Lars P. Hansen/Maria Johannesdtr, bosatt Nordreisa/Skjervøy

Moderator: MOD_Troms

Svar
Arne Berg
Sted: RØYSE
Kontakt:

Lars P. Hansen/Maria Johannesdtr, bosatt Nordreisa/Skjervøy

Legg inn av Arne Berg » 4. januar 2005 kl. 1.50

Lars Paul Hansen (også nevnt som Lars Paulsen og Lars Paavel/Povel Hansen) er min tipp-tippoldefar. Lars var iflg FT 1865 for Skjervøy oppført som enkemann og bosatt på plassen Molla i Straumfjord/Oksfjord hos sin sønn Hans Paul Larsen og hans kone Eva Cathrine Olsdatter Hallen. Lars var iflg samme folketelling fra Nesna/Helgeland og født ca 1799 (evt 1790?). Han kom til Oksfjord/Straumfjord i daværende Skjervøy kommune (nå i Nordreisa kommune), og fikk med Maria Johannesdatter sønnen Hans Paul Larsen f. 3 okt 1823 (min tippoldefar). Hans Paul er oppført som delt norsk/kven, det tyder på at faren var norsk, og moren var av kvensk opphav.

Vet noen når Lars P Hansen kom til Nordreisa/Skjervøy og hvor/når han og Maria Johannesdatter ble født, og hvem deres foreldre var?
Lars står ikke oppført i FT 1875. Det kan tyde på at han døde mellom 1865 og 1875, men jeg har ikke lykkes å finne begravelsestidspunkt og -sted. Vet noen dette? :D

Mvh
Arne

gj01740
Sted: OSLO

Re: Lars P. Hansen/Maria Johannesdtr, bosatt Nordreisa/Skjer

Legg inn av gj01740 » 24. januar 2006 kl. 14.32

Hei,

Var tilfeldigvis innom Nordreisa og fattet interesse for denne etterlysningen. Jeg ser på dine slektssider at du har registrert dødsdato og begravelsesdato for Lars.

Iflg FS finner jeg at han er døpt 06 jun 1790 i Nesna, Nordland. Foreldre er Hans Pedersen og Rachel Dorthea Sørensdatter. Videre søk viser at Lars Paul har to søsken, hhv
Peder Johan, døpt 24 aug 1788
og Rachel Dorthea, døpt 30 sept 1792

I FT-1801 finner jeg Hans (60 år) og Rachel Dorthea (50 år), begge i 2. ekteskap på gården Strand Nedre i Nesna, sammen med datteren Rachel Dorthea.

Når det gjelder Lars Paul i FT-1801, har jeg funnet to interessante kandidater, hhv
Lars Hansen, fostersønn, 10 år på gården Forsmoen i Vefsn
og Lars Pauli Hansen, fostersønn 11 år på gården Alsvaag i Langenæs sokn i Øxnæss.

For den siste kandidaten er yrket til husfaderen oppgitt å være gjestgiver og jekteskipper samt jordbruker, og man kan jo spekulere i at Lars Paul som ungdom har vært mannskap på en jekt som har seilt nordover langs kysten og "hoppet av" i Skjervøy kommune.

Forøvrig fant jeg også Peder Johan som tjener på en annen gård i Nesna.

Mvh
Hilbert

PS! Lars Paul og Maria giftet seg i Skjervøy kirke 30 sept 1821 iflg IGI record i FS.

Arne Berg
Sted: RØYSE
Kontakt:

Re: Lars P. Hansen/Maria Johannesdtr, bosatt Nordreisa/Skjer

Legg inn av Arne Berg » 31. januar 2006 kl. 22.58

Tusen takk for hjelpen Hilbert!
Både jeg og andre har lett i kirkebøker og andre kilder etter Lars P. Hansen, kanskje er dette den rette løsningen...?
Er for tiden i utlandet, men vil ta tak i dette når jeg kommer hjem til Norge.

Mvh
Arne

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»