257 » 5. april 2016 kl. 13.25

Jeg har her laget ei arbeidsfil rundt det jeg har kommet frem til rundt Marit Samuelsdatter på Langedal. Ikke minst de nye opplysningene om at Marit fikk ei datter utenfor ekteskap på Medskogen, Södra Finnskoga i 1805 som ble døpt "Märta" Persdotter som døde allerede i 1806. Da var det aller helst denne datteren Marta Olsdatter ble oppkalt etter da hun fikk denne datteren ca. 1818.

I denne fila er det også en del andre nye opplysninger som har dukket opp den senere tiden:

Håper på kommentarer på denne fila!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn30257

Legg inn av dn30257 » 16. april 2016 kl. 10.01

Her kommer bekreftelsen på at det som sto i Helgådalsnytt i 1988 er feil:

Den "Mari" Samuelsdatter som kultursekretæren i Trysil påsto var hun som kom til Stor-Langdal, ble gift i 1808 (19 år gammel) i Alvdal med Ole Olsen Halvorsgaarden, og de tok senere over gården etter Maris foreldre - Samuel Halvorsen og Berit Olsdatter - som hadde gården Samuelshaugen i Alvdal, G.nr, 23 B.nr.27.

Da kan denne Mari Samuelsdatter avskrives med sikkerhet i denne saken!

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 16. juli 2023 kl. 17.20

Hei.
Denne Marit Samuelsdatter er som dere har påpekt, kommet fra Trysil til Verdal. Dette ifølge kirkeboka fro Vuku. Hun fikk en sønn utenfor ekteskap i Trysil, nemlig Ola født 1814 på Flermoen i Trysil, og døpt 20.3.1814 i Trysil. Far var Ole Pedersen, tjenestedreng på Flermoen og uk. I Vuku fikk hun tjeneste hos Lars Andersen Storlangdal og ble gift med han 29.3.1822.
Hva alder til Marit angår har jeg bare det som sies om at hun er født 1791 i Sverige. Men her er det jo folk som har tilgang på det Svenske arkivet som har funnet mer.

Mvh. Geir Moen.

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 16. juli 2023 kl. 17.31

https://media.digitalarkivet.no/view/9178/34
Adressen til Marits barn i Trysil.

Svar

Gå tilbake til «Verdal»