Når døde Maren Elisabet Gjertsdotter Mumme/Røv?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj16118
Sted: SURNADAL

Når døde Maren Elisabet Gjertsdotter Mumme/Røv?

Legg inn av gj16118 » 17. januar 2013 kl. 16.21

Hei,

Jeg er på utkikk etter når min 8. tippoldemor Maren Elisabet Gjertsdotter Røv, født Mumme døde? Hun ble født i 1674.

Har bladd litt i Hans Hyldbakks gards- og ættesoge for Surnadal bind 1, men der står det ikke noe om når hun døde, hun blir først nevnt på side 270 hvor det står blandt annet at hun giftet seg i 1704 med Ingebrigt Larsson Røv (min 8. tippoldefar), han døde 1734.
Ifølge boka på side 271 fikk Maren Ellevset i skiftet etter mannen sin. Men kan ikke finne noe om dette i bind nr 2 i samme serie.

Har prøvd å søke om noen andre har startet emne om Maren, men jeg kunne ikke finne noe når jeg søkte.

Håper noen har noe info om dette?

Mvh
Rune Bendix Kjølstad

gj16118

Re: Når døde Maren Elisabet Gjertsdotter Mumme/Røv?

Legg inn av gj16118 » 14. februar 2015 kl. 12.30

Jeg prøver igjen jeg.

Tar gjerne imot all informasjon om henne.

På forhånd takk

Hilsen
Rune Bendix Kjølstad

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. februar 2015 kl. 19.49

Hun var i alle all i live ved skiftet etter mannen i 1734, se vedlagte lenke til skiftet etter Ingebrigt (som for øvrig er min 6xtippoldefar).

mvh Erling

gj16118

Legg inn av gj16118 » 14. februar 2015 kl. 20.20

Hei Erling,

Ingebrigt og Maren Elisabeth er begge mine 8x tippoldeforeldre. Jeg får ikke opp noen link til skiftet? Det hadde vært gøy å sett for jeg har aldri sett det.

Hva er ditt synspunkt Erling med at ifølge noen kilder på nett så kan man via faren til Maren Elisabeth (Gjert Mumme) gå via yndlingslekta på aspa i Tingvoll og tilbake til Tore Hund og Odin? Er det noe som holder vann?

Her er ei av sidene av en Sæter:
http://storflor.no/sater/odin-mumme-oye-sater.htm

Hilsen
Rune Bendix Kjølstad

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. februar 2015 kl. 22.51

Ikke så rart at du ikke får opp lenken når jeg har glemt å lime den inn. Alderen vet du! Skiftet starter nederst på høyre side.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24640/486/

mvh Erling

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. februar 2015 kl. 22.59

Hei igjen, så du hadde et spørsmål om dette med sammenhenger langt bakover.

Har ikke sett på de aktuelle linjene her, men har tilsvarende "påstander" om min egen slekt, men realiteten er vel oftest at det er store sprang i de fleste slektslinjer med til dels nokså luftige antagelser når en begynner å søke i kildene for å verifisere dette. Grunnen er selvsagt at det nesten ikke fins dokumenter til å verifisere sammenhengene. Selv om jeg har registrert noen linjer bakover selv, anser jeg det som SVÆRT tvilsomt når jeg begynner å bevege meg bakover 1500-tallet, og selvsagt enda mer spekulativt tidligere. Jeg bruker derfor lite energi på dette, syns det er mer morsomt å se nøye på det som er nærmere i tid.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»