David Eriksen, Skjervøy f. 1854 Hetta Finland
Moderator: MOD_Troms
David Eriksen, Skjervøy f. 1854 Hetta Finland
Han er en av mine forfedre på farssiden. Jeg har funnet mye av hans forhistorie, født i Hetta, Finland 1854 (svensk forum hadde masse informasjon bakover i tid). Han het opprinnelig David Eriksson Kuru.
Første gang jeg finner ham i Norge er i folketellingen 1875:
FT 1875
Her står det at han er født i Hetta S, Sverige. Men det er feil. Det er Hetta, Finnland
Gift med Kjertine Larsdatter 15. juni 1879
I FT 1900 er han på gård "under 66" (husmann?) Løkslæt og reg som gift - Fisker og husmann.
I FT 1910 står er han reg som "Gaardbruker og fisker" på 66/13 Nyheimen (gaard).
Det har blitt sagt at han skulle være adoptert hos en famile, men har ikke funnet dette sikkert.
Det som jeg spesielt søker informasjon om er altså når og med hvem han innvandret til Skjervøy, evnt adopsjon. I folketellingen 1865 finner jeg ham ikke, så da har han kommet etter det en gang.
Jan R
Første gang jeg finner ham i Norge er i folketellingen 1875:
FT 1875
Her står det at han er født i Hetta S, Sverige. Men det er feil. Det er Hetta, Finnland
Gift med Kjertine Larsdatter 15. juni 1879
I FT 1900 er han på gård "under 66" (husmann?) Løkslæt og reg som gift - Fisker og husmann.
I FT 1910 står er han reg som "Gaardbruker og fisker" på 66/13 Nyheimen (gaard).
Det har blitt sagt at han skulle være adoptert hos en famile, men har ikke funnet dette sikkert.
Det som jeg spesielt søker informasjon om er altså når og med hvem han innvandret til Skjervøy, evnt adopsjon. I folketellingen 1865 finner jeg ham ikke, så da har han kommet etter det en gang.
Jan R
-
- Sted: VOSS
Re: David Eriksen, Skjervøy f. 1854 Hetta Finland
Legger inn link til digitarisko og det jeg fant på de finske kirkebøkene som er digitalisert.
Familien i husforhør(Rippikirja)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 359/54.htm
Dåp i 1854
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 360/27.htm
Vielse foreldrene 1841
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... k359/3.htm
Finske kirkebøker
http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm
Dåp i 1854
Vielse foreldrene 1841
Finske kirkebøker
Tusen takk Britt!
Dette var helt nytt for meg. Det er noe helt ekstra å se svart på hvitt min oldefars dåp, og hans foreldres vielse, samt "husforhør" (en slags folketelling?).
Jeg mener at Davids mor døde da han var omkring seks år. Kanskje finnes dette også i denne databasen (som var helt ny for meg)?
Det er en interessent historie... sikkert uår i Finnland som gjorde at han dro til havet i vest.
Slektsgranskning er så mye mer enn årstall... historiene bakom...
Jan R
Dette var helt nytt for meg. Det er noe helt ekstra å se svart på hvitt min oldefars dåp, og hans foreldres vielse, samt "husforhør" (en slags folketelling?).
Jeg mener at Davids mor døde da han var omkring seks år. Kanskje finnes dette også i denne databasen (som var helt ny for meg)?
Det er en interessent historie... sikkert uår i Finnland som gjorde at han dro til havet i vest.
Slektsgranskning er så mye mer enn årstall... historiene bakom...
Jan R
Britt skrev:Legger inn link til digitarisko og det jeg fant på de finske kirkebøkene som er digitalisert.
Dåp i 1854
Vielse foreldrene 1841
Finske kirkebøker
-
I husforhørslista er det skrevet noe bak moren og jeg tror det står 1860. Men klarer ikke å se hva der står. Det kan godt være hennes dødsår.
Her er en link til søkbare sider Hiski : http://hiski.genealogia.fi/hiski?se
Legger også inn noe av det jeg fant. Så vidt jeg kan se kommer du inn i Hetta-slekten på to grener. Der kan slekta føres tilbake til 1500-tallet. Det var en birkarl-slekt som opprinnelig kom fra Lumajoki i Østerbotten,
Henrik Henriksson Hetta grunnla byen Hetta ca.1697. Han var fra Matarengi ( heter i dag Ôvertorneå).
Sameslekta Hetta har også rot herfra.
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
27.8.1821
25.12.1821 Hetta Eric Henricss: Kaukonen (r.2459: "allev.") Walb: Henrics dr: Eric
Lysning Vigd By Gård Man Hustru By Gård
2.2.1841
27.3.1841 Enont: förs: uk: bd:s: Erik Erikss: Hetta bd: d: Catarina Mich:dr: Muotkajärvi Enont: förs:
17.11.1785
Hetta Henric Claess: Carin Johans dr: Eric
1.8.1819 - Eric Henricss: Kaukonen Walborg Henr:dr Hetta -
12.2.1787 Hetta nämdem: Henric Mickelss: Marget Johans dr: Wallborg
20.1.1772 Kittilä drg: Henric Claess: p: Cathar: Joh:dr: Hetta -
20.12.1820 18.3.1821 Mickel Nilss: Muotkajärf (r.2450: "allev.") Greta Isaacs dr: Catharina
Legger også inn noe av det jeg fant. Så vidt jeg kan se kommer du inn i Hetta-slekten på to grener. Der kan slekta føres tilbake til 1500-tallet. Det var en birkarl-slekt som opprinnelig kom fra Lumajoki i Østerbotten,
Henrik Henriksson Hetta grunnla byen Hetta ca.1697. Han var fra Matarengi ( heter i dag Ôvertorneå).
27.8.1821
25.12.1821 Hetta Eric Henricss: Kaukonen (r.2459: "allev.") Walb: Henrics dr: Eric
2.2.1841
27.3.1841 Enont: förs: uk: bd:s: Erik Erikss: Hetta bd: d: Catarina Mich:dr: Muotkajärvi Enont: förs:
17.11.1785
20.12.1820 18.3.1821 Mickel Nilss: Muotkajärf (r.2450: "allev.") Greta Isaacs dr: Catharina
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Bare et tips, fant denne på Anabytaforum (Sverige)
aforum.genealogi.se/discus/messages/44/63827.html
aforum.genealogi.se/discus/messages/44/63827.html
Mvh
Øyvind
Øyvind
Igjen... tusen takk Britt. Jeg blir rett og slett imponert over hva du har funnet. Jeg er litt usikker på Birark-slekt, men etter å ha søkt på Internett, er jeg av den oppfatning at de på en måte hadde rett på handelen med samene på Nordkalotten, eller i hvert fall Sverige og Finnland. For meg er det jo spesielt å kunne følge mine forferde så langt tilbake, som det ser ut til nå. Historiene er jo det som er spennende. Alt var nok ikke bare rosenrødt den gang heller.
Må kikke litt nærmere på tilknytningen til Hetta-slekten, som du sier faktisk går via to grener. Kanskje bør jeg ta meg en kjøretur både til Hetta i Finnland og så videre over til norsk side
.
Er det noe mer man kan lese om birkar-slekten og derers opprinnelse i Østerbotten?
Tusen takk! Blir jo bare imponert over dere som har så mye kunnskap om hvordan søke, og finne informasjon! Tror jeg trenger ett kurs!
Jan R
PS! Jeg undrer på når og hvordan David endte opp på Skjervøy! Husker at min far fortalte at han snakket finsk!
Må kikke litt nærmere på tilknytningen til Hetta-slekten, som du sier faktisk går via to grener. Kanskje bør jeg ta meg en kjøretur både til Hetta i Finnland og så videre over til norsk side

Er det noe mer man kan lese om birkar-slekten og derers opprinnelse i Østerbotten?
Tusen takk! Blir jo bare imponert over dere som har så mye kunnskap om hvordan søke, og finne informasjon! Tror jeg trenger ett kurs!
Jan R
PS! Jeg undrer på når og hvordan David endte opp på Skjervøy! Husker at min far fortalte at han snakket finsk!
Britt skrev:I husforhørslista er det skrevet noe bak moren og jeg tror det står 1860. Men klarer ikke å se hva der står. Det kan godt være hennes dødsår.
27.8.1821
2.2.1841
17.11.1785
-
Litt mer info:
Du har Catharina Johansdtr. Hetta og Walborg Henriksdotter Hetta blant dine aner.
Etter hva jeg kan finne ut så var de kusiner.
Catharina (også kalt Karin) var f.2.sept.1749.
Foreldre Johannes Henrikson Hetta f. 9.1.1729 i Enontekis, d.10.4.1801 s.sted.
Gift 15.1.1748 med Ella Nilsdtr. Kokko f.1720 i Muonioniska.
Johannes foreldre var Henrik Henriksson Hetta f. ca 1660, d. 10.4.1743 og Karin Johansdtr.
Henrik var født i Matarengi, han var gift tre ganger.
1..Agneta Hindersdtr(Henriksdtr) d.1707
2. Brita Mickelsdtr. d.1726
3. Karin Johansdtr. F.1686 fra Muonionniska, gift 1727.
Barn med 2. kone : Mickel f.1715, g. 1739 med Valborg Persdotter f.1715
De fikk sønnen Henrik f.9.1.1753, gift 9.4.1780 med Marget Johansdotter Stoor f. 2.2.1759.
De var foreldre til Walborg Henriksdatter f. 12.2.1787.
Sønnen Mattis f.1725 giftet seg med Brita Olofsdtr. Tornensis og regnes som stamfar til
Hettaslekten i Katokeino.
Henrik Henriksson grunnla byn Hetta i 1697 . Den kallades då Ounisjärvi. Fra 1740 årene ble den kalt Hetta.
" Enontekis Ting 12.februar 1697 :
Deth framkom for Rätten Henrik Henrikson Hetta , födder av Âherlige Forälldrar i Matarenge og Ôfwer Torne sogn , - Givandes tilkiänna att oppsiökia sigh boställe på sijne Forfäders landh og fiskiiewattn widh Åunis Jarfwi , wiliandes samma land så Excolera och bruka"
Kommer tilbake med mer seinare.
Du har Catharina Johansdtr. Hetta og Walborg Henriksdotter Hetta blant dine aner.
Etter hva jeg kan finne ut så var de kusiner.
Catharina (også kalt Karin) var f.2.sept.1749.
Foreldre Johannes Henrikson Hetta f. 9.1.1729 i Enontekis, d.10.4.1801 s.sted.
Gift 15.1.1748 med Ella Nilsdtr. Kokko f.1720 i Muonioniska.
Johannes foreldre var Henrik Henriksson Hetta f. ca 1660, d. 10.4.1743 og Karin Johansdtr.
Henrik var født i Matarengi, han var gift tre ganger.
1..Agneta Hindersdtr(Henriksdtr) d.1707
2. Brita Mickelsdtr. d.1726
3. Karin Johansdtr. F.1686 fra Muonionniska, gift 1727.
Barn med 2. kone : Mickel f.1715, g. 1739 med Valborg Persdotter f.1715
De fikk sønnen Henrik f.9.1.1753, gift 9.4.1780 med Marget Johansdotter Stoor f. 2.2.1759.
De var foreldre til Walborg Henriksdatter f. 12.2.1787.
Sønnen Mattis f.1725 giftet seg med Brita Olofsdtr. Tornensis og regnes som stamfar til
Hettaslekten i Katokeino.
Henrik Henriksson grunnla byn Hetta i 1697 . Den kallades då Ounisjärvi. Fra 1740 årene ble den kalt Hetta.
" Enontekis Ting 12.februar 1697 :
Deth framkom for Rätten Henrik Henrikson Hetta , födder av Âherlige Forälldrar i Matarenge og Ôfwer Torne sogn , - Givandes tilkiänna att oppsiökia sigh boställe på sijne Forfäders landh og fiskiiewattn widh Åunis Jarfwi , wiliandes samma land så Excolera och bruka"
Kommer tilbake med mer seinare.
Anabytaforum (Sverige) - Der var det virkelig masse informasjon om David Eriksen (son) og forferdrene.
Britt - Jeg er kjempeglad for alt det du finner. Du må ha jobbet masse med slektsgranskning. Kjempeinterresent at du fant rettsprotokollen der det Henrik Henriksson Hetta "får rett til å bosette seg på sinde forfedres land...." og slik er den som grunnlegger byen Hetta/ Onusjärvi.
Må se om jeg finner dette orginaldokumentet. Kanskje via linken du oppga?
Masse informasjon å få inn i slektsprogrammet mitt
Jan R
Britt - Jeg er kjempeglad for alt det du finner. Du må ha jobbet masse med slektsgranskning. Kjempeinterresent at du fant rettsprotokollen der det Henrik Henriksson Hetta "får rett til å bosette seg på sinde forfedres land...." og slik er den som grunnlegger byen Hetta/ Onusjärvi.
Må se om jeg finner dette orginaldokumentet. Kanskje via linken du oppga?
Masse informasjon å få inn i slektsprogrammet mitt

Jan R
-
Sender deg også anene til Henrik Henriksson Hetta.
Kilden her er Familjeregister för Pajala socken, Kengis bruk och Tornelappmarks nybyggen II s.104. Forfatter er Erik Johansson Kuoksu.
Kilden her er Familjeregister för Pajala socken, Kengis bruk och Tornelappmarks nybyggen II s.104. Forfatter er Erik Johansson Kuoksu.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Du må logge deg på for å få ut anelista. Mvh. Britt
Takk igjen
. Ja.. finner vedlegget når jeg er pålogget. Lese først via nettbrett uten pålogging. "Familieregisteret for Pajala socken ..." må jo være en pålitelig kilde. Her kommer en langt bakover i tid.
Regner med at dette registeret ikke er tilgjengelig på nett...?
Jan R

Regner med at dette registeret ikke er tilgjengelig på nett...?
Jan R
-
Nei. Det er bøker som jeg har kjøpt fra Erik Kuoksu.
[quote="Britt"]
"Birkarl-slekt" - Jeg leser på wikipedia:
Birkarlar var handelsmän som åtminstone sedan början av 1300-talet verkade i Torne, Lule och Pite lappmarker. Enskilda birkarlar hade ensamrätt att handla med vissa samer, och erlade för detta en avgift till kronan, som i gengäld gav dem sitt beskydd. Kronan uppbar själv ännu inte någon skatt av samerna inom detta område.
Slik Britt skriver så betyr vel dette at dette var finnlendere (ikke samer) fra Lukajoki i Østerbotten som hadde fått/tilegnet seg retten til handel med samene på Nordkalotten. Men hvordan "oppsto" dette, altså hvilke omstendigheter gjorde at akkurat disse ble "birkarl-er"?
Jan R
"Birkarl-slekt" - Jeg leser på wikipedia:
Birkarlar var handelsmän som åtminstone sedan början av 1300-talet verkade i Torne, Lule och Pite lappmarker. Enskilda birkarlar hade ensamrätt att handla med vissa samer, och erlade för detta en avgift till kronan, som i gengäld gav dem sitt beskydd. Kronan uppbar själv ännu inte någon skatt av samerna inom detta område.
Slik Britt skriver så betyr vel dette at dette var finnlendere (ikke samer) fra Lukajoki i Østerbotten som hadde fått/tilegnet seg retten til handel med samene på Nordkalotten. Men hvordan "oppsto" dette, altså hvilke omstendigheter gjorde at akkurat disse ble "birkarl-er"?
Jan R
-
Tusen takk for veldig nyttig lesing om birkarlar!
----------------------------------------------------------
David Eriksens konfirmasjon - 1871. ?? Oktober. Hva står det under "Vaksinert"?
Konfirmasjon 1871
Nr. 3
Forsøker fortsatt å finne når og hvor han kom fra Finland til Norge. Ut fra konfirmasjon i 1871 regner jeg med at han kom til Norge før 1870??? Han må jo ha lært norsk før han ble konfirmert.
Jan R
----------------------------------------------------------
David Eriksens konfirmasjon - 1871. ?? Oktober. Hva står det under "Vaksinert"?
Konfirmasjon 1871
Nr. 3
Forsøker fortsatt å finne når og hvor han kom fra Finland til Norge. Ut fra konfirmasjon i 1871 regner jeg med at han kom til Norge før 1870??? Han må jo ha lært norsk før han ble konfirmert.
Jan R
-
- Sted: LAUKSLETTA
Hei. Har du fått svar på det du spør om? Er du etterkommer etter Davids datter Ragnhild? Vet ikke om jeg kan svare på når han kom til Løkslett, men jeg vet endel om Løkslett.
-
Ser ut til at familien har tatt utflytting til Utsjok i 1867 :
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... mko1/9.htm
Britt skrev:Ser ut til at familien har tatt utflytting til Utsjok i 1867 :
Tusen takk Britt! Dette er noe jeg ikke har funnet tidligere. Jeg fant at David Eriksen innvandret til Skjervøy i april 1866. Lette lenge før jeg til slutt kom over det. At familien flyttet til Utsjok bekrefter nok at de hadde trange kår.
Legger ved reg. innflytting til Skjervøy (nr. 21):
https://media.digitalarkivet.no/view/9734/108
Hei.
Han bodde hos Johanes Johannessen, Nygård, Laukslet -(kalt Løkslet-Johanes.)
Han var min oldefar og hans mor Brita Caisa stammet på farssida fra gammel birlkarlslekt fra 1500-tallet, Olkkuri i Helsingbyn, Hietaniemi /Kainuunkyle.
Mulig en forbindelse der ?
Sollaug
Han bodde hos Johanes Johannessen, Nygård, Laukslet -(kalt Løkslet-Johanes.)
Han var min oldefar og hans mor Brita Caisa stammet på farssida fra gammel birlkarlslekt fra 1500-tallet, Olkkuri i Helsingbyn, Hietaniemi /Kainuunkyle.
Mulig en forbindelse der ?
Sollaug
Hei.
Ja, jeg fant ut at David Eriksen kom fra Hetta i Finland. Han var sønn av Erik Eriksson Kuru. Og videre bakover er det forbindelse til Birkar-slekt.
Erik Eriksson Kuru var sønn av Erik Henriksson Kuru.
Interessant historie om Birkarlene.
Jan Ragnar
Ja, jeg fant ut at David Eriksen kom fra Hetta i Finland. Han var sønn av Erik Eriksson Kuru. Og videre bakover er det forbindelse til Birkar-slekt.
Erik Eriksson Kuru var sønn av Erik Henriksson Kuru.
Interessant historie om Birkarlene.
Jan Ragnar