Jeg prøver å nøste opp litt informasjon om min oldemor Elsine Magnussen, men det har vist seg ikke å være så enkelt. Håper derfor at noen "der ute" som kan hjelpe meg?
Så langt vet jeg følgende:
- Elsine, eller Eline som det står i folketellingen fra 1910 ble født 24.03.1863 i Flekkefjord eller i Sirdal
- Hun var gift med Andreas Severin Magnus(s)en (f. 15.05.1858), men har så langt ikke funnet noe i kirkebøkene om når de ble viet, men det må ha vært mellom 1888 og 1890 (mellom sønn nr 1 og 2)
- Faren heter Jakob Olsen Ljosdal (f. 30.10.1834, Sirdal)
- Moren heter Ingeborg Olsdatter Josdal (f. ?)
- Sannsynligvis er Elsine et kallenavn, ifølge "Eilerts Sundts 4de Aarsberetning 1865" hadde Jakob Olsen Ljosdal en datter ved navn Elsa: "245 Jakob Olsen Ljosdal. 2 Aarsb. 1131.2. En Datter, optaget ved privat Foranstaltning i Holme, (Bakke, Sogndal, Egersund) [ -se Elsa ] 5 - 1, 1 - 3" (http://j-mydland.net/Sundt_1865.htm)
- Jakob Olsen Ljosdal giftet seg igjen på sine gamle dager (1910) med Gunhild Marie Rasmusdatter Johannesen Lindbom (f. 02.11.1873) og de fikk etter alt å dømme noen barn sammen
Håper å få noen svar på hvor/hvordan min oldemor vokste opp, og hva som skjedde med hennes mor? Døde hun i barsel, siden Elsine ble satt bort?
Venter i spenning på svar

Hilsen [email protected]