Gustav Renholt Pedersen Lundquist, f 17.08.1857 i Lycksele

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
16077
Sted: Sverige

Gustav Renholt Pedersen Lundquist, f 17.08.1857 i Lycksele

Legg inn av 16077 » 2. mai 2015 kl. 12.02

Hei.

Jeg leter etter info om Gustavs kone Elen Johanna Hansdtr, f 1862 i Sverige, og om deres liv etter at de kom til Røyrvik i Grong.

Her er de i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7490002522

Og her er Gustav enkemann i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6881003089

Hvor kan jeg finne mer info om dem? Ser at kikebøkene for Røyrvik stopper i 1879......

Takknemlig for hjelp :-)

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Re: Gustav Renholt Pedersen Lundquist, f 17.08.1857 i Lyckse

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 2. mai 2015 kl. 13.11

Familien og slekten er beskrevet i Røyrvik gårds- og grendehistorie B I s 130.

De første av Lundquist-familien som kom til Røyrvik og Gudefjellet var brødrene Gustav Reinholdt og Per Anton Lundquist. De kom fra Lycksele i Sverige i 1884.
De hadde med seg sin far som var blind, moren var død. Han døde 20. oktober 1906, 75 årgammel. Per Anton ble ikke lenge på Gudefjellet, han utvandret til Amerika.
Om Gustavs første kone Elen Johanna Hansdtr kan opplyses at hun var barnebarn til de første som rydda gård i Grøndalen i 1820. Elen Johannas bestemor i Grøndalen som også hette Elen var søster til Sara i Småvatna og halvsøster til Susanna i Østre Namsvatn og Malena i Stallvika. Alle disse fire søstrene var nyryddingskoner på de gårdene de kom til og ble stammødre til mange Røyrvikinger. Deres barndomshein var Sandvika i Lierne.

Både Gustav Reinholdt ig hans far var flinke tjærebrennere, og det var det de hadde livnært seg på mens de bodde i Sverige. Gustav Reinholdt var også tønnemaker et håndverk det var god bruk for på den tiden.

Eleb Johanna Hansdtr f 8. august 1862 f 22. mars 1904. Foreldrene hennes var Hans Aronosson og Mæræth Johnsdtr Frostviken. Faren Hans Aronsson(Arntsen) var født 1821 i Lierne og moren Mæræth Jonsdtr var født i Frostviken i Sverige.

Det står en god del om anene i Lierne bygdebok også. Det er vel 8 sider med etterslekt i Røyrvik bygdebok.

Det står videre at Gårdsdrift har vært viktigste næringsvei på bruket. Den første tiden var jakt, fangst og fiske viktige attånæring. Gustav Reinholdt var en meget dyktig tjærebrenner og tømmermaker, noe som på den tiden ga en god fortjeneste. Det fortelles at han var helt nede til Snåsa og brente tjære. Råstoffet var gamle fururøtter, såkalt furugadd, og han var avhengig av furuskog.

Gustav og Elen hadde 5 barn, i sitt andre ekteskap med Dorothea Olsdtr Nyvikmo hadde Gustav 5 barn til. Alle barna i første ekteskap hadde barn.

16077
Sted: Sverige

Legg inn av 16077 » 2. mai 2015 kl. 14.05

Tusen, tusen takk!

Dette var kjempegod info å få. Jeg trodde Elen Johanne var født i Sverige og fant ingen hint om hvor i Sverige, så det virket håpløst siden jeg heller ikke kunne finne noe om henne på nettet.

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 2. mai 2015 kl. 14.19

Jeg har en god del om hennes aner, Hvis du vil kan jeg sende det til deg. I så fall send meg en email til [email protected]

Jeg er fjernt i slekt med henne. Hvordan er ditt slektsforhold til henne?

Anne

Svar

Gå tilbake til «Grong»