Sør Trøndelag Åfjord 1844 Jakob Johansen
Moderator: MOD_tydehjelp
- Trond Gangnes
- Sted: LILLEHAMMER
Sør Trøndelag Åfjord 1844 Jakob Johansen
Jeg har litt problemer med hva som står om foreldre, litt stedsmessig på fadderne og forklaring om hvordan moren hadde havnet i 'uløkka'
Synes som den påståtte barnefaderen er fengslet og satt på Lysøen, og at det er hennes 2.leiemål, eller er det farens?
Hva er barnefarens yrke.
sidelenke:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40
mvh
Trond Gangnes
Synes som den påståtte barnefaderen er fengslet og satt på Lysøen, og at det er hennes 2.leiemål, eller er det farens?
Hva er barnefarens yrke.
sidelenke:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40
mvh
Trond Gangnes
-
- Sted: Øksendal
Re: Sør Trøndelag Åfjord 1844 Jakob Johansen
Om foreldra:
Ungkarl (saavidt vides) Johan Andersen (hvorfra vides ikke) der i Aaret 1842-1843 sad arresteret paa Valsøen for Tyverie og Pige Dorthea Kristoffersdatter Lysøen. Faderen skal p.t. være paa Østlandet. Moderen opholder sig hos sin Stedfader paa en Plads under Lysøen.
Fadrane:
Jakob Andersen og Anders Jakobsen Tranøen, Johan Hansen Brevig, Doreth Ellertidatter[?] Boldfjordnæs, Karen Gunnersdatter Valsøen, Birgitte Andersdatter Lysøen.
Merknaden heilt til høgre:
Opgaven skeet af Barnemoderen, hvis 2det Leiermaal dette er (see No. 7 pr 1841). Om Faderens Færd vides ingen nøiere Beskeed.
Mvh. Knut.
Ungkarl (saavidt vides) Johan Andersen (hvorfra vides ikke) der i Aaret 1842-1843 sad arresteret paa Valsøen for Tyverie og Pige Dorthea Kristoffersdatter Lysøen. Faderen skal p.t. være paa Østlandet. Moderen opholder sig hos sin Stedfader paa en Plads under Lysøen.
Fadrane:
Jakob Andersen og Anders Jakobsen Tranøen, Johan Hansen Brevig, Doreth Ellertidatter[?] Boldfjordnæs, Karen Gunnersdatter Valsøen, Birgitte Andersdatter Lysøen.
Merknaden heilt til høgre:
Opgaven skeet af Barnemoderen, hvis 2det Leiermaal dette er (see No. 7 pr 1841). Om Faderens Færd vides ingen nøiere Beskeed.
Mvh. Knut.
- Paul Johan Hals
Enig med Knut.
4. fadders patronym leser jeg som Ellertsdatter. (Samme 's' som i 2. fadders patronym).
Mvh Paul
4. fadders patronym leser jeg som Ellertsdatter. (Samme 's' som i 2. fadders patronym).
Mvh Paul
- Trond Gangnes
- Sted: LILLEHAMMER
Hjertelig takk til dere begge.
Nå er det en som blir glad
Jeg kom til noe av det samme, men bommet nok litt.
Igjen tusen takk for et fantastisk raskt svar
Nå er det en som blir glad

Jeg kom til noe av det samme, men bommet nok litt.
Igjen tusen takk for et fantastisk raskt svar

Hei
Det var jeg som ba Trond Gangnes om å poste denne forespørselen. Jeg har nå fått meg egen bruker på disnorge.no og fortsetter.
Jeg er i tvil om faren for tiden var på Østlandet eller på Ørlandet.
Så vidt jeg kan se er det kun en konsonant foran landet og lurer jeg på om et kan være mest riktig med Ørlandet i stedet for Østlandet?
I følge mine tidligere opplysninger er fødselsdato 29.09.1843, men jeg er lite bevandret i tyding av datoskriving fra denne tiden. At datoen er fra september 1843 er nok riktig, men er i tvil angående dag (29?). Mulig andre kan dekode denne?
Johannes Jakobsen (bror til min farfar Edvard Meier Jakobsen) forsket på forfedre til Jakobsen-slekten i Lysøysundet, og det ryktes at han sluttet når han fant ut at det var en tater.
Om det er Jakob Johansen han mente da er usikkert, men jeg synes nå det er interessant uansett hva han var.
Takker uansett for bidrag her.
med vennlig hilsen
Torstein Jakobsen
Lillehammer (utflyttet Lysøysunder fra Bjugn)
Det var jeg som ba Trond Gangnes om å poste denne forespørselen. Jeg har nå fått meg egen bruker på disnorge.no og fortsetter.
Så vidt jeg kan se er det kun en konsonant foran landet og lurer jeg på om et kan være mest riktig med Ørlandet i stedet for Østlandet?
I følge mine tidligere opplysninger er fødselsdato 29.09.1843, men jeg er lite bevandret i tyding av datoskriving fra denne tiden. At datoen er fra september 1843 er nok riktig, men er i tvil angående dag (29?). Mulig andre kan dekode denne?
Johannes Jakobsen (bror til min farfar Edvard Meier Jakobsen) forsket på forfedre til Jakobsen-slekten i Lysøysundet, og det ryktes at han sluttet når han fant ut at det var en tater.
Om det er Jakob Johansen han mente da er usikkert, men jeg synes nå det er interessant uansett hva han var.
Takker uansett for bidrag her.
med vennlig hilsen
Torstein Jakobsen
Lillehammer (utflyttet Lysøysunder fra Bjugn)
-
Torstein skrev:
Du har heilt rett, det står Ørlandet!
Mvh. Knut.
-
Torstein skrev:I følge mine tidligere opplysninger er fødselsdato 29.09.1843, men jeg er lite bevandret i tyding av datoskriving fra denne tiden. At datoen er fra september 1843 er nok riktig, men er i tvil angående dag (29?). Mulig andre kan dekode denne?
Om det er fødselsdatoen til Jakob Johansson du meiner, så står det 1ste Septbr 1843 i kyrkjeboka.
Mvh. Knut.
Hei
En sønn til Jakob Johansen er Pet(t)er Andreas Jakobsen (min oldefar) født i 09.01.1874. Ofte gjentas tidligere navn hos etterkommere og jeg lurer derfor på om far til Jakob Johansen kan være Johan Andreassen (evt. Andreasen) i stedet for Johan Andersen? Dere som er gode til å tyde kirkebøker kan kanskje se en gang til på Jakob Johansens oppgitte fars navn?
Men hvis vi finner at navnet er Johan Andersen og at han kanskje har tilhørighet til Ørlandet, har jeg funnet en Johan Andersen fra Grande på Ørlandet (Ørelandet) som er født i 1800.
Kilde Digitalarkivet folketellingen 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8437001202
Hans far igjen er Anders Arntsen som var 26 år i 1801.
Hans mor er Kristiane Jonsdatter som var 31 år i 1801.
Mulig jeg er på ville veier her, men umulig er det vel ikke..
En sønn til Jakob Johansen er Pet(t)er Andreas Jakobsen (min oldefar) født i 09.01.1874. Ofte gjentas tidligere navn hos etterkommere og jeg lurer derfor på om far til Jakob Johansen kan være Johan Andreassen (evt. Andreasen) i stedet for Johan Andersen? Dere som er gode til å tyde kirkebøker kan kanskje se en gang til på Jakob Johansens oppgitte fars navn?
Men hvis vi finner at navnet er Johan Andersen og at han kanskje har tilhørighet til Ørlandet, har jeg funnet en Johan Andersen fra Grande på Ørlandet (Ørelandet) som er født i 1800.
Kilde Digitalarkivet folketellingen 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8437001202
Hans far igjen er Anders Arntsen som var 26 år i 1801.
Hans mor er Kristiane Jonsdatter som var 31 år i 1801.
Mulig jeg er på ville veier her, men umulig er det vel ikke..
Mvh
Torstein Jakobsen
Lillehammer
Torstein Jakobsen
Lillehammer