Signe Eivindsdatter

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Sted: HOVIN I TELEMARK

Signe Eivindsdatter

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 27. februar 2013 kl. 21.40

Jeg søker hjelp til å finne ei Signe Eivindsdatter, gift med Osmund Vetlesen 20 oktober 1814 i Vinje.

Jeg har navnregister til gard og slekt Vinje og Rauland 1-4, skrevet av Eva Mandt.

Der finnes ei Signe Eivinsdatter bind II 600#602, er det noen som har disse bøkene som kan se hva som står der.

Kan ikke finne henne i FT 1801.

Mvh. Henrik

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Signe Eivindsdatter

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. februar 2013 kl. 0.35

Bare en tanke.

Det er ei Signe her. Uten patronym. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8320000697

Faren er død og ingen av søskene hennes er oppført med patronym. Den eldste broren heter Even. Kan han være oppkalt etter faren? Farens søster heter Signe Størkersdatter. Da må i så fall den av døde familiefaren hete Ett-eller-annet Størkersen. Ser også at Signes 2. bror heter Størker etter sin farfar? Og bror nr 3 heter Thorsten etter sin Morfar?

Kan være verdt å undersøke nærmer.

Mvh Paul

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 28. februar 2013 kl. 6.57

Hei Paul

Takk for innspill, men denne familiens overhode mener jeg er Aslach Størkersen, jeg har sett på denne og de ble gift i 1777, og han dør 20 nov 1799, 57 år gammel.

Mvh. Henrik

dn23584
Sted: SARPSBORG

Legg inn av dn23584 » 28. februar 2013 kl. 14.16

Hei !

Her er vielsen mellom Osmund Vetlesen og Signe Eivindsdatter 1814 Vinje , Telemark

5. rubrikk ovenfra høyre side og litt lengre ned døper de en datter - Hæge ( Hege )

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-38

Både ved vielsen og dåpen går navnet - Hylland igjen både som etternavn på faddere og gårdsnavn.

Hilsen Mona

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 28. februar 2013 kl. 14.29

Hei Mona

Takk for ditt innspill, de opplysningene har jeg allerede registrer, og gjorde en feil med det tidligere, for jeg trodde Osmund Vetlesen og Signe Eivindsdatter hørte til Hylland - slekta.

Det viser seg at det finnes en Osmund Vetlesen der også, men en ser i kirkebøkene så bruker de slekten-navn Hylland som navn ved dåp.

Jeg tenkte at Hylland etter navnet til Signe antydet at hun var tjeneste-jente der.

Mitt problem er å finne de rette foreldrene til Signe.

Mvh. Henrik

Svar

Gå tilbake til «Vinje»