Hei.
Plasserer dette her siden dette angår både Ørsta og Ulstein og delvis Herøy
Jeg trenger litt hjelp med denne Ole Knutsen som kom til Dragesund i Herøy.
Han var født rundt 1656 ,men hvor var han fra??
I Herøy bygdebok bind 2 side 544 (Dragesund) får man vite følgende om ham:
Ola Knutsen Liadal (Ørsta) ,født ca 1656 ,d føre 1732 ,gift første gang med
enke Maren Gunnarsdatter. Gift andre gang med
Marte Torsdatter Vartdal. Videre hadde han bare barn i andre ekteskap
1 Hans Dimmen ,Ulstein
2 Ola Indre Leine ,Herøy
3 Knut Dragesund, Herøy
4 Maren gift med Mikal Jakobsen Dimmen. Mine stamforeldre
5 Brite ,gift med Elling Holseker ,Ulstein
6 Margrete gift til Sævik ,Herøy
7 Sesilia ,gift med Ole Dimmen ,Ulstein
8 Anne, gift til Leikanger i Herøy.
Så har vi bygdeboka for Ørsta bind 1 side 28 (Liadal)
På Liadal i Ørsta har vi en Ola Knutson ,født ca 1657 ,9 år i 1666 (står ikke dødsår i bygdeboka). Han står det følgende om:
Han var bruker på Liadal 1683-1694 og at han senere kom til Dragesund i Herøy. Videre at han
trolig først var gift med NN Olsdatter Lianes fra Ørsta og så med enka Marte Toresdatter på Dragesund i Herøy. Ørsta bygdebok lister ikke opp noen barn her. bygdeboka lister Ole som sønn av en Knut R....son født ca 1586 ,80 år i 1666 ,som bygdeboka antar var fra Sørheim i Ørsta.
Så er det Ulstein bygdebok bind 4 side 391 (Øvre Dimmesund)
På Øvre Dimmesund finner man en Knut Olsen Dimmesund ,født ca 1613 ,53 år i 1666 gift med Brit Larsdatter Saunes. Disse hadde hvertfall 6 barn ,hvorav også en sønn Ola som det står følgende om
"Ola 1656-1700 ,gardbruker i Dragesund ,Herøy "dottera Maren gm Mikal Jakobsen I. Dimmen, dottera Brite gm Elling Rasmussen Hjolseker og dottera Sesilie gm Ole Hansen Indre Dimmen). "
Det må jo være noe feil et sted her. Ole på Dragesund kan jo ikke være fra både Liadal og Dimmesund? Navna på barna i Ulsteinboka stemmer jo med de i Herøyboka ,men det ser ut til at man ikke er sikker på hvor Ole kom fra. Dersom Knut R. Liadal i Ørsta var født ca 1590 er vel han kanskje litt gammel for å være far til Ole Knutsen født ca 1656 eller?
Noen som vet hvor Ole Knutsen kom fra??? Øvre Dimmesund i Ulstein eller Liadal i Ørsta??
Dersom han var fra Liadal ,har jeg registrert feil aner......
Håper noen kan klare opp i dette
mvh Erik
Ole Knutsen Dragesund født ca 1656
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Ole Knutsen Dragesund født ca 1656
Først kan det vere greit å hugse på kronologien mellom bygdebøkene:
Herøysoga (1.utg) kom først; så Ulstein; så "Ørstingar".
Ikkje rettare eg hugsar har Bjørn Dale (som skreiv "Ørstingar") ytra (truleg på Brukarforum, Digitalarkivet) at er det ein del feil i Herøysoga når det gjeld Dragsund.
Eg reknar med at bygdebokskrivaren i Ulstein følgjer Herøysoga (1. utg) når det gjeld Dragsund, utan at han hadde tid/høve til å granske dette sjølv.
Herøysoga (1.utg) kom først; så Ulstein; så "Ørstingar".
Ikkje rettare eg hugsar har Bjørn Dale (som skreiv "Ørstingar") ytra (truleg på Brukarforum, Digitalarkivet) at er det ein del feil i Herøysoga når det gjeld Dragsund.
Eg reknar med at bygdebokskrivaren i Ulstein følgjer Herøysoga (1. utg) når det gjeld Dragsund, utan at han hadde tid/høve til å granske dette sjølv.
Er det dette du sikter til? http://forum.arkivverket.no/topic/11043 ... dimnasund/
Virker som Bjørn er sikker på at Ole Knutsen var sønn til Knut R. Liadal i Ørsta ,hvertfall utfra innlegg 2 i samme debatt. Da regner jeg med at jeg kan gå ut fra at det er riktig?
Synes alderen på denne Knut R. på Liadal (født ca 1586) var litt høy utifra at han hadde barn rundt 1650-1660 ,men nå hadde jo Ole Knutsen Liadal-Dragesund 6 eller 9 mellag i Liadal i Ørsta så det vel mer riktig enn at han var fra Dimnasund. Bjørn skriver jo også at "Som du ser i Ørstingar I, tar eg ikkje atterhald når det gjeld opphavet til Ola Knutson, og dette tyder at det finst prov for at han var son av Knut R."
mvh Erik
Virker som Bjørn er sikker på at Ole Knutsen var sønn til Knut R. Liadal i Ørsta ,hvertfall utfra innlegg 2 i samme debatt. Da regner jeg med at jeg kan gå ut fra at det er riktig?
Synes alderen på denne Knut R. på Liadal (født ca 1586) var litt høy utifra at han hadde barn rundt 1650-1660 ,men nå hadde jo Ole Knutsen Liadal-Dragesund 6 eller 9 mellag i Liadal i Ørsta så det vel mer riktig enn at han var fra Dimnasund. Bjørn skriver jo også at "Som du ser i Ørstingar I, tar eg ikkje atterhald når det gjeld opphavet til Ola Knutson, og dette tyder at det finst prov for at han var son av Knut R."
mvh Erik
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Erik skrev:Er det dette du sikter til? http://forum.arkivverket.no/topic/11043 ... dimnasund/
Dersom dette er det einaste ein finn på Brukarforum, var det nok dette eg tenkte på.
For ordens skuld... han som for 10 år sidan la inn spørsmålet du viste til, har i mellomtida redigert 3.utg. av "Gardar og Folk" i "Herøysoga". Eg trur ikkje han har granska eldre tid noko særleg meir enn det Rabben gjorde - men det kan vere unnatak (t.d. Dragsund).
Det var ny informasjon!. Har kontaktet Per Ståle og spurt ham om denne Ole Knutsen. Kanskje han kan vite noe mer ,selv om jeg nå tror mer på at Ole var fra Liadal og at bygdeboka for Ulstein og Herøy er feil.
Jeg har 2 opplag av Herøyboka.....
mvh Erik
Jeg har 2 opplag av Herøyboka.....
mvh Erik
Har fått svar fra Per Ståle. Han skriver at alt tyder på at Ola Knutson var fra Liadal i Ørsta og at faren trolig var Knut Rasmussen fra Sørheim i Ørsta. Videre sier han at han støtter seg til det Bjørn Jonson Dale har skrevet i Ørstaboka angående at Knut var fra Sørheim. Ørstaboka sier ikke klart og tydelig at Knut helt sikkert var fra Sørheim i Ørsta ,men bare "trolig".
Tror jeg har fått svar på spørsmålet mitt her angående Ole Knutsen!.
mvh Erik
Tror jeg har fått svar på spørsmålet mitt her angående Ole Knutsen!.
mvh Erik