Ole Olsen Holm - gjestgiver i Kongshavn

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Bjørg Lillemo
Sted: KONGSBERG

Ole Olsen Holm - gjestgiver i Kongshavn

Legg inn av Bjørg Lillemo » 22. mai 2013 kl. 15.28

Jeg vet en god del om Ole som fikk skjøte på gjestgiveriet i 1781. Han drev gjestgiveriet til sin død i 1783, da tok konen over inntil hun døde i 1787. I skiftet etter Ole og Maren er det bare nevnt 3 barn: Anna, Ole og Urbanus( alle døpt i Nykirkens sogn mellom 1763 og 1766). Ut fra det jeg har funnet, hadde de et fjerde barn: Christian, født i 1768, men hvor er det blitt av ham.
Dersom mine opplysninger er riktige giftet Ole Olsen, Lundene seg med Maren Urbansdatter Jetsmann i Gulen i 1758. Maren var datter av Urbanus Giesmann i Kvinnherad, men hvor kommer Ole fra, hvor er gården Lundene, hvorfor gifter de seg på et helt annet sted enn hennes hjemsted og hvor kommer navnet Holm fra som Ole har som etternavn når barna blir døpt? Håper noen kan hjelpe. Er spesielt interessert i navnet Holm som har gått videre i min slekt.

Vennlig hilsen
Bjørg Lillemo

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Re: Ole Olsen Holm - gjestgiver i Kongshavn

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 22. mai 2013 kl. 16.20

Hei!

Her er da vielsen til "Ole" og "Maren" i mai 1758 i "Gulen" v. side ca. midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79

Var merkelig att de giftet sig i "Gulen"??, om da ikke "Ole" har en forbindelse dit?? :roll:

Nå sitter jeg med alle 3 BB for "Gulen", men vet ikke om det hjelper så mye ??
Mvh,Svehn

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 22. mai 2013 kl. 16.26

Ser nå att det finnes en gård "Lundene" i "Eivindvik/ Gulen" i FT 1801, skal sjekke opp det i en av BB'ene :)
Mvh,Svehn

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 22. mai 2013 kl. 21.27

"Lundene" finnes ikke nevnt i noen av "Gulen" 3 BB, men jeg finner "Lundene" under "Ytteröen" i "Solund/ Sulen" som låg under "Gulen" ved den tiden, men det finnes desverre ingen "Ole Olsen" nevnt under gnr.18 "Ytteröen" i "Solund" BB b.1.

Men "Ole O. Holm" kan definitivt väre fra "Solund"?, og holmer og öyer finnes det jo mengder av der. :)

Hvor gammel var "Ole" når han döde ??
Mvh,Svehn

Bjørg Lillemo
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Bjørg Lillemo » 23. mai 2013 kl. 10.44

Etter det jeg har funnet ut var Ole 53 år og 4 måneder da han døde i 1783.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 23. mai 2013 kl. 14.16

Bjørg skrev:Etter det jeg har funnet ut var Ole 53 år og 4 måneder da han døde i 1783.

OK, da vet vi att han er födt ca. 1730, men det finnes mengder av "Ole Olsen" födt ved den tiden i "Gulen", og det gjör sökende etter rett "Ole" vanskligere.

Bruket av navnet "Lundene" ved vielsen, kan väre att "Ole" har vert i tjeneste i "Ytteröen".
Mvh,Svehn

Svar

Gå tilbake til «Askøy»