Hvem er foreldrene til Peder Mathis. (Pedersen?) Solevaag?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Lise Nymark-Engelstad
Sted: BØLANDET

Hvem er foreldrene til Peder Mathis. (Pedersen?) Solevaag?

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 3. mai 2013 kl. 21.42

Hei, jeg har behov for hjelp etter å ha fått frem for mange muligheter, jeg er usikker på hvilke navn som det er riktig å velge for å søke videre.

Min tippoldefar var Peder (Pedersen) Mathis. (Matthias) Solevaag.
Han er født i 1793 (4?), og er død 22.01., og gravlagt 27.01.1865 i Borgund.

Jeg finner en Mathis Pedersen f. 1756 i Hedemark, Hoff prestegjeld, Findmarken sokn. (Finnemarken).
Han bodde i 1801 i sammen med kona Kari, på gården Dalhøxlingen/Dalhøklingen.
Kan dette være faren? I såfall har Peder Mathis’ slekt kanskje innvandret til Sula fra Sverige og Finland?

Navnet Peder Pedersen født 1793 eller 1794 gir meg så mange å velge iblant.
Er det noen som vet eller er villig til å finne ut noe mer om opphavet til tippoldefaren min?
Han skal ha bodd på Pe-garden i Solevågen og var gift med Nille Ebbesdatter, f. 1798 i Øegaard, Hareyd, (Nøre-Vartdal, gnr. 98, Ødegaard).

Vennlig hilsen Lise Nymark, Herøy

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hvem er foreldrene til Peder Mathis. (Pedersen?) Solevaa

Legg inn av Otto Jørgensen » 3. mai 2013 kl. 22.19

Jeg antar at du sansynligvis har utgangspunkt i Bind I av Sula-soga. Etter hva jeg ser er den personen du omtaler nevnt på side 257 som 17-4. Der er det antydet av Peder var fra Mauseidvågen.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 3. mai 2013 kl. 23.19, redigert 1 gang totalt.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 3. mai 2013 kl. 22.38

vel møtt på Slektsforum!

Den første staden å leite må vere Busetnadssoga for Sula; har du sett etter der?
http://lokalhistoriewiki.no/index.php/B ... la_kommune

Veit du noko meir om Peder?
Veit du sikkert om "Mathis." er eit andre førenamn, eller om det kan vere farsnamn (patronym)?

Kvar fann du opplysningane om Øydegard (gnr.98) - N.Vartdal?
I Ft1801 bur Ebbe Pederson på Øydegard på Sula. Det er (var) også i Hareid sokn.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8413001783

Bygdeboka for Ulstein og Hareid, b.6 s. 572 (Øydegard) seier at Ebbe var son til Peder Ebbeson Øydegard, f. Emblem, Borgund og tok over garden etter faren. Han var g. Brit Amundsd. Eikrem, Borgund (på Sula). Dei hadde m.a. dottera Nille f. 1798, "g. Peder Matiasson Solavåg".
Det må nesten vere "din" Peder - som ifl. dette var son til ein Matias.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 4. mai 2013 kl. 11.10

Det ser ikkje ut til at Peder og Nille er vigde i Borgund. Då vart dei nok - som skikk og reglar tilsa - vigde i bruda sitt heimesokn, Hareid. Hareid høyrde til Ulstein prestegjeld, og der brann prestegarden med kyrkjebøkene julenatta 1832.

Men Peder og Nille døyper sonen Nils i Borgund i 1828;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3708#ovre

og Rasmus i 1838
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =6809#ovre
(her har eg søkt etter mor førenamn byrjar på Nil og mor etternamn byrjar på Eb; det kan vere fleire der namnet er skrive eller registrert annleis).

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 5. mai 2013 kl. 9.47

Tusen takk for alle opplysninger, dette føles som om jeg endelig kommer meg på rett vei. I en tekst i (digitalarkivet?) fant jeg tidligere at Nille var Peders kone. Der stod det at hun kom fra Øegaard i Hareyd. Da tenkte jeg at det ville være artig å vite hvor dette var, siden vi ofte kjører igjennom Hareidsdalen. Jeg fikk hjelp av Johnson Dale, som forklarte at Øegaard kunne være i Vartdal. Det at det kunne være flere gårder som het Øegaard, tenkte jeg ikke over! Når det gjelder navnet på Peder Mathis. Matias Matiasson osv. så er jeg fremdeles på gyngende grunn. Det er vel bare å starte med å samle alle resultater av disse navnevariantene, og så etter beste skjønn vurdere hva som kan være riktig. Min onkel mente at han kanskje var fra Talvik i Finnmark, men vi har også funnet en passende mann i Hedmark, Hoff, Findemarken.

Men takk for flott oppdatering, ingen grunn lenger til å glo over fjorden til NøreVartdal og tro at Nille kom derfra! Nå må jeg finne hvor Øydegard ligger på Sula. :D

Hjertelig tusen takk fra Lise :D

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 5. mai 2013 kl. 10.48

Øydegard (Suløydegard) ligg rett vestafor Sulesund.

Først må du vel verte sikker på om oldefar/-mor er eitt av barna til Peder og Nille.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. mai 2013 kl. 11.08

Øygarden er omtalt på side 189 i bind 2 av Sulasoga.
Nille f. ca 1798 står nevnt som 1-11-2 og i bind I side 257 17-4

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 5. mai 2013 kl. 15.05

I Borgund og Giske gardsoge, bind 3, finner jeg etter råd fra dette forumet, Peder Matiassen Mauseidvåg. (1791 – 1865). Han driver Pe-garden, br.nr. 8, fra 1824 til –60 i Solevågen, og er gift med Nille Ebbesdatter Sulesund. De får sønnen Nils Olaus Pedersen i 1828, og sønnen Rasmus i 1938. Dette ser ut til å være den samme Rasmus Andreas Olavius Pedersen Solevåg er oppført som ektemann (1864) til Berte Johnsdatter Karlsbakk, og som er min oldefar. Fødselsåret er dog 1791, dødsdatoen er den samme. Han bygsler Fyllingen, br.nr. 7, Nymarka, som Rasmus Pedersen Solevåg, født 1938. Da tar jeg det videre herfra, alle innspill er meget velkomne.

Takk igjen, vennlig hilsen Lise

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 5. mai 2013 kl. 18.31

Då har vi vel vigsla for Rasmus og Berte her
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =6742#ovre
eller skanna frå originalen (nr. 32)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-198

Det stemmer med Rasmus f. 1838 av Peder og Nille (lenkje ovanfor).

Det er fødd ein Petter Matiasson Mauseidvåg i 1791
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 15551#ovre
Det er vel denne bygdebokskrivarane har plassert som brukar på Solevåg.

Det du refererer tyder på at bygdebokskrivaren har funne ei innførsle i panteboka om at denne Petter/Peder har bygsla eller kjøpt eit bruk i Solevåg; og det stemmer.
Realregisteret kallar han berre Peder Mathiasen,
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-291
men i panteboka er namnet Peder Mathiasen Maasevog
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-439

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 5. mai 2013 kl. 20.12

Så flott, dette er vel endelig et troverdig gjennombrudd. Vi har tidligere havnet i Finnmark og Hedemark fordi vi holdt fast på at fødselsåret var 1793 eller 1794. Interressen for disse personene har ført med seg mange morsomme diskusjoner, men sannheten har svevet et annet sted, håper at vi har landet støtt i Mauseidvågen. Som nyinnmeldt i DIS-Norge, fikk jeg veiledning som viste meg panteboken, men klarte ikke selv å se noe fornuftig. Det er første gang jeg ser håndskriften i forbindelse med vigselen, den er både lesbar og rørende å se for meg. Takk for at jeg er kommet i kontakt med dere! Meget vennlig hilsen fra Lise :D

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 6. mai 2013 kl. 15.19

Jeg lurer litt på hvem som er den av forfedre som er "sikker", Lise. Er det Rasmus?

Om det er Øvrelids B&G eller Sulasoga som sannhet så er der mye feil. Ære være Øvrelid med tanke på de hjelpemidler han hadde, fantastisk arbeid, men som sagt - mange feil der.

At Øvrelid kaller noen Sulesund tidlig på 1800-tallet blir feil, gården het Flesjesund, denne og Øydegard - og Røisen var hyppig brukt om hverandre.

Men viktigst - hvem er den nærmeste i vår tid du vet er sikre forfedre?

Ellers har jeg funnet at Peder og Ebbe fikk to barn som døde tidlig, Petrine Elline Andrine Pedersdtr født og død 1826 og Peder Andreas i 1827.
Hilsen fra Marianne

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 6. mai 2013 kl. 17.46

Hei, Marianne, ja, – jeg har lest Øvrelid, akkurat som du skriver. Men det samenfaller med familiens egen fortelling om Rasmus. Jeg er også så heldig å ha en tante som er 94 år, og som kan fortelle klart og greit. Men jeg har vel ikke bedre hold i opplysningene enn det som er nedfelt i digitalarkivene, med litt forskjellige navn og årstall. Rasmus som kom fra Solevågen til Nymarken i Langevåg, er født 1838 i Borgund, og har bygslet Nymarken, frem til han drev Bolhaugen som ble skilt ut. Det jeg finner av tilgjengelig informasjon om hans foreldre, er entydig: Nille og Peder. Håper ikke at det er feil, og jeg må begynne på nytt! Rasmus ble gift med Berthe Severine Johnsdatter Karlsbakk, og de fikk sønnen Petter, min bestefar. Petter hadde to søstre, Anna Nikoline Rasmusdatter Nymark, f. 1870, gift med Hans Joakim Hansen Slinning. Den andre søsteren, Nikoline Petrine Rasmusdatter Nymark, ble gift med Ole Edvardsen Fylling. (f. Knudsen) Han ble senere enkemann og gift på nytt. Det er to andre familier som heter Nymark, på Bolhaugens nabogard, og på br. nr. 7. Vi er ikke i slekt med disse, selv om det føles slik med enkelte på grunn av livslangt kjennskap. Mine besteforeldre på farssiden fikk 11 barn. Av disse er det kun min far som lever. Jeg er meget interressert i dine data om slekten!

Vennlig hilsen Lise :D

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 6. mai 2013 kl. 18.18

Artig - vi er inne på en og muligens flere tråder som er de samme. Når du har sikker din Rasmus så er det jo sikkert. Jeg lurte siden du hadde Pedersen som alternativ på Peder. Skal sjekke videre, artig om vi finner tråden bakover fra Ebbe, - om det er Emlem?

Her er dåp Niels Olaus med faddere, og her er Ebbe Pedersen Øydegard også fadder og mulig hvertfall en bror til Peder, Jakob som også bodde i Solavågen:
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11

og Rasmus sin dåp 1838:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94

Jeg har også disse bak i slekt, via Nille sin mor Brithe Amundsdtr fra Karlsbakken/Eikrem. (Men ikke helt 100 % sikker på Ebbe Pedersen, 99 % :wink: ) ) Brite er datter av Amund Størkersen Karlsbakk/Eikrem. NB Ikke dokumentert med kirkebokdata enda.

Dette er vel slekt du også jobber med, Otto?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 6. mai 2013 kl. 19.37

Hun som giftet seg med Rasmus Pedersen Solevåg har jeg notert som Marte Jonsdatter Karlsbakk f. 2. mai 1837 i Karlsbakken. Hun var datter av Jon Olsen Øye og Anne Jonsdatter Standal (fra Hjørundjford).
Her er dåpen hennes:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79

Ved dåpen står Marte Severine, alder i 1864 stemmer, - da hun giftet seg med Rasmus, der står hun som Berte Severine, kan være skrivefeil da hun ble døpt? Andre steder står Berte. Det må jo være samme? Skal sjekke nærmere.
Hilsen fra Marianne

gj09903
Sted: SYKKYLVEN

Legg inn av gj09903 » 7. mai 2013 kl. 19.27

Mor til Peder Matiassen frå Mauseidvåg heitte Anne/Anna Jacobsdtr. Ho var dotter til Jacob Andersen og Ane/Ana Olsdtr. som budde på Bjåstad i Hareid. Det var skifte etter Jacob Andersen i 1788: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24570/93/
Ane Olsdtr. var vilkårsenke på Bjåstad i 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=46#ovre

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 10. mai 2013 kl. 18.22

Så fint, dette er veldig hyggelig og litt snodig, i starten var det ønsket om å se på en gård i Hareid som først fikk meg til å lete i denne delen av slekts-treet. Jeg har allerede fått mer enn forventet hjelp i forumet, nå kan jeg skrive inn data i enda to ledd bakover. Tusen takk. Er det noen sjanse for at jeg selv kunne ha sett moren Anne/Anna oppført med barnet Peder i arkivene? Spiller jo ingen rolle egentlig, vi kjører snart forbi Bjåstad, det blir jo plutselig en helt ny opplevelse. Flotte greier, vennlig hilsen L. :D :D :D :D

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 13. mai 2013 kl. 20.10

........ ja, og som de fleste som har røtter på Sunnmøre så treffer man på feller gener :) Og kjørte du forbi Bjåstad, og tittet på oppsida av vegen så ser du gården/huset der min kjære gammeltante Astrid (Rasofielsdtr Snipsøyr) bodde, gift med Olav Peterson Bjåstad. Det er et lavt enetasjes, rødmalt hus med trapp på forsiden, tilbygg bak. Det ligger bak et annet hus, etter krysset. (Der er også en låve). Men jeg vet ikke om det er samme gård som Jacob bodde på, har ikke bøkene her, kanskje noen kan slå opp? Men dette er 'tjukke' slekta mi.

Hadde du litt før Bjåstad sett opp på høyresida når du kommer fra Ulsteinvik (sørsida) så hadde du sett eidet over til Fjelle og nedenfor der sitter jeg nå og skriver, på hytta! Så neste gang skulle du kanskje kjøre over Fjelle når du kommer til Haddal? (Men skal du ha vafler får du ringe på forhånd :) )

Her er Peder døpt, transkribert utgave, og kun faren nevnes: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 15551#ovre

Under her, om du begynner på ca 1791 da? Bla bakover til du finner en understreket Mathias/Martinus Olssen el.l. eller sønnen Peder døpt. Om moren Anne/Ane var fadder vil hun stå der under faddere, men (sukk) hva var den fødenes verdi den gangen? Bare far og fadderne ble nevnt, stort sett.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=15997

Men om du etter å ha funnet Peder sin dåp, går til denne lenken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16006 så vil du finne Anne/Ane Jacobsdatter, eller kona til Mathias/Martinus Olsen som INTRODUSERT, dvs moren som har født for noen uker siden får komme i kirken igjen, hun er ansett 'ren', og introduseres. Dette vil du finne etter hver barnefødsel på den tiden, men ikke alltid morens navn nevnes, men mannens hustru. Det var den verdien kvinnen hadde, hvertfall utad.

(Jeg kunne ha slått opp for deg, men kjekt å finne selv. :) )
Hilsen fra Marianne

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 16. mai 2013 kl. 10.54

Hei, igjen, takk for lenkene, veldig spennende å lete seg frem! Det er litt av et tun på Bjåstad, nå har vi fartet forbi, og denne veistrekningen har fått et helt nytt innhold. Jeg kaver og peker og forteller, men de andre er ikke fullt så betatt! Dette er jo et veldig flott område, – bonus med utsikt til de fine tindene på den andre siden av fjorden mot Vartdal. Vi kommer gjerne over til Fjelle, og har tidligere gått derfra opp til Kvamstua. Det blir sikkert en anledning, nå vil alle ha en god sommer. Det er interressant å lære om skikken med å «Introdusere» kvinner som har født barn. Jeg har sett ordet, men ikke forklaringen. Hvis kunnskapen om slekten danner et kart i mitt hode, så har jeg fått et nytt verdensbilde siden jeg postet etterlysningen i forumet. Fordelen her er at jeg kan se at «kartet» hviler på riktige data, og slipper å vase rundt i Finnmark og Grue. Nå er dette blitt alvorlig morro, fordi det i år er kommet nye, unge eiere i «Rasmus-huset.» Disse er fra Mauseidvågen, og har fortalt far min at vi er i slekt. Her kommer vi sikkert til noen av folkene du har vist meg, sender deg info om dette så snart jeg får vite mer. Beste hilsen fra Lise :D :D

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 16. mai 2013 kl. 14.20

Bonus ved å være medlem i DIS, ekstra god service og mange gode kontakter. :lol:
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Sula»