Familien Bauge? rundt 1900

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj23536
Sted: ULSET

Familien Bauge? rundt 1900

Legg inn av gj23536 » 27. mai 2015 kl. 21.46

Tror dette er familiebilde til min oldemor Martha Arholm f. Bauge 1888, er det noen som kan bekrefte dette? har flere bilder som jeg fant i et album som tilhørte henne, gjerne mange flere slektninger mm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj23536 den 29. mai 2015 kl. 9.30, redigert 1 gang totalt.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Familien Bauge? rundt 1900

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 28. mai 2015 kl. 22.21

Beklager, men du kan da ikke poste slike bilder her?!?
Det er 22MB stort og over 40Megapixel. Et bilde på 0,2MB hadde gjort akkurat samme nytten - og vel så det.
Som dette lille eksempelet...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj23536
Sted: ULSET

Legg inn av gj23536 » 29. mai 2015 kl. 9.32

Hei,
Beklager hvis det var for stort, tenkte ikke over det når jeg la det ut. Men takk for hjelpen, slettet det jeg hadde og lastet opp det du hadde laget i mindre størrelse.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 29. mai 2015 kl. 9.54

Problemet var formatet du brukte. Om du selv scannet dette inn så må du endre på scanneroppsettet. Bildet var i et format som ikke lagrer gråtoner, men kun piksler som er helt svarte eller helt hvite. Og det er brukt en metode som heter error diffusion. Dette er i utgangspunktet beregnet på å printes ut med 1 piksel pr printer-prikk.
Dette gjør at bildet ikke kan skaleres opp/ned uten at det oppstår stygge moire-mønster, som det heter.
Når dette blir lagret i et fullfarge-format som jpg, med 24 bits pr piksel (i motsetning til 1 bbp), og som komprimerer bildet ved å jevne ut "gråtoner", så ender man opp med et kjempestort bilde som inneholder masse rare mønstere, og som samtidig ikke kan konverteres direkte tilbake til sitt 1bbp opphav fordi jpg har "ødelagt" det ved å prøve å komprimere det.

Når du scanner foto så må du ikke bruke svart/hvitt (som ofte betyr 1bbp).
Bruk enten gråtoner eller fulle farger.
Om du skal scanne store mengder trykte dokumenter/tekst så kan du bruke svart/hvitt (1 bbp), men da må de ikke lagres i jpg, men f.eks. TIFF (komprimert)

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»