Etterlyser info/forståelse rundt Elisæus Moe

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
dn32218
Sted: Fyllingsdalen

Etterlyser info/forståelse rundt Elisæus Moe

Legg inn av dn32218 » 19. september 2014 kl. 3.48

Hei!

Jeg er helt ny her og veldig fersk i sleksforskningssammenheng og beklager da om dette er feilpostet.
Men nå har jeg sitter i nærmest all min fritid de siste 2 dagene og laget slekstre samt prøve å nøste litt opp i historien til enkeltmenneske.

Jeg står litt fast på min tippoldefar Elisæus moe. F: 1855
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7540002884

Oldefaren min het Agmund Tjodolf Moe. F: 1891.
Av alle treff jeg får på Elisæus så er linken over eneste stedet hvor Agmund Tjodolf er oppført som sønn.
Men jeg syntes dette er merkelig da alle oppføringene av Elisæus er det nevnt at han er baker, så er det bare et treff hvor han er gift med min tippoldemor Magda Moe.
Jeg får en fornæmmelse av at Elisæus på et tidspunkt har forlatt tidligere kone og barn og giftet seg på nytt og fått blant andre min oldefar.

Er det noen som kunne hjelpt meg med å nøste opp i dette og få litt forståelse for historien.
Det rimer ikke da jeg alltid har blitt fortalt at min oldefar var en svært kristen mann. Jeg har vanskelig å tro at faren hans var "så mye rundt"

Takker på forhånd om noen er behjelpelig.

MVH
Stig Runar Moe
1990

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Etterlyser info/forståelse rundt Elisæus Moe

Legg inn av Magne Østhus » 19. september 2014 kl. 5.03

dn34353
Sted: OSLO

Legg inn av dn34353 » 19. september 2014 kl. 5.07

Velkommen til forumet, Stig!

Det vil nok antageligvis hjelpe hvis du legger fram alt du har av datoer, kilder, samt permanente lenker angående disse personene. Da blir det lettere for folk å hjelpe deg uten å måtte gjøre dobbelt opp med arbeid.

I likhet med tellingen fra 1900 som du lenket til, ser jeg fks i folketellingen 1910 at din oldefar er oppført som sønn, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6806050921

dn32218
Sted: Fyllingsdalen

Legg inn av dn32218 » 19. september 2014 kl. 5.22

Hei dere, og takk for svar.
Jeg har to poster om det samme her på forumet og vil slette denne og flytte siste mottatte permanente link over på andre tråd.

Igjen, tusen takk for hjelpen. Er utrolig spennende dette da jeg ikke noen gang har møtt eller hørt noe særlig om slekten min etter mine besteforeldre.
Jeg må bare beklage om jeg fremstår som ekstrem nybegynner.

MVH
Stig Runar Moe

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 19. september 2014 kl. 5.34

Hei !

Det er ingenting å beklage, alle er vi nybegynnere både her og med andre ting i livet.

Lykke til videre :D

Mvh. Magne :)

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»