Vet ikke om noen kan hjelpe ,men prøver å spørre her.
Har fått oversatt noen skjøter og blir ikke helt klok på det som er mellom 1773 og 1787. Legger her ved brukskontrakt 1773 og skjøte fra 1787 og 1793. Har noen få spørsmål om disse ,og håper noen kanskje kan svare på dem?!. Viser forøvrig til dette emnet https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=134289
Bersvend Hovelsen Hoff ,født ca 1728 ,var bruker av Søndre hov til 1773 og av Nordre 1773 til 1781. Hans eldste sønn Johannes født 1754 overtok Nordre Hoff i 1781 og yngste sønn Hovel født 1765 overtok Søndre Hov i 1787.
Bersvend fikk skjøte fra Johannes Olsen Hoff (Nordre Hov) i 1773 på 3/4 del av Nordre Hoff. (datert 27-10-1773)
I 1773 var det også brukskontrakt mellom Bersvend Hovelsen og Ansten Tollefsen Kvisgaard i Snertingdal (datert 28-10-1773 og gjelder Søndre Hov). Brukskontrakten sier følgende
Jeg Undertegnede Ansteen Thollevsen Quisgaard av Birie Præsteg: tilstaaer herved, at ligesom Bersvend Hovelsen Hov av Ditto Præste-gield paa min Hustrue Anne Johansdatters Vegne som hendes Odel har indløst gaarden Hof og der-for udlagt den stipulerede Løsnings Summa 4..., Saa er det jeg i Betragtning derav herved tilsiger er-meldte Bersvend Hovelsen det han for sin troligheds Beopagt, som Formynder for bemeldte min Hustrue i hendes umyndige Stand for sin og hustrues fælles Lives Tiid, tilsiger dem rolig Besiddelse av for-ommeldte Gaard Hof imod at de til mig aarlig be-taler 10 Rrdlr Avgifft som til hvert Aars 14de April erlægges; men skeer det at en av dem ved Døden avgaaer eller med Tiiden finder det tienlig Gaarden til mig at overlevere da skal jeg eller Arvinger ey allene være forbunden til forbenævnte Bersvend Hovelsen og Hustrue at tilbage betale den av dem, som formeldte udlagde Løsnings Summa, men endog saadant Føde-raad som taalelig kand magtes og da ved nærmere der-om oprættede Contract skal vorde bestæmt, hvilket herved tilstaaes under min Haand og Signet i Overværelse av de 2de undertegnede vitterlighedsmænd paa Svennes Tingstue. den 28de October 1773. Ansteen Tollevhsen Qvisgaard (LS). Til vit-terlig, Lars Olsen Faareng. Jens Christensen Tofsrud. Forestaaende Contract vedtager jeg Bersvend Hovelsen til effterlevelse i alle sine Ord og Clausuler, hvorfor samme med min Haand og Segl bekræftes. Actum ut supra Bersvend Hovelsen Hoff. (LS). Som overværende vit-terligheds Mænd underskr: Lars Olsen Faareng. Jens Christensen Tofsrud. –
Så i 1787 ble skjøte overlatt til Bersvend sin sønn Haavel Bersvendsen Hov fra Anstein Tollefsen Snartum ,men ikke odelsskjøte. Det var Anstein`s sønn Tollef Ansteinsen Snertum ,født 1781 ,som hadde odelen på Søndre Hov i 1787.
Jeg Underteignede Ansteen Tollevsen Snartum af Biri Præstegiæld, gift med Anne Johannesdatter som er Elste berettiget til Gaarden How i bemelte Præstegiæld, giør hermed vitterligt; at da jeg ved Contract Dateret og Tinglyst 28de October 1773, havde overladt paa brug imod aarlig afgift bemelte Gaard Hov til Bersvend Haavelsen paa hans og Konens Livs Tiid, med den Clausul at om en af dem saa skulde ved Døden afgaae eller finde tienlig Gaarden til mig igien at overlevere, er jeg nu saaledes med bemelte Bersvend Haavelsen bleven forenet, at han igien har overleveret mig bemelte Gaard, mod at erholde den Stipulerede Løsnings Summa tilbage, og derefter atter er kommen i forening med bemelte Bersvend Haavelsens Søn Haavel Bersvendsen om Gaardens Kiøb, saa er det jeg herved haver solgt, skiødet og afhændet, ligesom jeg ved dette mit aabne Brev aldeles fra mig og mine Arvinger, sælger skiøder og afhænder til bemelte Haavel Bersvendsen og hans Arvinger Gaarden Houg af Matricul No 6 skyldende 2 Huder 1½ Skind, for den om forenede Kiøbe Sum 1200 rd hvoraf hand betaler til sin Fader Bersvend Haavelsen ved Gaardbrugets opladelse til ham 600 rd og til mig same Tiid 600 rd, som udgiør Kiøbe Summen Et Tusinde og 2 Hundrede rdr, og da Kiøberen saaledes som meldt skal giøre reede og Rigtighed for Kiøbe Summen, er det at bemelte Gaard Hov med sin Skyld og No som meldt samt dens til og underliggende Herligheder af hvad navn nævnes kand efterdags skal følge og tilhøre Hovel Bersvendsen og hans Arvinger til bestandig Odel Arv og Eiendom, upaaAnket og upaatalt af mig og mine Arvinger, giørende sig samme for ovenmeldte Kiøbe Summa 1200 rd imod udlagde Brev Penge 9 rd 1 ort 8 sk, saa rigtig og gavnlig som han best veed vil og kand, allene at hand svarer det Føede Raad til sine Forældere som ,Contracter af Dags Dato indeholder, paa saadan maade er jeg Kiøberens Hiemmelsmand efter Loven, det til stadfæstelse under min Haand og Segl i tvende Mænds overværelse paa Paradis Tingstue den 19de Sept. 1787. – Ansten Tollevsen Snartum med vedholden pen.
Til Vitterlighed Tollev Segaard , Dafin Oudenstad.
Odelsskjøte til Hovel Bersvendsen i 1793
Skiøde. Underskrevne Ansteen Tollevsøn Snartum af Birie Præstegield giør herved Vitterligt, at min ælste Søn Tollev Ansteensøn, som er Odels og Løsningsberettiget til Gaarden Hov i Snertingsdalen, har ladet udsige Opsidderen paa bemelte Gaard Hov Hovel Bersvensøn, at fravige denne hans Odels Gaard ,og ieg nu paa bemelte min Søns Vegne med Hovel Bersvensøn er kommet saaledes i Foreening, at han for Odels Retten har betalt 300 rdr skriver 300 rdr og som Hovel Bersvensøn forhen efter Skiøde dateret 19de og tingl. 20de September 1787, har betalt Kiøbesummen 1200 rdr der tilsammenlagt bliver den Summa 1500 rdr som han alt har betalt. Saa er det ieg herved i Kraft af dette mit odels Skiøde og Aabene Brev pa bemelte min Søn Tollev Ansteensøns vægne sælger skiøder og afhænder til Hovel Bersvensøn, hans Hustrue og Arvinger bemelte Gaard Hov, No 6, skyldende 2 Huuder 1 ½ Skind med Bøxel og Herlighed i Snertingsdahlen og Birie Præstegield beliggende, og da Kiøbe og Odels Summen som melt rigtig er betalt, skal Gaarden Hov af No og Skyld som forbemelt med alle dens til og underliggende Herligheder af hvad Navn nævnes kan intet i nogen maade undtages, efter dags følge og tilhøre bemelte Hovel Bersvensøn hans Hustrue og Arvinger til bestandig Odel Arv og Eiendom af mig og mine Arvinger upaaanket i alle maader. Skulle ellers mod Formodning nogen Odelsmand indfinde sig for at indløse Godset, saa betales ikke alleene forestaaende Odels og Kiøbesumma, men endog for det Føederaad, han til Bersven Hovelsen Hov er svaret til denne Tiid som er 6 Aar med 50 rdr Aarlig og ligesaa fremdeeles for hvert Aar saavelsom de paa bemelte Gaard Hov i hans Brugs Tiid anvendte forbedringer, med 200 rdr der til denne Tiid er 6 Aar samt for de viidere giørende bekostninger efter denne Tiid efter lovlig Taxt. Saaledes er ieg da i alle Tilfælde bemelte Hovel Bersvensøn tryge Hiemmelsmand efter Loven hvor hos attesteres at intet skriftelig herom forhen er oprettet som ellers paa stemplet Papiir burde skrives til Bekreftelse under min Haand og Segl i overværelse af 2de VitterlighedsVidners underskrift fra. Svennes den 14de Juni[?] 1793. Ansten Snartum. Til Vitterlighed A. Børgen. H. O.Søn.
Så var det det jeg lurer på her....
1 Slik jeg leser disse tre ,så sier kontrakten fra 1773 at Bersvend fikk lov til å bo og bruke
(Søndre) Hov mot å betale 10 rd i året? ,og at det var Anstein Tollefsen som egentlig hadde odel på garden via sin koneen.....stemmer det?
2 Er det mulig at selv om Bersvend hadde fått skjøte på Nordre Hoff i 1773 at han også brukte
Søndre Hov til 1787? (Hans eldste sønn fikk skjøte på Nordre Hoff i 1781). Kort og
godt....hvem brukte egentlig Søndre garden 1773-1787?
3 Ifølge skjøtet fra 1787 hadde da Bersvend levert tilbake delen sin av Søndre Hov til Anstein
Tollefsen ,men spørsmålet mitt er fra det siste skjøtet.....der står det
"har ladet udsige Opsidderen paa bemelte Gaard Hov Hovel Bersvensøn, at fravige denne hans
Odels Gaard"
hva mener de egentlig med det?
De har sagt opp oppsitteren/forpakteren ,det skjønner jeg!. Men utfra dette ser det jo ut som Hovel Bersvendsen er den oppsitteren??
stemmer det virkelig ,eller er dette bare en krøkkete måte å skrive at de har sagt opp oppsitteren/forpakteren på Hov til fordel for odelen til Hovel Bersvendsen.
Var Hovel oppsitter med skjøte på Hov før han fikk odelsskjøte i 1793?? (han var jo født i 1765 så han kan umulig ha vært oppsitter hele tiden....)
Om Hovel ikke var oppsitteren....er det da noen mulighet for å finne navnet til oppsitteren/oppsitterne??
Ble litt langt dette her

mvh Erik