Har mottatt opplysninger uten kilder, men allikevel detaljerte som jeg leter etter kildene for
Maren Larsdtr, Sansynligvis født ca 1771 på Blakkåheia, Rana. død 16 aug 1838 på Bjørnvassdalen, Rana 16 aug 1838.
Hun skal først være gift 15 okt 1797 i Mo med Ivar Kristensen, født 15 sep 1775 Åenget, Rana; død 5 jul 1814 Bjørnvassdalen, Rana
Etter at Ivar død, skal hun ha 6 jan 1820 blitt gift med Jens Jensen født 1788 Skardet Rana død 28 sep 1869
Jeg er mest interessert i Maren og hennes opphav, fødsel og ekteskap med tilhørende permanente kilder fra kirkebøkene, men andre opplysninger er også av interesse som kan verifisere denne damen, rimelig bra.
Maren Larsdtr, født ca 1771 på Blakkåheia *
Moderator: MOD_Nordland
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Re: Maren Larsdtr, født ca 1771 på Blakkåheia, Rana
Vi finner Maren døpt på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Flere (deriblant forfatteren av Mo Prestegjeld Gardshistorie) vil ha det til at det står Karen her, men det er jeg ikke enig i. I så fall er ikke Marens dåp innført i kirkeboka.
Foreldrene var Lars Jonsen (rydningsmann på Blakkåheia) og Dorthe Andersdatter. Etter at Lars druknet i 1776, giftet Dorthe seg med Jacob Olsen, og de flyttet i 1785 til Ørtfjellet hvor vi finner skiftet etter Dorthe i 1797. Ved skiftet etter Dorthe Andersdatter er Maren gift med Iver Christensen, Enge (Engja).
I 1801 finner vi Iver og Maren i Bjørnvassdalen hvor de ble brukere ca 1797.
Maren giftet seg andre gang med Jens Jensen som da ble neste bruker.
Forøvrig burde de datoene du har oppgitt være greie å få sjekket opp mot kirkeboka.
Flere (deriblant forfatteren av Mo Prestegjeld Gardshistorie) vil ha det til at det står Karen her, men det er jeg ikke enig i. I så fall er ikke Marens dåp innført i kirkeboka.
Foreldrene var Lars Jonsen (rydningsmann på Blakkåheia) og Dorthe Andersdatter. Etter at Lars druknet i 1776, giftet Dorthe seg med Jacob Olsen, og de flyttet i 1785 til Ørtfjellet hvor vi finner skiftet etter Dorthe i 1797. Ved skiftet etter Dorthe Andersdatter er Maren gift med Iver Christensen, Enge (Engja).
I 1801 finner vi Iver og Maren i Bjørnvassdalen hvor de ble brukere ca 1797.
Maren giftet seg andre gang med Jens Jensen som da ble neste bruker.
Forøvrig burde de datoene du har oppgitt være greie å få sjekket opp mot kirkeboka.
- Else Berit Rustad
Enig med deg, Geir. Det står Maren.
Til sammenligning: Se venstre side, nedre halvdel, hvor barnet Jens er døpt, og født 7. Majus. Nøyaktig samme bokstav!
Mvh
Else B.
Til sammenligning: Se venstre side, nedre halvdel, hvor barnet Jens er døpt, og født 7. Majus. Nøyaktig samme bokstav!
Mvh
Else B.
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Takk skal dere ha. Jeg er nok enig i M
Et videre spørsmål vedrørende Lars Jonsen som var rydningsmannen på Blakkåheia. Noen meninger om hvem han kan være slekt av?
Dortea Andersdtr skal jo være fra Litl-Røvatnet, Rana og født ca. 1743.
Et videre spørsmål vedrørende Lars Jonsen som var rydningsmannen på Blakkåheia. Noen meninger om hvem han kan være slekt av?
Dortea Andersdtr skal jo være fra Litl-Røvatnet, Rana og født ca. 1743.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Geir Tverå
Jeg har foreløpig ikke noe sikkert svar. Jeg har funnet to brødre. Det var skifte i 1793 etter broren Peder Jonsen på Enge. Her nevnes også Johan Jonsen på Axelen (hvor nå det måtte være), samt barna til Lars.
Mulig at de kom fra Midtigarden på Ytteren i Rana. Jeg skal se nærmere på saken senere i kveld hvis ingen andre kommer med fasit.
Mulig at de kom fra Midtigarden på Ytteren i Rana. Jeg skal se nærmere på saken senere i kveld hvis ingen andre kommer med fasit.
- Geir Tverå
Skifteavskriften jeg benyttet var noe unøyaktig. I originalen står det Johan Jonsen Raudsandakselen. I følge bygdeboka var han fra Ytteren. Da må det bli slik jeg har antydet overfor:
Jon Johannesen (ca 1681-1746) var bruker i Midtigarden fra ca 1713. I første ekteskap med Berit Hansdatter hadde han sønnen Anders (1712). Han ble gift på nytt i 1730 med Berit Jonsdatter (ca 1701-1754). De hadde barna Johannes (i skiftet står det Johan) (1731), Nils (1733), Lars (1736), Peder (Per)(1739) og Gabriel (1741).
Med forbehold om feil. Opplysningene bør kontrolleres.
Jon Johannesen (ca 1681-1746) var bruker i Midtigarden fra ca 1713. I første ekteskap med Berit Hansdatter hadde han sønnen Anders (1712). Han ble gift på nytt i 1730 med Berit Jonsdatter (ca 1701-1754). De hadde barna Johannes (i skiftet står det Johan) (1731), Nils (1733), Lars (1736), Peder (Per)(1739) og Gabriel (1741).
Med forbehold om feil. Opplysningene bør kontrolleres.