Hei
I Ministerialbok for Sannidal, nr. 5, 1823 - 1830, side 162, nr. 30 er Ole Knudsen Aartang viet til Karen Andersdatter ?? under ?? 17 år, vaksinert av doktor ?? i Kragerø.
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om denne Karen og hennes slekt ?
Jeg er også interessert i opplysninger om Oles slekt. Her vet jeg at foreldrene var Knud Olsen Levang og Anne Haraldsdatter, som ble gift 11.11.1787.
Mvh
Leif Webenstad
Hvem var Karen Andersdatter ?
Moderator: MOD_Telemark
- Paul Johan Hals
Re: Hvem var Karen Andersdatter ?
Kan ikke hjelpe med opphavet, men her er hva jeg leser om Karen Andersdatter.
Pige Huusmandsdatter Karen Andersdatter Brateid(?) under Tunvig fød Sammesteds 17 år, vaksinert av doktor Hamann(?) i Kragerø.
Mvh Paul
Pige Huusmandsdatter Karen Andersdatter Brateid(?) under Tunvig fød Sammesteds 17 år, vaksinert av doktor Hamann(?) i Kragerø.
Mvh Paul
- Paul Johan Hals
Jeg går ut fra at det er anene du er ute etter, men legger likevel ut en link til Ole og Karen i FT1865. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8134001702
Mvh Paul
Mvh Paul
Takk for opplysningene Paul
Mvh Leif
Mvh Leif
- Gunnar Aabøe
- Sted: SANNIDAL
Hei,
Her er vielsen i Sannidal i 1826:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Ole/Olav Knudsen er født på Åsen i Kammerfoss, og Kari/Karen Andersdatter er fra Brattø(y) i Kilsfjorden som tilhørte gården Frøvik.
Jeg er etterkommer etter onkel til Karen. Har du noen relasjon til disse ?
Jeg tror ikke opplysningene som du nevner om Ole/Olavs foreldre er korrekte.
m.v.h. Gunnar
Her er vielsen i Sannidal i 1826:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Ole/Olav Knudsen er født på Åsen i Kammerfoss, og Kari/Karen Andersdatter er fra Brattø(y) i Kilsfjorden som tilhørte gården Frøvik.
Jeg er etterkommer etter onkel til Karen. Har du noen relasjon til disse ?
Jeg tror ikke opplysningene som du nevner om Ole/Olavs foreldre er korrekte.
m.v.h. Gunnar
- Gunnar Aabøe
- Sted: SANNIDAL
Etter de opplysningene jeg sitter med så var Karen/Kari Andersdatter født 13/6-1810 på Brattøy i Kilsfjorden. Hun døde 5/5-1879 på Åtangen, Kragerø. Hun var datter av Anders Mikkelsen (Michelsen) Brattøy. Anders var døpt 16/7 1769 på Vegårshei. Anders var gift med Ingeborg Marie Hansdatter Støa døpt 7/3-1779 i Sannidal og død 30/7 1830.
Anders var sønn av Mikkel Olsen Steinsland/Fjellvik f. ca 1707 og død 69 år gammel på Ljøstadeie, Vegårshei. Mikkel var gift med Ingeborg Olsdatter Steinsland f. 21/1-1725. De var gift 21/7 1748 på Vegårshei. Anders Mikkelsen hadde også en bror Jens Mikkelsen. Begge disse brødrene reiste fra Vegårshei som unge for å søke lykken østover. De var unge da faren døde, og med mange søsken var det ikke så greit. Anders er forfar til mange av de som bor i Kil og Sannidal i dag og broren Jens som jeg stammer fra er forfar til mange i den ytre delen av Kragerøskjærgården. Bare si i fra om du trenger mer opplysninger rundt dette.
Jeg har skrevet en artikkel i Sannidal Historielags meldingsblad "Arven" om "To brødre fra Vegårshei" etter å ha lett etter deres opprinnelse i nesten 20 år... Du finner artikkelen her: http://www.sannidalhistorielag.no klikk på Arven i menyen til venstre, så finner du nr. 65 dette ligger som PDF.
Når det gjelder foreldrene til Olav Knutsen Åsen som var gift med Karen/Kari Andersdatter så var det Knut Pedersen døpt 1/6-1751 i Drangedal og død 25/11-1797 på øvre Åsen i Sannidal. Knut var gift 28/3-1785 med Kirsti Torsdatter Ørvik døpt 3/12-1762 i Skaatøe og død på øvre Åsen i Sannidal i 1835
Håper dette var til litt hjelp.
m.v.h. Gunnar.
Anders var sønn av Mikkel Olsen Steinsland/Fjellvik f. ca 1707 og død 69 år gammel på Ljøstadeie, Vegårshei. Mikkel var gift med Ingeborg Olsdatter Steinsland f. 21/1-1725. De var gift 21/7 1748 på Vegårshei. Anders Mikkelsen hadde også en bror Jens Mikkelsen. Begge disse brødrene reiste fra Vegårshei som unge for å søke lykken østover. De var unge da faren døde, og med mange søsken var det ikke så greit. Anders er forfar til mange av de som bor i Kil og Sannidal i dag og broren Jens som jeg stammer fra er forfar til mange i den ytre delen av Kragerøskjærgården. Bare si i fra om du trenger mer opplysninger rundt dette.
Jeg har skrevet en artikkel i Sannidal Historielags meldingsblad "Arven" om "To brødre fra Vegårshei" etter å ha lett etter deres opprinnelse i nesten 20 år... Du finner artikkelen her: http://www.sannidalhistorielag.no klikk på Arven i menyen til venstre, så finner du nr. 65 dette ligger som PDF.
Når det gjelder foreldrene til Olav Knutsen Åsen som var gift med Karen/Kari Andersdatter så var det Knut Pedersen døpt 1/6-1751 i Drangedal og død 25/11-1797 på øvre Åsen i Sannidal. Knut var gift 28/3-1785 med Kirsti Torsdatter Ørvik døpt 3/12-1762 i Skaatøe og død på øvre Åsen i Sannidal i 1835
Håper dette var til litt hjelp.
m.v.h. Gunnar.