Skifteregistre, registrering av mangler, skiftedesignasjoner

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Skifteregistre, registrering av mangler, skiftedesignasjoner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. september 2014 kl. 10.41

Det har etter hvert blitt mange søkbare register over skifter.

Søkbare skifteregister ligger nå her:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/fi ... 5B%5D=SKRG

Jeg ser at nå har også søkbart register fra eget distrikt, Romsdal Sorenskriveri kommet. Takk til Arnstein Slinning for utmerket jobb!

Her er det mange som har nedlagt mange timer slik at vi kan søke i skifteprotokollene.
Det jeg har lagt merke til når jeg har lett i skifteprotokollene er at noen skifter mangler i det gamle registeret. Så når disse heller ikke finnes søkbar, så er det ikke de som har transkribert skiftene som har feilet, men altså at de gamle registrene vi finner i protokollene har mangler.

Selv har jeg et par skifter som ikke finnes i register og trolig også et par andre jeg har funnet som ikke er notert og har gått i glemmeboken. Altså skifter som kan være viktig i slektsforskingen men er vanskelig å finne.

Hadde det vært en ide for DIS å få rapportert inn manglene og enten fått disse inn i de originale registrene som ligger på digitalarkivet eller hatt en egen søkebase over skifter som mangler i registrene.

Det er sikkert også andre som har registrert slike skifter og som de gjerne deler med oss andre.

Så har vi skiftedesignasjoner som også kan være til god hjelp når skifteprotokoller mangler. Noen slike er vel også avfotografert. Som denne:

Skiftedesignasjoner Romsdal 1731-1734

Her burde det vel også vært et register der en (etter avtale med fotograf) enkelt kunne finne frem til disse.

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»