Takk for alle inspill. For å unngå dobbeltarbeid - her er lenke også til Røyken-siden (hvor Maren bodde fra 1860 tallet til hun døde). Jeg startet søk her og i Sigdal (lenke nevnt i tidl. melding, gjengitt også her):
Røyken:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=131035
Sigdal:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=131036
Jeg ser frem til å få vite mer om Adam Jalles Rønneberg og familien fra Ålesund. Det er jo utrolige historier som kommer frem! De setter jo ikke Maren i spesielt godt lys -- men interessant å få innsikt i historien!
Maren gifter seg på nytt mai 1849 i Eggedal. Adam Jalles dør et halvt år senere, nov. 1848. Således må de ha vært skilt før Maren gifter seg i Eggedal. I utgangspunktet trodde jeg Adam Jalles døde før Maren giftet seg på nytt, så jeg ble litt overrrasket da jeg oppdaget det motsatte.
Adam Jalles og Maren Benediktes eldste barn, Halfdan Waldemar (oppkalt etter noen på Jalles siden?), f. 31.05.1842, bor i 1865 hos sine besteforeldre Sternberg i Christiania, oppført som snekkersvend. Mon tro om han hadde kontakt med sin familie på farssiden?
Ved nærmere ettersyn ser jeg at Halfdan Waldemar er født født kun 3 dager før ekteskapsinngåelse mellom Maren og Adam. Man kan da sies å være en relativt høygravid brud
Det såes tvil om Adam og Marens andre barn, Ulrikke Antonette, f. 17.02.1846, er Adams datter, kanskje heller datter av Jacob Strøm, Ole Strøms nevø. For de med kjennskap til lokalhistorie, stemmer dette?
Litt uklart for meg hvor lenge (og når) Ulrikke Fredrikke (heretter kalt Ulla) bor hos bestemor Ulrikke Antonette f. Jalles Strøm på Brunholmen. Ulla står registrert der i 1865, og hennes "kusine" (om Adam Jalles er far til Ulla), Antoinette Ulrikke Berg (f. 1850), som har skrevet artikkelen "
Familien Strøm på Brunholmen", sier Ulla forlot stedet etter deres farmors død (dvs 1875). Maren og datter Ulla får jo passsene sin påskrevet til de grader! Interessant at slike notater, inkludert kommentarer, er bevart for ettertiden.
Samtidig skriver atikkelforfatteren at hun vokser opp på Brunholmen (fra hun var 10 år gammel, dvs fra 1860) sammen med to andre adoptivbarn, hhv. Olivia og Gerhard Strøm (barn av Ole Strøms nevø og arving). Hun nevner ikke Ulla når hun forteller hvem hun voker opp med. Hun nevner imidlertid at Ulla gjør hennes "tilværelse på Brunholmen i mine siste 5 år nokså sure". I det Antoinette Ulrikke (artikkelforfatteren) gifter seg i 1870 (m/ Nils Greger Jørde Berg), antar jeg hun selv bodde på Brunholmen ca. 1860-1870. Ulla bodde der kanskje fra 1865-1875? I 1875 finner jeg Ulla (Ulricha Antonette Jalles) bosatt i Kristiansund (tilreisende, hos H.M. Sunne og hans hustru Necoline Wivikke) med "lærerinde i Musik" som yrke (lenker finnes under Sigdal sidene).
Et av spørsmålene som dukker opp er hvor Ulla (datter av Adam og Maren Jalles, formelt, i praksis kanskje Jacob Strøm sin datter?) bodde før hun kom til Brunholmen? Hennes mor Maren giftet seg på nytt i Eggedal (mai 1849, Ulla var da ca. 3 år), hvor Maren og lensmann Bøhmer bodde i over 10 år (frem til 1861) og fikk 6 barn. I 1861 reiser Maren (og lenmann Bøhmer?) til Chicago hvor hun føder en sønn (Jahn Bøhmer). Jeg vet ikke hvor de to barna fra Marens ekteskap med Adam Jalles (Halfdan Waldemar og Ulrikke Antonette) befant seg i perioden 1846-1865. Hos mormor/morfar i Christiania? I 1865 er Halfdan registrert bosatt i Christiania sammen med sin mormor/morfar Sternberg, og Ulla er på Brunholmen. I 1865 er Maren og lensmann Bømher (da lensmann i Røyken) bosatt i Røyken, dog separert.
Eneste sønn (kanskje eneste barn?) av Adam Jalles Rønneberg, Halfdan Waldemar Jalles (f. 1842), gifter seg i Christiania i 1871 (28 år gammel) med Karen Johanne Gundersdatter -- i motsetning til hva som sies i artikkelen "
Familien Strøm på Brunholmen", hvor forfatteren sier han "døde som ung".
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 2 (1855-1877), Ekteviede 1871, side 224.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-230
I ettertid undrer jeg på om hans farmor, Ulrikke Antonette Strøm f. Jalles, visste at Halfdan (eneste sønn av Adam Jalles Rønneberg) fremdeles var i live og giftet seg (1871) noen år før bestemor Jalles Strøm døde. Trodde familien i Ålesund at Halfdan Waldemar faktisk døde som ung (og at det ikke var noen etterkommere etter Adam), eller var det noe de antok/definerte slik av "bekvemmelighets hensyn"? Hvordan var f.eks. oppgjør av boet etter bestemor Jalles Strøm død i 1875? Hvem overtok stedet? Ble Adam Jalles sønn Waldemar og datteren Ulla på noen måter tilgodesett? Og hvem bodde/hva skjedde på Brunholmen under bybrannen i Ålesund 1904?
Litt av en dramatisk historie! Jeg skjønner det var innhold her til en teateroppsetning ifm Åleseunds 150 års by-jubileum!