Axel Grundvik och Hans Larsen i Röyken

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj14498
Sted: Hellas

Axel Grundvik och Hans Larsen i Röyken

Legg inn av gj14498 » 17. februar 2015 kl. 22.50

I en svensk bok som jag har förekommer dessa två namn som köpare av en dansk galeas som var byggd 1893 med namnet Harkon. Hon fick sedan heta Marie och det var med det namnet hon den 1 juli 1916 såldes till Norge. Jag skulle behöva veta lite mer om dessa två personer. En av dem var troligen befälhavare. I Norge fick fartyget namnet Marie Mathilde.

1920 finns hon i Haugesund hos Tryggve Velde och Olof Kristiansen som den 9 september sålde henne till Sverige. Dessa två personer är av lika stort intresse. Vilken är nämnd som skipper?

Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Axel Grundvik och Hans Larsen i Röyken

Legg inn av Kjell Halvorsen » 17. februar 2015 kl. 23.52

Axel Hagbart Hansen fra Grundvik ble gift i Røyken med Mathilde Hansen fra Høibraaten, Røyken den 18 august 1911, par nr 18 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173

Mathilde døde 12 mai 1963 og Axel døde 1 januar 1967. De er gravlagt på Røyken kirkegård og det er også Axels foreldre Julius - f. 4 apr 1852, død 17 jan 1903 - og Charlotte Grundvik - f. 1 juli 1860, død 11 februar 1936.

Kjell H.

Tove Dahl Johansen
Sted: OSLO

Legg inn av Tove Dahl Johansen » 18. februar 2015 kl. 0.24

Trygve Velde på folketellingen 1910 for Haugesund

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6618010579

Tove DJ

gj08391
Sted: GRINDER

Legg inn av gj08391 » 18. februar 2015 kl. 7.19

Knut Torbjørnsen Velde, nordlandsskipper, Haugesund, død 4 juni 1914, gift med Olene Amalie Jacobsen, Lista. Fire barn: a. Trygve Velde, skipsfører, Haugesund, f. 1880, død 1949, gift med Anna Frantsen, Aarebrodt, f. 1879. To barn som begge er gifte.
b. Jakob Velde, skipsfører, Haugesund, f. 1883, død 1931, gift med 1. Kristine, 2 Betty (engelsk).
c. Amanda, g.m. Jens Munchirken, skipsfører, Kristiansand. Fire barn.
d. Sofie Velde, tvilling, butikkdame i Haugesund.

Fra bok Sukka-ætta: Olav i Sukka i Suldal og hans etterslekt.

Her er han i 1885-tellinga.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3293005490

Trygves dåp her nr 7.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

gj14498

Legg inn av gj14498 » 18. februar 2015 kl. 13.17

Tack Kjell, Tove och Oddgeir!

Jag kommer att gå igenom uppgifterna i kväll och då återkomma med eventuella följdfrågor.
Hej så länge.
Ingemar

gj14498

Legg inn av gj14498 » 18. februar 2015 kl. 18.15

Tack för dessa uppgifter. Första ägandet av fartyget var alltså i Röyken. Det kan vara svårt att få fram vilken Hans Larsen som var delägare där. Jag trodde först att det kunde vara Axel Grundviks (f. Hansen) far men i födelseboken står inte någon som passar såvitt jag kan se.

Andra ägandet var i Haugesund och där är Olof Christiansen det svåra namnet. Både han och Velde skulle vara från Haugesund förstår jag av boken. Det står dessutom ett ortsnamn nämnt och det står Nesnes. Båten låg där när den 1920 såldes till svenskar. Jag hittar ingen sådan plats på Google maps. Nesvik ligger inte alltför långt ifrån och dessutom vid kusten. Båten användes inom sillnäringen när den såldes. Har någon ett förslag till vad Nesnes kan vara för ort.

Vänligen
Ingemar

gj08391
Sted: GRINDER

Legg inn av gj08391 » 18. februar 2015 kl. 18.30

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. februar 2015 kl. 19.24

Nesnes er ganske sikkert en uttalemåte for Nærsnes. Hvis du zoomer inn i kartet jeg ga deg link til i den andre tråden din om dette emnet vil du kunne se Grundvikveien på andre siden av Nærsnesbukta https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=132141

Axel Grundvik var bosatt langs denne veien, omtrent på høyde med Morbergholmen.

Kjell H.

gj14498

Legg inn av gj14498 » 18. februar 2015 kl. 22.07

Kjell!
Jag tar det lättaste först. Det låter ju vettigt att det är en förväxling av ett mycket närliggande namn, Naersnes. Jag skall beskriva ägandeförhållandena i Norge.

Den 1 juli såldes fartyget från Danmark till två norrmän, Axel Grundvik och Hans Larsen. De sålde senare fartyget vidare till Trygve Velde och Olof Christiansen som uppges vara ägare den 12 augusti 1920 då det säljs till svenskar.

De två första ägarna var bosatta i Röyken Herred och Grundvik på en plats kallad Naersnes (enligt Klell). Vi vet inte exakt när de andra norska ägarparet köpte. Trygve Velde var bosatt i Haugesund och till Naersnes är det lång väg. Om fartyget var sysselsatt i sillnäringen som det står i boken så verkar det för mig mer troligt att skutan jobbade i området kring Haugesund. ”Marie Mathilde var nu sillfartyg och låg den 12 augusti 1920 i Nesnes”. Detta är ordalydelsen från boken som är tryckt på 40-talet.

Men vi vet inte om det funnits någon anledning till att hon istället för området kring Haugesund låg i Naersnes när hon såldes. Jag håller inte för otroligt att det kan vara så men jag kan inte förstå varför mot bakgrunden av min beskrivning ovan.

Vänligen
Ingemar

gj14498

Legg inn av gj14498 » 18. februar 2015 kl. 22.25

Oddgeir!

Det verkar som det skulle kunna vara rätt person. Allting stämmer bra utom att det saknas något egentligt belägg för att det är rätt person. Om det är riktigt (mycket talar för det) så har ingen av den andra ägarduon någon anknytning till Naersnes.

Det hindrar naturligtvis inte att det kan ha funnits annan anledning till att skutan låg i Naersnes den 12 augusti 1920 när hon såldes till svenskar.

Jag får fundera på detta närmare och under tiden tar jag naturligtvis gärna emot synpunkter från dig och Kjell och Tove och andra.

Beträffande den första ägarduon så står det i boken som om båda var från Röyken. Hans Larsen är ju ett namn som kan vara svårt att lokalisera rätt person på så jag förstår om det inte kommit någon kommentar angående honom. (eller har jag missat det).

Nu är det sent så jag stänger för idag.
Vänligen
Ingemar

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 19. februar 2015 kl. 11.02

Fra 1890-åra og mange tiår framover foregikk det et betydelig sildefiske utenfor Sørlandet og Østlandet, fra Egersund til indre Oslofjord. Årene 1916 og 1917 var spesielt gode fangstår for vårsild i kystkommunene på begge sider av Oslofjorden, Røyken inkludert. Det er derfor ikke helt usannsynlig at galeasen hadde tilhold i Nærsnes på våren 1920. I tillegg vet en jo at det fantes 'sildebaroner' som kun sto som eiere av fartøyer, uten nødvendigvis å være aktivt tilstede ombord.

Da jeg søkte etter info om skiftende eierforhold til seilskuter i familiens eie i tida 1875-1915, var det mye nyttig å finne i arkivene til Drammen tingrett, Skipsregisteret, ' A22 - G Tinglysing - Gc Skipsregistert Bilagsdokumenter'
http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/ ... 0000000964

For om mulig å finne info om eierforhold, tror jeg en må ta utgangspunkt i hvor fartøyet var registrert, uavhengig av hvor eiere var bosatt. Du sier at fartøyet var registrert i Kristiania, og da er det mulig en må søke info fra et tilsvarende arkiv der. Min erfaring er at disse arkiv kan inneholde endel personopplysninger også.

Hans Larsen fra 'Røgen': ved folketelling Røyken 1910 er det egentlig ikke så mange kandidater. En Hans Larsen født 1859 var bosatt som fraktemann noen km sør for Nærsnes - medeier kanskje ?

Jeg er litt nyfiken på om du har noen tekniske data på galeasen som ble bygget i Køge i 1893. Hvor stor var den (lengde/dypgående/deplasement), var den skvær- eller gaffelrigget, hadde det blitt ettermontert motor for ekstra framdrift ?

Kjell H.

gj14498

Legg inn av gj14498 » 19. februar 2015 kl. 12.58

Kjell!
Jag tycker det låter väldigt bra detta. Då fanns det en anledning till att galeasen låg i Naernes.
Jag skall ge dig uppgifter om fartyget ikväll. Trädgårdsarbete just nu. Hej så länge.

Vänligen
Ingemar

gj14498

Legg inn av gj14498 » 19. februar 2015 kl. 19.54

Jag skickar här texten om Galeasen Gundel. Den är inte färdig. Det är flera detaljer som skall justeras men det går att få en uppfattning om hennes liv, inklusive livet i Norge. Norge skall finputsas ytterligare. Skall försöka att även skicka ett foto, men jag tar det separat.

Vänligen
Ingemar

Gundel Registreringsnummer 6352
Galeasen Gundel byggdes i Danmark 1893 med namnet Harkon. Hon byggdes på Johan Viktor Louis Flindts varv som han hade i innerhamnen i Köge mellan åren 1872 och 1896. Därefter blev han hamnkapten i Köge hamn. Harkons första mätbevis är daterat den 7 november 1893. Av detta framgår att skrovet var byggt av ek med plattgattad akter och medelfylligt förskepp. Dimensionerna är upptagna till 63 fots längd, 16,2 fots bredd och 7,1 fots djup. Dräktigheten uppges vara 51,4 ton. Ommätning från 40,51 till 39.81 nrt gjordes dagen efter på grund av inrättandet av ett signalrum. Av bilbrevet den 8 november 1893 framgår att galeasen var byggd för Peter Fredrik Jensen i Köge. Fartygets första befälhavare var Jens Fredrik Sörensen i Köge. Certifikat utfärdades den 14 november.
I 1895 års skibsliste står Lars Peter Christensen i Köge som ägare och befälhavare. Mättalen uppges vara 51 brt, 44 nrt och 7,3 djup. Harkon såldes 1900 eller 1901 till Anders Börje Christensen i Roskilde. Två år senare, 1903, såldes hon till Jens Peter Teilman Larsen i Thisted. Hon fick då namnet Marie och Thisted blev hennes hemort. Larsen var även befälhavare på fartyget. Det finns uppgifter som säger att det skulle funnits två andra delägare, herrar P och U Taabel. Hon blev kvar i Thisted till 1916.
Då såldes hon den 1 juli till två norrmän som gav henne Kristiania som hemort och det nya namnet Marie Mathilde. De norska ägarnas namn var Axel Hagbart Grundvik (f. Hansen) och Hans Larsen i Röyken Herred vid Oslofjorden. Den förste av dem med bostadsort Naersnes. Den 12 augusti 1920 har fartyget Haugesund som hemort. Ägare är Trygve Olai Velde och Olof Kristiansen i Haugesund. Enligt Svenska seglare så använde ägarna Marie Mathilde inom sillfarten. Hon låg samma datum i Naersnes när hon såldes till köpare från Nordvik på Tjörn för 18.000 norska kronor. Köparna var bröderna Janne Emil Rutgersson och Rudolf Ludvig Rutgersson. Den senare var huvudredare.
Den 7 september samma år sålde de fartyget, som namnändrats till Gundel, till ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare och Anders Wilhelm Simonsson som huvudredare. Den andre delägaren var brodern Ivar Kornelius Simonsson som var fartygets befälhavare. Den 1 maj 1922 anmäldes att hjälpmotor på 16 hk installerats samma år. I 1923 års skeppslista framgår fartygets mättal och dimensioner med 49,04 brt, 46,57 brt under däck, 38,71 nrt, 19,65 längd, 5,38 bredd och 2,21 djup. Av senare källor framgår att Gundels lastförmåga var 90 tdw. Wilhelm var född i Skärhamn den 30 december 1896. Han var ogift och bodde i föräldrahemmet på Hamngatan 7. Ivar var född den 13 januari 1892 och gift med Jakobina Konstantia Andersson som var född i Gullholmens församling den 2 juli 1894. De bodde på ………………. Brödernas föräldrar var Anders Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och Skärhamn 1863.
Gundel såldes den 8 juli 1926 inom Skärhamn till Karl Rikard Johansson, som var född den 1 februari 1884 och bodde på Storgatan 6. Han var ensam ägare och befälhavare och gift med Almida Charlotta Hollander som var född i Skärhamn den 22 oktober 1886. Karl Johanssons föräldrar var August Johansson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1854 och i Utäng 1848.
Han sålde fartyget i maj 1947 till lantbrukaren Carl Einar Andersson i Jönköping. Denne var troligen bulvan för balter som skulle använda Gundel till att segla till USA. Den 22 maj 1948 avgick hon från Göteborg till Amerika med flyktingar från Baltikum. Vid ankomsten till USA fanns den 25 lettländare, 2 svenskar, 1 litauer och 1 ryss ombord. Befälhavare var John/Janis Rosenberg. Man anlände till Provincetown på Cape Cod i Massachusetts och gick vidare till Plymouth Massachusetts. Frågan om asyl behandlades på högsta nivå med medverkan av senator John Kennedy.
Gundel såldes året därpå till Patrick T Jackson i Boothbay Harbour som installerade en 6-cyl maskin. Boothbay Harbour blev Gundels hemmahamn tills hon den 5 september 1961 anlände till Mystic Seaport. Jackson hade då överlåtit henne till Mystic Seaport Museum där hon en tid kom att tjänstgöra som förläggning.

gj14498

Legg inn av gj14498 » 19. februar 2015 kl. 20.04

Här kommer foton på Gundel.

Texten bill färgbilden
Galeasen Gundel för ankar i Boothbay Harbour, Maine. Hon hade Skärhamn som hemort fram till 1947 då hon såldes till lantbrukaren Carl Einar Andersson, Jönköping

Den lilla svartvita bilden är Gundel på Atlantresan nära den Amerikanska kusten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Røyken»