Torjus Olavsson Langejordet

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj14911
Sted: OSLO

Torjus Olavsson Langejordet

Legg inn av gj14911 » 4. november 2015 kl. 11.08

Hva skjedde?
Etter hva jeg har blitt fortalt flytta min oldefar Torjus Torjussen Langejordet Øen sammen med sin tre år eldre bror Tollef på en flåte over Nordsjø fra Nes i Sauherad. De gikk i land i Skjelbredstrand ved Fjærkilen og i folketellingen for i Solum 1865 finner jeg han sammen med Tollef som 23 år «inderst» ugift tømmerhugger på «Aabjørnsrød Kilebygden og Mælum sogn».
Mora til Torjus, Mari Kristoffersdatter Hesthag, kom fra Nordre Hesthag og faren Torjus Olavsson Langejordet var fra Berge. Han kjøpte Langejordet i 1833 for 450 daler. Men noe gikk galt. Det er fortalt om jobbetid, spekulasjoner, krakk og konkurs. Uansett hva som skjedde blei Langejordet solgt videre allerede i 1836 for halve beløpet til svigerfaren Kristoffer Torsteinsson Hesthag. I Bygdebok for Sauherad står det at Torjus Olavsson «heldt sjøl att Langjordskåsin». Det er likevel tydelig at Kristoffer Torsteinsson eide hele eiendommen. I følge bygdeboka fikk i 1845 Olav eldste sønnen til Torjus kjøpt Langjordskåsin for 50 daler av Kristoffer Torsteinsson, men Torjus var fortsatt bruker til han døde i 1852. Olav var i 1845 bare 12 eller 13 år gammel. Denne historia blir ikke klarere av at Kristoffer Torsteinsson døde i 1843 (Eilef Sunde Geni – jeg finner ikke dødsdatoen til Kristoffer i kirkebøkene for Sauherad). Var salget av Langjordskåsin til Olav en del av dødsbooppgjøret etter Kristoffers død?

Jeg tenker at Torjus Olavsson Langejordet var i den situasjon at han ikke kunne eie noe og for Kristoffer Torsteinsson var kjøpet av Langejordet i 1836 en ordning som sikra dattera en leveveg. Er det noen som vet mer om Torjus Olavsson Langejordet og det jeg har blitt fortalt om jobbetid og konkurs? Videre: Hva skjedde med Tollef? Han er heller ikke lett å finne igjen.

Svar

Gå tilbake til «Sauherad»