Utrolig hvor mye dere har jobbet med denne saken. Jeg er interessert i slekt fra både Sande og Skoger, så det har vært veldig artig å følge med. Jeg har vært for opptatt til å kunne bidra noe særlig, men det var veldig hyggelig å bli nevnt av Svein.
Håper jeg har forstått det riktig, at dere har kommet frem til at
Maren Johanne Bentsdatter Winge f. ca. 1755 var datter av Lensmann Bent Hansen Winge f. ca. 1716 med slektsnavn Bonden og Barbra Johnsdatter f. ca. 1711.
Har forstått at dere mangler både dåp og konfirmasjon til Maren Johanne Bentsdatter. Derfor håpet dere å finne et skifte etter foreldrene, som kunne bekrefte slektskapet. Ut fra både Sandeboka og Skogerboken virker det som dette er en holden familie. Kan ikke forstå annet enn at det bør finnes et skifte.
Har her laget en oversikt over Lensmann Bent Hansen Winge sine eiendeler, slik jeg forstår det ut fra Sandeboka og Skogerboken (noe avkortet ”avskrift”):
1740: Bent Hansen Bonden kjøpte gården
Solberg i Sande for 60 rd. [ca. 24 år gammel]
1741: Bent Hansen Winge, sønn av Hans Bentsen på øvre Bonden, søkte om å ta over gården
Søndre Hvardal i Sande på odel. Den ble overdratt han for 400 rdl.
1742: Lensmann Bent Hansen Winge bygslet deler av gården
nordre Aaby i Sande. I 1749 fikk han skjøte på 3 lp. for 6 rd. og i 1751 auksjonskjøte på 4 lp. for 25 rd. I 1761 overdro han skjøte på 7 lp. til Peder Olsen (må være gammel skyld, står det i Sandeboka)
1753: Lensmann Bent Hansen Winge hadde en fordring på 8 lp og 16 merker i boet i gården
Kvisle i Sande, som han solgte til Guttorm Evensønn.
1755: Lensmann Winge solgte 9 lp. og 27 merker i gården
Skjørdal i Sande til Gunhild Pedersd. Tre år senere selger Gunhild Pedersd. til sønnen Peder Jørgensen 7 lp. og 1 m. for 280 rd. (Peder Jørgensen var g.m enken Maren Hansd. Winge)
1756: Bent Winge gir bygselbrev på
Søndre Åby i Sande til en ved navn Bent Nilsen. [noe usikker på om dette er rett Bent Winge, da tittel ikke er nevnt]
1761: Bent Winge gir skjøte på 1 skp. og 4 ½ lp. tunge i
Søndre Hvardal, samt på gården Aaby (av skyld 7 lp. tunge) til Peder Olsen (sønn av Ole Trulsen Bonden på Nordre Hvardal og Dorthea Larsd.) for 1300 rd. I 1768 begynte Johannes B. Winge odelssak mot Peder Olsen. Johannes Bentsen Winge var sønn av lensmann Bent Hansen Winge og Barbara Johnsd. og bodde på Solum. De gjorde minnelig forlik. Vi ser hvorledes forliket har vært ved at Peder Olsen i 1769 skjøtet gården til Johannes B. Winge for 1419 rd. og at så denne igjen skjøter gården tilbake til Peder Olsen for 1900 rd.
1761-1766: Bent Hanssøn Winge g. m. Barbara Johnsdatter
betalt 4,200 riksd. for begge gårdene på
Store Solum i Skoger, med underliggende plasser og grunner. [utrolig hvor mye han utrettet på 20 år]. Han døde i 1766. Enka Barbra Johnsdatter solgte gården i 1768 for 4,450 riksd., men så kjøpte hun den tilbake allerede samme år, da det ville bli for slitsomt og ”bekostelig” å flytte bopel. Hun døde i 1785 og ble 74 år.
Sønnen Nils Bentssøn Winge fikk gården overdratt fra sin mor i 1780.
Avskrift fra Skogerboken: ”Store Solum er en av de yderst få av herredets gårder som aldri har vært delt. Av alle herredets gårder har den størst matrikkelskyld 39.86 mark, mens Austad med 37.22 mark og Østre Haneval 27.26 følger næst efter. Den dyrkede mark utgjør ca. 720 mål, og skogen, som dannes av Nordbykollens sydskråning og dennes fortsettelse er ca. 850 mål. Eiendommen strekker sig fra Drammensfjorden i øst og til Leirelven i vest. Bygningene ligger høit oppe i skråningen mot øst. Den statelige hovedbygning er opført av Oscar Kiær og den store moderne uthusbygning av Johs. Kiær 1905. Den gamle hovedbygning, som han selv benytter, er fra eldre tid men også meget rummelig. Haveanlegget er halvt parkmessig og har også adskillige gamle trær.
Mine tanker: Om Bent Hanssøn Winge g. m. Barbara Johnsdatter hadde vært raka fant vil jeg tro de hadde delt opp gården og solgt noe unna. Med så mye verdier, og flere etterkommere, så kan jeg ikke forstå annet enn at
det må ha vært et skifte etter dem. Antagelig før 1780, da sønnen Nils overtok.