Klara Viktoria Karlsdatter, hvor ble hun av?
Moderator: MOD_Hedmark
Klara Viktoria Karlsdatter, hvor ble hun av?
Klara Viktoria Karlsdatter f. 21. april 1864 og konfirmert 26 september 1880.
Minesteralboken Trysil side 203 linje 39. Etter det er hun sporløst forsvunnet.
Hun kom til Trysil med sine foreldre og søsken i 1873 fra Sverige.
Fars navn: Karl Olsen og mors navn: Sara Sofie Berg.
Har lett i kirkebøker, folketellinger, side opp og side ned i døde, utflyttede, ekteskap, fødsel og dåp, men nei, hun er og blir borte.
Har jeg oversett noe?
Finnes det noen gode tips?
Mvh
Hans Kr. Storhamar
Minesteralboken Trysil side 203 linje 39. Etter det er hun sporløst forsvunnet.
Hun kom til Trysil med sine foreldre og søsken i 1873 fra Sverige.
Fars navn: Karl Olsen og mors navn: Sara Sofie Berg.
Har lett i kirkebøker, folketellinger, side opp og side ned i døde, utflyttede, ekteskap, fødsel og dåp, men nei, hun er og blir borte.
Har jeg oversett noe?
Finnes det noen gode tips?
Mvh
Hans Kr. Storhamar
-
- Sted: LEINSTRAND
Re: Klara Viktoria Karlsdatter, hvor ble hun av?
Hei!
Legger bare inn konfirmasjonen hennes, slik at vi kan se det samme som du har sett:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Trysil, Ministerialbok nr. 7 (1874-1880), Konfirmerte 1880, side 203.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640475.jpg
Hvor har du funnet resten av familien hennes? Har du sjekket om hun er til stede som fadder når hennes søsken døper barn? Hvor er foreldrene i ulike folketellinger? Har du sjekket om det finnes opplysninger i dødsfallsprotokollen når foreldrene dør?
Moren i FT 1900? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7065002812
Som innflyttet i 1873, som du opplyser: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-200
Mvh Bente
Legger bare inn konfirmasjonen hennes, slik at vi kan se det samme som du har sett:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Trysil, Ministerialbok nr. 7 (1874-1880), Konfirmerte 1880, side 203.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640475.jpg
Hvor har du funnet resten av familien hennes? Har du sjekket om hun er til stede som fadder når hennes søsken døper barn? Hvor er foreldrene i ulike folketellinger? Har du sjekket om det finnes opplysninger i dødsfallsprotokollen når foreldrene dør?
Moren i FT 1900? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7065002812
Som innflyttet i 1873, som du opplyser: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-200
Mvh Bente

Vennlig hilsen Tove
-
- Sted: TRYSIL
- Kontakt:
Hei
Har du tittet i Trysil bøkene ?

Har du tittet i Trysil bøkene ?
-
- Sted: LEINSTRAND
Nå er jo FT 1910 kjent for å ha en del feil i forhold til fødselsdatoer, men jeg finner ingen av søsknene i denne tellingen dersom jeg søker på fødselsdato...
Den eneste jeg har funnet av søsknene, er Sara som blir født i 1874. Men ingen av søsknene hennes er fadder ved dåpen av hennes sønn Per i 1897 (nr 41):
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Trysil, Ministerialbok nr. 8 (1881-1897), Fødte og døpte 1897, side 258.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-266
Sara med familie i FT 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392198656
Mvh Bente
Den eneste jeg har funnet av søsknene, er Sara som blir født i 1874. Men ingen av søsknene hennes er fadder ved dåpen av hennes sønn Per i 1897 (nr 41):
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Trysil, Ministerialbok nr. 8 (1881-1897), Fødte og døpte 1897, side 258.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-266
Sara med familie i FT 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392198656
Mvh Bente
Kanskje fester av Saras grav kan ha opplysninger til deg?
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/158227
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/158227
Vennlig hilsen Tove
Hei.
Ja vi har sett det samme i samme bøker.
Familien Karl Olsen og hustru Sara Sofie Berg kom til Norge i 1873.
Medbrakt barn:
Erik Robert 1858, Gustav Vilhelm 1861, Klara Viktoria 1864, Lauritz 1868, Ola(min farfar) 1871. Alle disse født i Sverige, selv om min farfar alltid har fortalt at han er født i Trysil. Farfar Ola eller Olaf som han het ved fødsel, har jeg funnet i en kirkebok i Lima Sverige. Her er fars navn: Carl Olofsson 1822 gift med Sara Sofia Berg, født 1837 og funnet i kirkebok for Stora Kopparbärget.
Etter at familien kom til Norge kom det ytterlige 3 barn. Sara og Sofie 1874, tvillinger hvor Sofie dør i 1875. Siste barn Sina Sofie 1878 gifter seg siden og emigrerer til Canada.
Erik Robert er funnet i folketelling 1875 hvor han bor på gården Nygaarden som tjenestedreng. Etter det borte vekk.
Gustav Vilhelm flytter som barn 16 år til Løten i 1877. Konfirmeres oktober 1877 under navnet Gustav Vilhelm Hestvold. Straks etter konfirmasjonen melder han utflytting under navnet Gustav Vilhelm Karlsen, til Drammen. Etter det borte vekk.
Klara Viktoria 1864, hovedpersonen jeg lurer på, finnes ikke etter konfirmasjonen. Dvs det står et gårdsnavn? når hun konfirmeres. Det har jeg ikke klart å tyde.
Lauritz 1868 reiser tilbake til Sverige trolig rundt 1886 og her oppgis det i utflyttningsprotokollen at foreldrene er døde. Noe som delvis stemmer, far Karl Olsen dør i 1879 Trysil. Lauritz gifter seg i Sverige og får et barn som dør ugift. Etter hva jeg har funnet i forskjellige församlingsbøker.
Ola 1871 blir senere gift og bosetter seg i Bærum med 4 barn. På disse har jeg stålkontroll.
Sara 1874 gifter seg senere til Grinden og bosetter seg i Oslo. Hun har jeg faktisk møtt og var i følge farfar den eneste søsken han hadde. Merkelig.
Jeg har også sett gjennom div fødsler for barn til Klara Viktoria sine søsken Ola eller Sina Sofie. Uten å finne at hun aktivt har deltatt.
Alle barna, dog ikke Erik Robert, er konfirmert i Norge.
Jeg må ellers si at jeg er imponert over engasjementet i denne saken. Tusen takk så langt til alle!
Med vennlig hilsen
Hans Kr. Storhamar
Ja vi har sett det samme i samme bøker.
Familien Karl Olsen og hustru Sara Sofie Berg kom til Norge i 1873.
Medbrakt barn:
Erik Robert 1858, Gustav Vilhelm 1861, Klara Viktoria 1864, Lauritz 1868, Ola(min farfar) 1871. Alle disse født i Sverige, selv om min farfar alltid har fortalt at han er født i Trysil. Farfar Ola eller Olaf som han het ved fødsel, har jeg funnet i en kirkebok i Lima Sverige. Her er fars navn: Carl Olofsson 1822 gift med Sara Sofia Berg, født 1837 og funnet i kirkebok for Stora Kopparbärget.
Etter at familien kom til Norge kom det ytterlige 3 barn. Sara og Sofie 1874, tvillinger hvor Sofie dør i 1875. Siste barn Sina Sofie 1878 gifter seg siden og emigrerer til Canada.
Erik Robert er funnet i folketelling 1875 hvor han bor på gården Nygaarden som tjenestedreng. Etter det borte vekk.
Gustav Vilhelm flytter som barn 16 år til Løten i 1877. Konfirmeres oktober 1877 under navnet Gustav Vilhelm Hestvold. Straks etter konfirmasjonen melder han utflytting under navnet Gustav Vilhelm Karlsen, til Drammen. Etter det borte vekk.
Klara Viktoria 1864, hovedpersonen jeg lurer på, finnes ikke etter konfirmasjonen. Dvs det står et gårdsnavn? når hun konfirmeres. Det har jeg ikke klart å tyde.
Lauritz 1868 reiser tilbake til Sverige trolig rundt 1886 og her oppgis det i utflyttningsprotokollen at foreldrene er døde. Noe som delvis stemmer, far Karl Olsen dør i 1879 Trysil. Lauritz gifter seg i Sverige og får et barn som dør ugift. Etter hva jeg har funnet i forskjellige församlingsbøker.
Ola 1871 blir senere gift og bosetter seg i Bærum med 4 barn. På disse har jeg stålkontroll.
Sara 1874 gifter seg senere til Grinden og bosetter seg i Oslo. Hun har jeg faktisk møtt og var i følge farfar den eneste søsken han hadde. Merkelig.
Jeg har også sett gjennom div fødsler for barn til Klara Viktoria sine søsken Ola eller Sina Sofie. Uten å finne at hun aktivt har deltatt.
Alle barna, dog ikke Erik Robert, er konfirmert i Norge.
Jeg må ellers si at jeg er imponert over engasjementet i denne saken. Tusen takk så langt til alle!
Med vennlig hilsen
Hans Kr. Storhamar
Hei
Et forsøk: Fra Sveriges dødbok 1901-2009
18581023-161
Karlsson, Erik Robert
Vretstugan
Död 21/2 1951.
Kyrkobokförd i Bogsta (Södermanlands län, Södermanland).
Född 23/10 1858 i Svärta (Södermanlands län, Södermanland).
Änkling (27/1 1931).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Tystbergabygden, Nyköpings kn (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseförsamling i källan:
Svärta (Södermanlands län)
Källor: DB, PA / DOR 50-51
18610307
Karlsson, Gustav Vilhelm
Västra området 15
Död 20/4 1932.
Kyrkobokförd i Enköping (Uppsala län, Uppland).
Född 7/3 1861 i Litslena (Uppsala län, Uppland).
Ogift man.
--------------
Enköping, Enköpings kn (Uppsala län, Uppland)
Litslena (Uppsala län)
Källor: DB, FS
Den samme Erik Robert er listet i 1890-tellingen i Sverige:
Karlsson, Erik Robert 1858 Far
Larsdotter, Anna Sofia 1863 Mor
(Barn), Erik Emil 1884 Barn
(Barn), Ida Sofia 1889 Barn
Har du eksakt fødselsdato til disse to brødrene?
mvh Kjersti
Et forsøk: Fra Sveriges dødbok 1901-2009
18581023-161
Karlsson, Erik Robert
Vretstugan
Död 21/2 1951.
Kyrkobokförd i Bogsta (Södermanlands län, Södermanland).
Född 23/10 1858 i Svärta (Södermanlands län, Södermanland).
Änkling (27/1 1931).
--------------
Tystbergabygden, Nyköpings kn (Södermanlands län, Södermanland)
Svärta (Södermanlands län)
Källor: DB, PA / DOR 50-51
18610307
Karlsson, Gustav Vilhelm
Västra området 15
Död 20/4 1932.
Kyrkobokförd i Enköping (Uppsala län, Uppland).
Född 7/3 1861 i Litslena (Uppsala län, Uppland).
Ogift man.
--------------
Enköping, Enköpings kn (Uppsala län, Uppland)
Litslena (Uppsala län)
Källor: DB, FS
Den samme Erik Robert er listet i 1890-tellingen i Sverige:
Karlsson, Erik Robert 1858 Far
Larsdotter, Anna Sofia 1863 Mor
(Barn), Erik Emil 1884 Barn
(Barn), Ida Sofia 1889 Barn
Har du eksakt fødselsdato til disse to brødrene?
mvh Kjersti
Hei.
Nå tok hvilepulsen et hopp!!
Eksakte fødselsdatoer for brødrene Karlsson har jeg nok ikke. Ikke annet en det jeg har funnet i innflytting Trysil og da er det slik:
Erik Robert Karlsen f: 10 april 1858 og fødested Hammerdal Sverige.
Gustav Vilhelm Karlsen f: 3 april 1861 og fødested Lima Sverige.
Dette har jeg ikke funnet i de respektive fødsel/dåp bøker i Hammerdal eller Lima. Fødselsdatoer blir også oppgitt de få gangene jeg har funnet de i Norge. Og de samsvarer med de jeg nå har skrevet.
I folketelling 1875 er det notert at familien har drevet et omflakkende liv. Kan jo være derfor jeg ikke har funnet disse født der de er oppgitt i Sverige.
Men jeg har hatt en mistanke om at brødrene og muligens søster Klara Viktoria flyttet tilbake til Sverige.
På bakgrunn av dine funn snuser jeg meg rundt i de aktuelle steder, församlinger.
Her gis det nå full gass!
Hjertelig takk !!
Ha en fortsatt god dag.
Mvh
Hans Kr. Storhamar
Hvilepuls nå: 180...minst!
Nå tok hvilepulsen et hopp!!
Eksakte fødselsdatoer for brødrene Karlsson har jeg nok ikke. Ikke annet en det jeg har funnet i innflytting Trysil og da er det slik:
Erik Robert Karlsen f: 10 april 1858 og fødested Hammerdal Sverige.
Gustav Vilhelm Karlsen f: 3 april 1861 og fødested Lima Sverige.
Dette har jeg ikke funnet i de respektive fødsel/dåp bøker i Hammerdal eller Lima. Fødselsdatoer blir også oppgitt de få gangene jeg har funnet de i Norge. Og de samsvarer med de jeg nå har skrevet.
I folketelling 1875 er det notert at familien har drevet et omflakkende liv. Kan jo være derfor jeg ikke har funnet disse født der de er oppgitt i Sverige.
Men jeg har hatt en mistanke om at brødrene og muligens søster Klara Viktoria flyttet tilbake til Sverige.
På bakgrunn av dine funn snuser jeg meg rundt i de aktuelle steder, församlinger.
Her gis det nå full gass!
Hjertelig takk !!
Ha en fortsatt god dag.
Mvh
Hans Kr. Storhamar
Hvilepuls nå: 180...minst!
Hei.
Ja dette var spennende og jeg fant frem til de aktuelle gutter.
Måtte jo se flere ganger på foreldrenes navn, men dessverre det stemte ikke. Samt at jeg fant frem i församlingsbøker for de aktuelle. Og da ble det slått fast hvem de var. Fars navn var jo Carl for begge, derav Karlsson.
At det skulle fødes 2 barn, med identiskes navn og med bare noen måneders avvik i samme år , ja det må være et slumpetreff.
Et lite apropos i denne saken:
Lauritz Karlsen f 1868 dro tilbake til Sverige hvor han ble gift og fikk 1 barn. I en av församlingsbøkene står det at han var norsk statsborger. Utrolig men han var jo svensk, uten tvil. Men i Sverige brukte han Karlsen som familienavn. Kan jo være derfor.
Uansett, tusen takk for tipset! Det var fint å få. En dag slår et slikt tips til.
Ha en fortsatt god dag!
mv
Hans Kr. Storhamar
Ja dette var spennende og jeg fant frem til de aktuelle gutter.
Måtte jo se flere ganger på foreldrenes navn, men dessverre det stemte ikke. Samt at jeg fant frem i församlingsbøker for de aktuelle. Og da ble det slått fast hvem de var. Fars navn var jo Carl for begge, derav Karlsson.
At det skulle fødes 2 barn, med identiskes navn og med bare noen måneders avvik i samme år , ja det må være et slumpetreff.
Et lite apropos i denne saken:
Lauritz Karlsen f 1868 dro tilbake til Sverige hvor han ble gift og fikk 1 barn. I en av församlingsbøkene står det at han var norsk statsborger. Utrolig men han var jo svensk, uten tvil. Men i Sverige brukte han Karlsen som familienavn. Kan jo være derfor.
Uansett, tusen takk for tipset! Det var fint å få. En dag slår et slikt tips til.
Ha en fortsatt god dag!
mv
Hans Kr. Storhamar
Hei
Da får vi se etter andre muligheter. Ser at Gustav Vilhelm flyttet i 1876 fra Trysil til Løten. Uansett, disse barna, i hvert fall de ukonfirmerte, måtte ha gått på skolen. Skoleprotokoller for perioden burde å være å få tak hos f.eks. Trysil kommune/biblioteket http://www.trysil.kommune.no/tema/kultu ... /side.aspx. Kan hende du finner opplysninger om Klara Viktoria der. Fattigvesenet er også inne i bildet og der kan det finnes referatet fra styremøter hvor ulike barns situasjon er diskutert.
Har du funnet Sara Sophie Bergs død? Kanskje det står ved hennes registrering hvor mange barn hun hadde og hvor de befinner seg.
mvh Kjersti
Da får vi se etter andre muligheter. Ser at Gustav Vilhelm flyttet i 1876 fra Trysil til Løten. Uansett, disse barna, i hvert fall de ukonfirmerte, måtte ha gått på skolen. Skoleprotokoller for perioden burde å være å få tak hos f.eks. Trysil kommune/biblioteket http://www.trysil.kommune.no/tema/kultu ... /side.aspx. Kan hende du finner opplysninger om Klara Viktoria der. Fattigvesenet er også inne i bildet og der kan det finnes referatet fra styremøter hvor ulike barns situasjon er diskutert.
Har du funnet Sara Sophie Bergs død? Kanskje det står ved hennes registrering hvor mange barn hun hadde og hvor de befinner seg.
mvh Kjersti
Hei.
Det er kun Erik Robert som var ukonfirmert. De andre har jeg kontroll på.
Skolevesenet ja, det har ikke vært i mine tanker. Her er det sikkert noe å hente.
Fattigvesenet likeså.
Sara Sofie Berg døde alene 24 september 1916 av hjertelammelse. Ingen andre kommentarer i boken. Klokkerbok Os i Tolga 1913-1936 side 191 linje 17
Dvs antar at det er henne. Hun brukte Johannesdatter Berg i en folketelling 1875. Og siden hun ikke hadde noen nære slektninger, kan da opphavssted og født være litt ufullstendige.
Her er det ting så må studeres nærmere.
Takker så langt
mvh
Hans Kr.
Det er kun Erik Robert som var ukonfirmert. De andre har jeg kontroll på.
Skolevesenet ja, det har ikke vært i mine tanker. Her er det sikkert noe å hente.
Fattigvesenet likeså.
Sara Sofie Berg døde alene 24 september 1916 av hjertelammelse. Ingen andre kommentarer i boken. Klokkerbok Os i Tolga 1913-1936 side 191 linje 17
Dvs antar at det er henne. Hun brukte Johannesdatter Berg i en folketelling 1875. Og siden hun ikke hadde noen nære slektninger, kan da opphavssted og født være litt ufullstendige.
Her er det ting så må studeres nærmere.
Takker så langt

mvh
Hans Kr.