Geni, nok en gang, håpløst :-(

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Geni, nok en gang, håpløst :-(

Legg inn av dn01013 » 9. mars 2014 kl. 11.44

Forsøkte å legge inn dåpssted for min mormor, Lardal kirke i Lardal, Vestfold.

Men neida.

Geni endrer det brutalt til å være Lårdal i Telemark. Ikke mulig i det hele tatt å registrere virkelige sognenavn, kun det nærmeste som ligner.

Hem i Lardal vil det til og begynne med registrering som Hem, France, men der fikk Vestfold-angivelse programmet til å gi seg og registrere som Hem, Norway.

I hvertfall ikke et program egnet for hurtig inntasting som programmet jeg bruker til daglig, Disgen.

Hrmf

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Geni, nok en gang, håpløst :-(

Legg inn av 3567 » 9. mars 2014 kl. 16.46

Det finnes ingen Lardal kirke i Lardal. Kirkene er Svarstad, Styrvold og Hem kirke. Så her levde kanskje Geni opp til navnet sitt ... :wink:
mvh
Kåre

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. mars 2014 kl. 19.33

Så kommuner er ukjente begreper?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. mars 2014 kl. 19.56

Du vet, Alf!
Det er utrolig mange som er født i kirker :)
Trodde de var døpt i kirkene, men mang anfører kirker som fødested.
At kirken ligger i et sogn som gjerne ligger en kommune som igjen ligger et fylke/amt glemmes :)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. mars 2014 kl. 20.11

JEg forsøkte å registrere at min bestemor var født på Schjerven Ø, Hem, Lardal, Vestfold, men den gang ei.
Havnet automatisk i huttaheiti.

Geni lever mao opp til tittelen :-D

Bør være et minimum for et program å kunne registrere fødselssted og ikke bare dåpskirker. Hva med dem som ikke døpes i kirker? Eller døpes i det hele tatt.

Det er bruker som skal bestemme slikt, ikke noen amerikanere.

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 9. mars 2014 kl. 20.58

Alf skrev:Så kommuner er ukjente begreper?

Aner ikke. Jeg bruker ikke Geni. Ville bare nevne at feil navn på kirke kunne være en mulig årsak til problemet. Men ut fra det du skriver, virker det som om programmet har sine klare begrensninger.
mvh
Kåre

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. mars 2014 kl. 2.30

Geni bruker Google Map APi for stedsangivelser når du bruker den automatiske stedsangivelsen. Historiske skrivemåter og stedsangivelser er dermed helt utelukket. I tillegg takler Google Map API dårlig norske stedsnavn.

Dersom du har problemer med å finne et sted ved å bruke den automatiske tjenesten, så må du ta det opp med Google og kontakte dem via denne siden: https://developers.google.com/maps/ det er i så fall de som har problemet og ikke Geni. Så denne gang får du klage til riktig instans, nemlig Google, og ikke Geni. Kanskje det hadde vært greit å sjekke hvem sin feil det var før du begynte å fortelle verden hvem som var håpløs.

Men, Alf, hvorfor velger du å bruke denne tjenesten når det går mye raskere å skrive inn de detaljerte stedsangivelsene selv manuelt?
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 11. mars 2014 kl. 14.42

Eg er sikker på at Google Maps er ei fin teneste for mange ting, men kan hende ikkje for dette? Dersom nokon vel ei "håplaus" teneste som ein del av sitt produkt må det da vere lov å kritisere både den håplause tenesta og valet av denne?

dn16322
Sted: SANDNES

Legg inn av dn16322 » 11. mars 2014 kl. 18.03

Nevner at i Geni er det flere som kan ender tekts. DVS at noe en legger inn ikke er beskyttet for endringer av andre. Og at flere kan legge inn samme ( har lagt inn) person.

R.Monge

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 11. mars 2014 kl. 22.22

Jeg er ikke tilhenger av Geni og de andre kommersielle datalagringstjenester, men om en vil vise slekta på kart, så må man registrere "moderne" stedsnavn. Men i moderne slektsprogram kan man ofte komme rundt dette ved å legge koordinater isteden. Litt mer klunder, men om man vill så -.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. mars 2014 kl. 14.30

I Disgen kan man enkelt legge inn koordinater fra flere kartsystemer, og så skape en kvm-fil for bruk i Google maps.
For Skandinavia bruker jeg kartor.eniro.se og markerer koordinat for stedet og så kopierer til klippebordet og limer inn for stedsnavnet.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 14. mars 2014 kl. 23.52

Men, Alf, hvorfor skriver du ikke bare inn stedsnavnene manuelt i Geni, i stedet for å bruke den tungvinte automatiske måten som gjør at ting tar lengre tid. Du har ennå ikke svart meg på dette :!:
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. mars 2014 kl. 9.08

Remi skrev:Men, Alf, hvorfor skriver du ikke bare inn stedsnavnene manuelt i Geni, i stedet for å bruke den tungvinte automatiske måten som gjør at ting tar lengre tid. Du har ennå ikke svart meg på dette :!:

Det var nettopp det jeg gjorde. Siden jeg eller andre hadde lagt inn min bestemor uten å angi når født eller død ville jeg rette opp dette og gikk inn på født og la til dato og begynte å skrive inn gårdsnavnet Schjerven, men akk, så langt kom jeg ikke før Geni var så genial at feltet ble endret til et sted i utlandet som startet på Sch, og ville ikke godta andre bokstaver utenom det som dukket opp vel og merke med blått, men like fullt forsøk på å overskrive ble like fullt overskrevet.

Fikk det dog til å akseptere Hem, Norway, etter masse fudderiveie.

Så nei, dette er ikke verdt 110$ årlig bare for å hjelpe slektninger med å legge inn data.

Sveinung Otto Lervåg
Sted: OSLO

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 17. oktober 2014 kl. 20.40

Sikrest med slektsprogram på egen PC selvsagt, men jeg har aldri opplevd at Geni endrer på navn hvis du da ikke bruker det første feltet man støter på. Der ligger koplingene til Google. Hvis man derimot klikker på feltet "Rediger stedsnavn" så får jeg legge inn manuelt uten problem..?

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»