Tellev Monset

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj11322
Sted: TRONDHEIM

Tellev Monset

Legg inn av gj11322 » 6. februar 2014 kl. 17.45

Hei.

I bygdeboka bind III på side 235-236 står det om Esten Eriksens familie på Steigen. Etter å ha lista opp barna, skriv Lykkja at "Ei av døtrene vart seinare gm. Tellev Monset".

Jeg har ikke klart å finne denne Tellev, og skulle veldig gjerne likt å vite hvilken av døtrene han eventuelt giftet seg med (så vidt jeg kan forstå, kan det bare være Valborg (f. 1736) eller Mari (f. 1747).

Noen som kan hjelpe meg med dette? Monset er jo et Orkdalsnavn, men har ikke funnet noe der heller enda.

- Rune

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Tellev Monset

Legg inn av Magne Østhus » 7. februar 2014 kl. 11.29

Hei Rune !

Var de gift og med bosted i Meldal ?

Mvh. Magne :)

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 7. februar 2014 kl. 11.44

Ser ikke bort fra at de var gift i Meldal ettersom det står nevnt i bygdeboka. Har vært borti slikt flere ganger. Mener at jeg har vært borti denne saken før, men husker ikke i hvilken forbindelse. Det kan jo hende jeg bare har lest det i bygdeboka også, men Tellev Monset har jeg på ett eller annet vis vært borti, ja.
Nå kan han jo ha Monsetnavnet på grunn av at han har tjent der. For den del kan han godt være Meddaling. Der er i alle fall Tellev-navnet ganske vanlig.

Inger

gj11322
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj11322 » 8. februar 2014 kl. 0.52

Løste mysteriet til slutt:

Nils Lykkja har lest feil i et skjøte fra 1774 hvor det står "ieg Tollef Monsen paa min hustrues vegne". Skjøtet er signert bl. a. av "Tollef Monsen Moen". Han finner vi i 1801 her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 26254#ovre

... men Tollef Monsen var ikke gift med en av Esten Steigens døtre; enka Kirsti ble oppattgift med Sivert Henriksen Hove, og Sivert hadde ei søster som het Marit som var gift med Tollef Monsen.

Da ble det orden på det... :P

- Rune

Svar

Gå tilbake til «Meldal»