Jertrud Hansdtr. gift med Torfind Kristoffersen Hamnen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Berit Anne Kaas Munthe Lund
Sted: HORTEN

Jertrud Hansdtr. gift med Torfind Kristoffersen Hamnen

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 6. mai 2013 kl. 21.38

Jeg søker opplysninger om min 3xtippoldemor, Jertrud Hansdtr. f. ca. 1729 iflg. M3, s. 262.
I skiftet etter mannen, Torfind Kristoffersen, 22.11.1779
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24619/469
er vergene for 5 av de 7 barna nære slektninger av mannen, men for sønnen Hans er vergen Daniel Hansen Akselvoll. Iflg. M3, s. 78, har Daniel ingen søster,men aldersmessig kan hun godt være en søster. Daniels mor er Ingeborg Danielsdtr. Remkall og Jertrud og Torfind kaller en av døtrene for Ingeborg.
Den yngste datteren, Karen, får Knut Trulsen Ugelvik og enken Jertrud får "Truls" Remmen som verge. Klarer ikke helt å tyde om det står "Truls". Truls Remmen er far til Knut Trulsen, men her kan jeg ikke se noe slektskap.
Jertrud giftet seg oppatt og både hun og mannen døde febr, 1809 iflg. M3, s. 262, men finner ikke skifte etter disse.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Jertrud Hansdtr. gift med Torfind Kristoffersen Hamnen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. mai 2013 kl. 10.27

Det som forundrer meg litt her er at bygdebokforfatter kan angi død til Jertrud og hennes andre mann såpass nøyaktig til feb. 1809. Finner ingen kirkebok for Aukra som dekker perioden 1809-1816, og har forstått det slik at disse er borte. Vi har heller ikke funnet skifte etter de to.
Spørsmålet er da om det kunne ha vært en spesiell hending som har rammet Jertrud og Paul Eriksen når begge dør samme år i februar. Dette kan jo være anført i rettsprotokoller. Og i såfall kanskje ha ledetråder om Jertruds opphav?

Ser for øvrig at Daniel Hansen er curator ved skiftet etter kona til hans bror Anders Øverås i Vestnes 1785. (i parantes nevnes her at bygdebok for Vestnes/Tomrefjord side 60 feilaktig har fått det til at otrøyingen Anders Hansen Akselvoll var sunnmøring fra Ørskog). Kan ikke se spor til Hamnen i nevnte skifte.

Svar

Gå tilbake til «Midsund»