Arvesølv

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn09248
Sted: MANDAL

Arvesølv

Legg inn av dn09248 » 24. januar 2014 kl. 11.01

Jeg har liggende en stor sølvskje hvor det på baksiden står inngravert: For Fjøsstell, 1898.
Jeg mener den kan være fra min farmor som sammen med sin nystartede familie bodde på gården Bugten i Solum iflg. folketellingen 1900. Jeg skulle gjerne vite om det finnes muligheter til å fastslå hvem den er tildelt og om noen har noen gode ideer til hvor vi skal henvende oss.

Bernt

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Arvesølv

Legg inn av Magne Østhus » 24. januar 2014 kl. 13.09

Hei !

Desverre ikke et godt nok svar, men det er nok EN eller også store muligheter at det er EI som var til stor hjelp med arbeide i fjøset, ikke så uvanlig at det var damer som hadde mye med sjøstellet og det arbeidet og på den tiden.

Men dette er mine meninger og som jeg vet om herfra.

Lykke til videre.

Mvh. Magne :)

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Arvesølv

Legg inn av dn20182 » 24. januar 2014 kl. 19.34

Såvidt jeg husker var det Bratsberg Amts Landhusholdningsselskab som delte ut disse premiene. Senere ble denne organisasjonen kalt Telemark landbruksselskap. Det ble holdt såkalte "fjøsskuer" rundt om kring på gårdene, og delt ut premier til de verdige. Mange ganger var denne premien ei "bolsølje" i miniatyr til kona på garden, samt et diplom til mannen, jeg har selv ei slik sølgje, og et slikt diplom fra 1908 hengende på veggen her. Diplomet er veldig dekorativt i jugendstil. Disse diplomene m.v. finnes på mange gårder rundt om og ble vanligvis hengt opp godt synlig i finstua den gangen, men idag er det vel også mange som har lagt dem på loftet, kan jeg tenke meg.

Du eier et flott familieklenodium som du selvsagt tar godt vare på!
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Skien-Porsgrunn-distriktet - ukjent kommune»